Oferta Orange dla biznesu. Podsumowujemy 2019 r.
Gdybyśmy w ulicznej sondzie zadali pytanie o to, czym zajmuje się Orange, pewnie usłyszelibyśmy, że jest operatorem świadczącym usługi telekomunikacyjne. Tymczasem firma daleko wykracza poza ten tradycyjny schemat. Świetnie pokazuje to miniony rok.
Pomarańczowy operator mocno zaznacza swoją obecność na rynku ICT (Information and Communication Technologies). W trzecim kwartale 2019 r. przychód Orange z usług IT i integracji systemów wzrósł o 62 procent w stosunku do tego samego okresu przed rokiem. To nakreśla wyraźnie strategię Orange, który chce dostarczać firmom rozwiązania zrobione od „A do Z”.
W połowie roku do grupy Orange dołączył BlueSoft - założona w 2002 r. firma jest jednym z liderów rynku IT specjalizującym się w tworzeniu oprogramowania i aplikacji dla biznesu. Jej klientów znajdziemy w branżach takich jak finanse i ubezpieczenia, transport i logistyka, usługi medyczne, energia, czy handel detaliczny.
Orange łączy własne zaplecze i doświadczenie w zakresie budowy i obsługi sieci telekomunikacyjnych z dostarczaniem rozwiązań zaawansowanych technologicznie. Razem z Bluesoft i inną spółką ICT z grupy Orange - Integrated Solutions, operator będzie w stanie skuteczniej wdrażać zaawansowane technologicznie projekty dla biznesu.
Orange łączy chmurę z komunikacją
Orange współpracuje z największymi dostawcami chmury na świecie - Microsoft Azure, AWS, Oracle, SalesForce, VMware, Orange Business Services. W kwietniu ogłoszono strategiczne partnerstwo z Google Cloud, a operator podkreślał wówczas, że jest na polskim rynku „jednym z największych i najbardziej wszechstronnych dostawców usług dla biznesu wykorzystujących chmurę”.
Przedstawiciele Orange powoływali się na wyliczenia, z których wynika, że w 2022 r. rynek chmurowy w Polsce będzie wart ok. 593,5 mln dolarów. Ze względu specyfikę polskiego rynku, Orange rozbudował własną usługę IaaS, czyli infrastrukturę dostarczaną jako usługę. Świadczona jest ona w oparciu o najnowsze rozwiązania VMware i dostarczana z centrum przetwarzania danych Orange, które znajdują się w Polsce.
W czerwcu, wspólnie z Cisco, Orange wdrożył po raz pierwszy w Polsce hybrydowy SD-WAN. To rozwiązanie pozwala na płynną obsługę rosnącego ruchu sieciowego i konfigurację aplikacji. Nie skorzystacie z niego jako klienci indywidualni, ale jeżeli pracujecie w firmach, które mają kilka biur rozrzuconych po całym kraju, to możliwe, że podobne, choć mniej zaawansowane rozwiązania są już wam znane.
Hybrydowy SD-WAN pozwala bowiem na dostęp do sieci i zapewnia wysoką jakość działania firmowych aplikacji z dowolnego miejsca. Jest skalowalny i wykorzystuje różnego typu łącza. Sprawdza się on szczególnie w tych firmach, które chcą trzymać część danych w chmurze prywatnej, część w publicznej, a ponadto korzystać z oprogramowania (także w chmurze) w modelu SaaS (software as a service – oprogramowanie jako usługa).
Innym przykładem konwergencji usług telekomunikacyjnych i usług IT jest oferta dla handlu detalicznego. Orange dostarcza rozwiązania do zarządzania sklepami, a także logistyką i łańcuchem dostaw. Wykorzystuje przy tym sztuczną inteligencję do rozpoznawania obiektów, analizy obrazów i wideo. Może się więc okazać, że za jakiś czas wchodząc do jakiegoś niezwykle innowacyjnego sklepu, będziemy w nim korzystać z rozwiązań dostarczonych właśnie przez Orange.
Pomarańczowy operator pomaga cyfryzować miasta i firmy
Przykładów na to, że Orange skutecznie łączy rolę operatora z byciem partnerem dla biznesu nie trzeba szukać daleko. We wrześniu operator pochwalił się przebiciem progu 1,5 mln kart SIM M2M, co stanowi 40 proc. całego tego rynku w Polsce. Są one wykorzystywane na przykład w systemach inteligentnego monitorowania zużycia wody, prądu, gazu, a także w samochodach, które same informują o wypadkach.
Bardzo interesujący jest w tym kontekście przykład wdrożenia inteligentnego monitoringu w Józefowie. W mieście zainstalowano kilka tysięcy nakładek na wodomierze podłączonych do sieci komórkowej. Zdalnie sprawdzają one zużycie wody z dokładnością do godziny, co pozwala wykryć m.in. problemy w działaniu sieci wodociągowej, nadużycia czy awarie. Innym miastem, gdzie działają podobne nakładki jest Hrubieszów. Zainstalowano ich tam 2800. Codziennie przesyłają dane dotyczące zużycia do sieci wodociągowej. Podobne systemy Orange wdrożył w ponad 20 innych miastach, między innym Sanoku, Kościanach, Ząbkach, czy Cybince.
Orange rozwija także nowe technologie pozwalające na budowę Internetu Rzeczy. Na przykład LTE-M, która w oparciu o sieć 4G LTE pozwala obsłużyć nawet do 1 mln urządzeń na kilometr kwadratowy. Sieć tego typu sprawdza się w miejscach, gdzie zasięg jest ograniczony, takich jak piwnice czy garaże. Jest ona dostępna w Krakowie, części Aglomeracji Śląskiej, okolicach Szczecina, Torunia, Lublina Gdańska.
W sierpniu Orange poinformował, że w Warszawie zainstalowano 1,5 tys. liczników prądu umożliwiających zdalny odczyt, korzystających z technologii LTE-M. Operator podkreśla, że w jednym budynku można zainstalować nawet 400 liczników, które nie będą wzajemnie się zakłócać. Sieć może znaleźć zastosowanie w rolnictwie, logistyce, transporcie… a nawet przy wywozie odpadów, co było testowane przez Orange w Mysłowicach.
Orange dba o bezpieczeństwo firm
Na początku 2019 r. klienci biznesowi Orange zyskali możliwość skorzystania z CyberTarczy na urządzeniach mobilnych. Jak sama nazwa wskazuje, usługa ma chronić użytkowników przed zagrożeniami: od wyłudzenia danych przez utratę tożsamości, blokowanie dostępu do urządzeń, wszelkiego rodzaju ataki i kradzieże za pośrednictwem internetu. Za drobną miesięczną opłatą (6,49 zł brutto za 3 karty SIM), Orange oferuje ochronę klientom i blokuje złośliwe oprogramowanie, gdy je wykryje.
Jednak CyberTarcza to nie wszystko. Ważne w kontekście cyfryzacji są także inne usługi, m.in. ochrona przed atakami DDOS, firewall w chmurze, platforma e-mail Protection, a także Centrum Bezpieczeństwa (SOC), które całodobowo monitoruje stan bezpieczeństwa i obsługuje incydenty.
W sumie operator ma kilkanaście usług zabezpieczających urządzenia firmowe - od smartfonów, przez stacje robocze na infrastrukturze serwerowej kończąc, świadczy także usługi consultingowe. Swój udział ma tu także Integrated Solutions, firma z grupy Orange, która ma za sobą ponad tysiąc wdrożeń związanych z cyberbezpieczeństwem.
Testy 5G w Orange
Branża telekomunikacyjna znajduje się w przededniu rewolucji związanej z wdrożeniem sieci 5G. We wrześniu 2019 r. w Warszawie uruchomiono testową infrastrukturę składającą się z 9 stacji bazowych. W październiku 10 stacji bazowych 5G opartych na infrastrukturze non-standalone i w paśmie docelowym – 3,4-3,8 GHz uruchomiono w Lublinie.
Testy początkowo planowano do końca roku. Urząd Komunikacji Elektronicznej przedłużył zgodę na ich prowadzenie do końca lutego 2020 r.
W testowaniu 5G uczestniczą przedsiębiorcy, których wyposażono w urządzenia Orange Neva Jet z obsługą 5G, a także Nokia FastMile 5G Geatways.
* Tekst powstał we współpracy z Orange.