1. SPIDER'S WEB
  2. Gry
  3. Tech
  4. Technologie

Crusader Kings III na konsole to tak szalony pomysł, że już go kocham. To wielki test gatunkowy konsol

Crusader Kings III na konsole to szalony pomysł, kocham go

Wielka, skomplikowana oraz rozbudowana strategia Crusader Kings III pojawi się na konsolach dziewiątej generacji: PlayStation 5 oraz Xbox Series. Pomysł jest tak szalony, że już nie mogę się go doczekać. To będzie wielki praktyczny test konsol.

Seria Crusader Kings to przedstawiciel tak zwanych wielkich strategii - najbardziej rozbudowanych tytułów strategicznych, w których gracz zajmuje się kompleksowym zarządzaniem rozbudowaną i złożoną strukturą - najczęściej państwem - osadzoną bezpośrednio w trudnym, skomplikowanym i wieloaspektowym globalnym środowisku. Za najważniejszych przedstawicieli wielkich strategii uważa się takie serie jak Europa Universalis, Hearts of Iron czy właśnie Crusader Kings.

Wielkie strategie mają w Polsce i na świecie rzeszę fanów. Bez wątpienia nie są to jednak tytuły uniwersalne i dla każdego. Produkcje tego typu często wiążą się ze znaczną barierą wejścia, odstraszając mniej doświadczonych graczy przytłaczającą liczbą danych, zmiennych oraz możliwości. Zdarza się, że grając w wielkie strategie więcej czasu spędzamy w tabelkach i zakładkach niżeli przesuwając pionki po geopolitycznej mapie. Trudno w inny sposób oddać w ręce graczy szerokie możliwości wpływu na takie aspekty jak gospodarka, produkcja, handel, ustrój czy dyplomacja.

Konsekwencją skomplikowania wielkich strategii jest interfejs użytkownika, zdawałoby się niemożliwy do obsługi padem.

System sterowania to jeden z głównych powodów, dla których wielkie strategie - ale również strategie jako gatunek - często omijają konsole. Tytuły przygotowane typowo pod myszkę i klawiaturę wymagają kompletnego przebudowania interfejsu, zakładek, wskaźników i działań kontekstowych, by miały rację bytu na konsolach. Masa dodatkowej pracy połączona z grupą docelową, która nie jest przyzwyczajona do grania w strategie sprawia, że wiele przedstawicieli tego gatunku omija konsole.

Oczywiście to nie tak, że konsole i strategie stanowią dwa odrębne światy. Nintendo już w 1988 r. wydało Famicom Wars na 8-bitową konsolę NES. Zresztą, Nintendo Switch również ugina się od tytułów strategicznych, od Fire Emblema, przez polskie Realpolitiks, kończąc na Jurassic World Evolution. Niektóre strategie zostały stworzone typowo z myślą o konsolach, jak Halo Wars. Inne odnalazły na konsolach drugie lub trzecie życie, co by wspomnieć o Civilization VI wraz z dodatkami. Także to nie tak, że konsole i strategie nalezą do dwóch innych światów. Czym innym jest jednak Halo Wars czy nawet Civilization VI, czym innym Europa Universalis oraz Crusader Kings. Mówimy o dwóch różnych ciężarach gatunkowych.

Crusader Kings III będzie niezwykle ciekawym testem dla konsol oraz kontrolerów.

Niewykluczone, że uznana produkcja będzie na konsolach wspierać możliwość podłączenia myszki oraz klawiatury. Byłoby to rozwiązanie sensowne i logiczne. By jednak wydać tytuł na PlayStation 5 oraz Xboksie Series, Paradox Development Studio jest zobowiązane do stworzenia zupełnie nowego systemu sterowania i nawigacji, umożliwiającego zabawę z CKIII wyłącznie za pomocą bezprzewodowego pada. Biorąc pod uwagę ogrom informacji i możliwości zawartych w tej grze, będzie to niezwykle trudne i ambitne przedsięwzięcie.

Paradox podejmuje się bowiem eksperymentu, który wykracza daleko poza samo Crusader Kings. Doświadczony producent i wydawca sprawdza bowiem, czy wielką strategię można zmieścić w konsoli dziewiątej generacji. Jeśli operacja zakończy się sukcesem, możemy się spodziewać całej fali innych wielkich strategii. Jeśli Crusader Kings III odniesie sprzedażowy i medialny sukces, nie ma żadnych powodów, by tymi samymi torami nie podążały serie Hearts of Iron czy Europa Universalis. W ten sposób na konsolach pojawią się gry zupełnie nowego typu. Diametralnie różne od Advance Wars, King's Bounty czy Fire Emblema.

Wydaje się jednak, że Paradox wie co robi. Wydawca przetarł szlaki rozbudowaną strategią Stellaris, która w 2019 r. pojawiła się na PlayStation 4 oraz Xboksie One. Tytuł znalazł rzeszę fanów, niezwykle zaskoczonych wygodą oraz intuicyjnością kanapowego grania z padem w dłoniach. Jeżeli przy Crusader Kings III deweloperzy położą równie duży nacisk na wygodne i przemyślane sterowanie, możemy spodziewać się kolejnego wydawniczego sukcesu Paradoksu. Dlatego już zacieram ręce i szczerze nie mogę się doczekać, aby przetestować ten tytuł na swoim PlayStation 5.

W tym momencie odezwą się sceptycy, według których granie w strategie na konsolach nie ma sensu.

Cóż, dawniej podobnie mówiono chociażby o grach FPS. Jak to tak, celowanie bez myszki, na jakiejś niewygodnej gałce? Dzisiaj konsole to domyślne platformy dla wielu znanych na całym świecie strzelanin. Strategia na konsoli może być świetna i wciągająca, o ile deweloperzy odpowiednio dopasują ją do specyfiki urządzenia. Doskonałym tego przykładem jest Civilization VI, w które dłużej gram na iPadzie, Switchu i PlayStation 4 niż na komputerze. Rozmawiając ze znajomymi, nie jestem jedyny. Dlatego trzymam kciuki za konsolowe Crusader Kings III i już nie mogę się doczekać pierwszym testów.