1. Spider's Web
  2. Technologie
  3. Operatorzy

Oferta Orange dla biznesu. Podsumowujemy 2019 r.

Lokowanie produktu

Gdybyśmy w ulicznej sondzie zadali pytanie o to, czym zajmuje się Orange, pewnie usłyszelibyśmy, że jest operatorem świadczącym usługi telekomunikacyjne. Tymczasem firma daleko wykracza poza ten tradycyjny schemat. Świetnie pokazuje to miniony rok.

27.01.2020
21:07
Oferta Orange dla biznesu. Podsumowujemy 2019 r.

Pomarańczowy operator mocno zaznacza swoją obecność na rynku ICT (Information and Communication Technologies). W trzecim kwartale 2019 r. przychód Orange z usług IT i integracji systemów wzrósł o 62 procent w stosunku do tego samego okresu przed rokiem. To nakreśla wyraźnie strategię Orange, który chce dostarczać firmom rozwiązania zrobione od „A do Z”.

W połowie roku do grupy Orange dołączył BlueSoft - założona w 2002 r. firma jest jednym z liderów rynku IT specjalizującym się w tworzeniu oprogramowania i aplikacji dla biznesu.  Jej klientów znajdziemy w branżach takich jak finanse i ubezpieczenia, transport i logistyka, usługi medyczne, energia, czy handel detaliczny.

Orange łączy własne zaplecze i doświadczenie w zakresie budowy i obsługi sieci telekomunikacyjnych z dostarczaniem rozwiązań zaawansowanych technologicznie. Razem z Bluesoft i inną spółką ICT z grupy Orange - Integrated Solutions,  operator będzie w stanie skuteczniej wdrażać zaawansowane technologicznie projekty dla biznesu.

Orange łączy chmurę z komunikacją

Orange współpracuje z największymi dostawcami chmury na świecie - Microsoft Azure, AWS, Oracle, SalesForce, VMware, Orange Business Services. W kwietniu ogłoszono strategiczne partnerstwo z Google Cloud, a operator podkreślał wówczas, że jest na polskim rynku „jednym z największych i najbardziej wszechstronnych dostawców usług dla biznesu wykorzystujących chmurę”.

Przedstawiciele Orange powoływali się na wyliczenia, z których wynika, że w 2022 r. rynek chmurowy w Polsce będzie wart ok. 593,5 mln dolarów. Ze względu specyfikę polskiego rynku, Orange rozbudował własną usługę IaaS, czyli infrastrukturę dostarczaną jako usługę. Świadczona jest ona w oparciu o najnowsze rozwiązania VMware i dostarczana z centrum przetwarzania danych Orange, które znajdują się w Polsce.

W czerwcu, wspólnie z Cisco, Orange wdrożył po raz pierwszy w Polsce hybrydowy SD-WAN. To rozwiązanie pozwala na płynną obsługę rosnącego ruchu sieciowego i konfigurację aplikacji. Nie skorzystacie z niego jako klienci indywidualni, ale jeżeli pracujecie w firmach, które mają kilka biur rozrzuconych po całym kraju, to możliwe, że podobne, choć mniej zaawansowane rozwiązania są już wam znane.

Hybrydowy SD-WAN pozwala bowiem na dostęp do sieci i zapewnia wysoką jakość działania firmowych aplikacji z dowolnego miejsca. Jest skalowalny i wykorzystuje różnego typu łącza. Sprawdza się on szczególnie w tych firmach, które chcą trzymać część danych w chmurze prywatnej, część w publicznej, a ponadto korzystać z oprogramowania (także w chmurze) w modelu SaaS (software as a service – oprogramowanie jako usługa).

Innym przykładem konwergencji usług telekomunikacyjnych i usług IT jest oferta dla handlu detalicznego. Orange dostarcza rozwiązania do zarządzania sklepami, a także logistyką i łańcuchem dostaw. Wykorzystuje przy tym sztuczną inteligencję do rozpoznawania obiektów, analizy obrazów i wideo. Może się więc okazać, że za jakiś czas wchodząc do jakiegoś niezwykle innowacyjnego sklepu, będziemy w nim korzystać z rozwiązań dostarczonych właśnie przez Orange.

Pomarańczowy operator pomaga cyfryzować miasta i firmy

Przykładów na to, że Orange skutecznie łączy rolę operatora z byciem partnerem dla biznesu nie trzeba szukać daleko. We wrześniu operator pochwalił się przebiciem progu 1,5 mln kart SIM M2M, co stanowi 40 proc. całego tego rynku w Polsce. Są one wykorzystywane  na przykład w systemach inteligentnego monitorowania zużycia wody, prądu, gazu, a także  w  samochodach, które same informują o wypadkach.

Bardzo interesujący jest w tym kontekście przykład wdrożenia inteligentnego monitoringu w Józefowie. W mieście zainstalowano kilka tysięcy nakładek na wodomierze podłączonych do sieci komórkowej. Zdalnie sprawdzają one zużycie wody z dokładnością do godziny, co pozwala wykryć m.in. problemy w działaniu sieci wodociągowej, nadużycia czy awarie. Innym miastem, gdzie działają podobne nakładki jest Hrubieszów. Zainstalowano ich tam 2800. Codziennie przesyłają dane dotyczące zużycia do sieci wodociągowej. Podobne systemy Orange wdrożył w ponad 20 innych miastach, między innym Sanoku, Kościanach, Ząbkach, czy Cybince.

Orange rozwija także nowe technologie pozwalające na budowę Internetu Rzeczy. Na przykład LTE-M, która w oparciu o sieć 4G LTE pozwala obsłużyć nawet do 1 mln urządzeń na kilometr kwadratowy. Sieć tego typu sprawdza się w miejscach, gdzie zasięg jest ograniczony, takich jak piwnice czy garaże. Jest ona dostępna w Krakowie, części Aglomeracji Śląskiej, okolicach Szczecina, Torunia, Lublina Gdańska.

W sierpniu Orange poinformował, że w Warszawie zainstalowano 1,5 tys. liczników prądu umożliwiających zdalny odczyt, korzystających z technologii LTE-M. Operator podkreśla, że w jednym budynku można zainstalować nawet 400 liczników, które nie będą wzajemnie się zakłócać. Sieć może znaleźć zastosowanie w rolnictwie, logistyce, transporcie… a nawet przy wywozie odpadów, co było testowane przez Orange w Mysłowicach.

Orange dba o bezpieczeństwo firm

Na początku 2019 r. klienci biznesowi Orange zyskali możliwość skorzystania z CyberTarczy na urządzeniach mobilnych. Jak sama nazwa wskazuje, usługa ma chronić użytkowników przed zagrożeniami: od wyłudzenia danych przez utratę tożsamości, blokowanie dostępu do urządzeń, wszelkiego rodzaju ataki i kradzieże za pośrednictwem internetu. Za drobną miesięczną opłatą (6,49 zł brutto za 3 karty SIM), Orange oferuje ochronę klientom i blokuje złośliwe oprogramowanie, gdy je wykryje.

Jednak CyberTarcza to nie wszystko. Ważne w kontekście cyfryzacji są także inne usługi, m.in. ochrona przed atakami DDOS, firewall w chmurze, platforma e-mail Protection, a także Centrum Bezpieczeństwa (SOC), które całodobowo monitoruje stan bezpieczeństwa i obsługuje incydenty.

W sumie operator ma kilkanaście usług zabezpieczających urządzenia firmowe - od smartfonów, przez stacje robocze na infrastrukturze serwerowej kończąc, świadczy także usługi consultingowe. Swój udział ma tu także Integrated Solutions, firma z grupy Orange, która ma za sobą ponad tysiąc wdrożeń związanych z cyberbezpieczeństwem.

Testy 5G w Orange

Branża telekomunikacyjna znajduje się w przededniu rewolucji związanej z wdrożeniem sieci 5G. We wrześniu 2019 r. w Warszawie uruchomiono testową infrastrukturę składającą się z 9 stacji bazowych. W październiku 10 stacji bazowych 5G opartych na infrastrukturze non-standalone i w paśmie docelowym – 3,4-3,8 GHz uruchomiono w Lublinie.

Testy początkowo planowano do końca roku. Urząd Komunikacji Elektronicznej przedłużył zgodę na ich prowadzenie do końca lutego 2020 r.

W testowaniu 5G uczestniczą przedsiębiorcy, których wyposażono w urządzenia Orange Neva Jet z obsługą 5G, a także Nokia FastMile 5G Geatways.

* Tekst powstał we współpracy z Orange.

Lokowanie produktu
Najnowsze