Jaki smartfon jest najpopularniejszy w Polsce? Samsung królem, ale goni go iPhone
SentiOne przygotował ranking popularności smartfonów wśród polskich internautów. Okazuje się, że króluje Samsung, a szczególnie model Galaxy S21.
SentiOne przygotował ranking popularności smartfonów wśród polskich internautów, w którym zmierzono, jak często w polskim internecie dyskutuje się o konkretnych modelach smartfonów. Już na wstępie trzeba podkreślić, że nie są to dane sprzedażowe, lecz wzmianki, dyskusje i wyświetlenia.
Polacy najchętniej czytają i dyskutują o Samsungach.
Najpopularniejszym producentem smartfonów wśród polskich internautów jest zdecydowanie Samsung. W 2021 r. najczęściej dyskutowaliśmy o Samsungu Galaxy S21, który zebrał ponad 55,5 tys. wzmianek i zasięg wynoszący łącznie 87 mln wyświetleń. Najwięcej o tym smartfonie rozmawiano w styczniu, czyli w czasie rynkowej premiery.
Na drugim miejscu w rankingu popularności znalazł się iPhone 13, który osiągnął 21 tys. wzmianek i tylko 16 mln wyświetleń. Trzeba jednak pamiętać, że premiera iPhone’a 13 odbyła się we wrześniu, osiem miesięcy po Samsungu.
Dalej w rankingu znalazło się kilka niespodzianek, bo tuż za iPhone’em znalazł się Oppo Reno 5 5g, który uzyskał 29 mln wyświetleń mimo zaledwie 7,5 tys. wzmianek. Tuż po nim znalazł się kolejny Samsung, tym razem składany, czyli Galaxy Z Flip3 z blisko 8 tys. wzmianek i 19 mln wyświetleń. Polacy - podobnie jak nasza redakcja - bardziej upodobali sobie koncepcję Flipa niż większego Folda. Senti One wyróżnia jeszcze smartfony firmy Lenovo, których zasięgi oscylowały na poziomie 9-10 tys. Chodzi o smartfony marki Motorola.
Samsung przed Apple.
Jeżeli porównamy wzmianki na temat całych producentów, a nie poszczególnych modeli, szczyt listy wygląda tak samo. Króluje Samsung z ponad 71 tys. wzmianek i zasięgiem 116 mln wyświetleń. Na drugim miejscu uplasował się Apple z ponad 34 tys. wzmianek i zasięgiem 26 mln wyświetleń.
A jak wypada kwestia demografii? Nadal o smartfonach dyskutują głównie mężczyźni. Z kolei kobiety polubiły składanego Samsunga Galaxy Z Flip 3. Aż 1/5 rozmów kobiet o smartfonach dotyczyła tego modelu.
SentiOne wykonało badanie za okres styczeń - październik 2021 r. wykorzystując autorską technologię, zbierania danych z ponad 5 milionów źródeł, takich jak social media oraz blogi, a także z serwisów technologicznych.
Czy widać korelacje pomiędzy dyskusjami a sprzedażą smartfonów?
Dane SentiOne pokazują poziom zainteresowania smartfonami, ale nie wskazują na faktyczne zakupy Polaków. Warto je skonfrontować z najnowszymi badaniami Canalys za trzeci kwartał 2021 r.
Są to dane, które operują na dostawach, czyli wskaźniku sell-in. Mowa o smartfonach, które weszły do obiegu, ale nie trafiły jeszcze do końcowego klienta. Są to smartfony, które trafiły do sieci dystrybucji w sklepach i u operatorów. Jak wiemy, zarówno jedni jak i drudzy mają swoje sposoby na sprzedaż zamówionych towarów, więc wskaźnik sell-in dużo mówi o tym, jak koniec końców wygląda rynek.
A wygląda tak, że na pierwszym miejscu mamy remis pomiędzy Xiaomi a Samsungiem, przy czym każdy z nich kontroluje 28 proc. polskiego rynku. Na kolejnych pozycjach widzimy marki, które pojawiły się również w ofercie SentiOne, w tym Oppo, które zajęły już trzecią lokatę w Polsce ze wskaźnikiem 11 proc. Dalej znajdują się smartfony Lenovo (marki Motorola), a pierwszą piątkę zamyka z dużym spadkiem Apple.