e-Polska posypała się jak domek z kart. Obywatel.gov.pl, ePUAP, profil zaufany, baza PESEL i CEPiK przestały działać
Parafrazując klasyka, cyfrowa e-Polska to dzisiaj państwo wybitnie teoretyczne. Od godziny 11 nie działają internetowe platformy Obywatel.gov, ePUAP, profil zaufany, baza PESEL oraz CEPiK.
W naszym kraju coraz więcej urzędowych spraw załatwimy za pośrednictwem Internetu, co jest świetne. No chyba, że chcemy załatwić je dzisiaj. Wtedy poniesiemy sromotną porażkę, witając się z zastępczymi ekranami informującymi o przerwie technicznej. Owa eufemistyczna przerwa techniczna to nic innego jak ogólnokrajowa awaria, która trwa od środy, od godziny 11:00.
Awarię systemów potwierdził Igor Ryciak - rzecznik Centralnego Ośrodka Informatyki - rozmawiając z Polską Agencją Prasową.
Nie działają ogólnodostępne systemy rejestrów państwowych, to jest m.in. Obywatel.gov.pl, ePUAP, profil zaufany, baza PESEL i CEPiK. To realne utrudnienie dla każdego obywatela przyzwyczajonego do nowoczesnych usług publicznych realizowanych za pośrednictwem Internetu. Jeżeli chcieliście dzisiaj sprawdzić liczbę punktów karnych, zgłośnić narodziny dziecka, złożyć wniosek o nowy dowód osobisty albo odkryć numery swojego VAT-owskiego subkonta, nie zrobicie tego.
Na ten moment nie wiadomo do kredy potrwa awaria i kiedy uda się ją wyeliminować. Centralny Ośrodek Informatyki zapewnia o wzmożonych pracach, dzięki którym problemy zostaną usunięte tak szybko jak to tylko możliwe. System rejestrów państwowych wróci do życia najprawdopodobniej jeszcze dzisiaj. Będziemy was informować o przebiegu prac naprawczych.
Aktualizacja: Systemy wstają z kolan.
Od godziny 15:00 Centralny Ośrodek Informatyki przywraca kolejne systemy do życia. Za pośrednictwem Internetu można już skorzystać z systemu CEPiK. Dosłownie kilkanaście minut temu do działania wróciły również platformy realizujące usługi w ramach serwisu Gov.pl. Obywatel.gov.pl oraz Profil Zaufany wciąż sprawiają problemy. Możemy jednak zakładać, że również te platformy wrócą dzisiaj do pełnej sprawności, w dalszym ciągu oferując swoje e-usługi wszystkim zainteresowanym.
Chociaż COI zareagował błyskawicznie, ogólnokrajowa awaria pozwala dostrzec, jak kruchy oraz zawodny może być nowoczesny system usług opartych o Internet. Z drugiej strony dzięki otwartości polskiej administracji na zalety sieci takie procesy jak wnioskowanie o dowód osobisty jeszcze nigdy nie były szybsze i wygodniejsze. Dlatego znalezienie złotego środka między wygodą, wydajnością i bezpieczeństwem to bardzo ciekawe wyzwanie dla naszej administracji.