PKO i Orlen w tym miesiącu zaczną testować e-Paragon. I tak do końca roku - do czasu kas online
Na wybranych stacjach paliw Orlen będzie można za niedługo płacąc rachunek wygenerować e-Paragon. Z takiej możliwości będą mogli też korzystać klienci PKO Banku Polskiego. To efekt współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową i Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService.

Papier coraz wyraźniej znika z naszej finansowej rzeczywistości. Coraz częściej gotówkę zastępujemy kartami płatniczymi, czy nawet smartfonami. To nie wszystko. Według Narodowego Banku Polski po raz pierwszy doszło do takiej sytuacji, w której wartość płatności zbliżeniowych w naszym kraju przekroczyła sumę pieniędzy wypłacaną ze wszystkich bankomatów.
Nie dziwi więc, że Ministerstwo Finansów od dłuższego czasu celuje w e-Paragon. Zasada działania jest prosta. W bankowości elektronicznej wydajemy stosowną dyspozycję i podczas płatności za zakupy otrzymujemy na swój adres mailowy (powiązany z kontem bankowym) paragon, ale już w wersji elektronicznej. Ale, żeby ten mechanizm w ogóle zadziałał, konieczny jest system kas online.
Kasy online od przyszłego roku.
Wcześniej rząd zakładał, że pierwsze kasy online pojawią się u nas już w tym roku: na początek u mechaników samochodowych i na stacjach benzynowych. Ale wszystko uporządkowała nowa ustawa o VAT, która weszła w życie od 1 maja 2019 r.
Zgodnie z zapisami tej regulacji pierwsze kasy fiskalne mają pojawić się 1 stycznia 2020 r. Najpierw u podatników sprzedających paliwo oraz świadczących usługi mechaniki pojazdowej i wymiany opon. Pół roku później, od 1 lipca 2020 r., kasę online powinni mieć świadczący usługi gastronomiczne (też sezonowo), branża hotelarska oraz sprzedający węgiel. Najpóźniej, bo od 1 stycznia 2021 r., takie rozwiązanie ma trafić do podatników świadczących usługi fryzjerskie, kosmetyczne, budowlane, prawnicze, w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i dentystów oraz z branży fitness (w zakresie wstępu).

Ale e-paragon na celowniku znajdzie się wcześniej.
Taki kalendarz wprowadzania obowiązku posiadania fiskalnych kas online pozwala zabezpieczyć czas na niezbędne testy. Te właśnie za chwilę się zaczynają - dzięki współpracy PKO Banku Polskiego, PKN Orlen, Krajowej Izby Rozliczeniowej i eService. Dzięki temu e-Paragon będzie dostępny dla klientów PKO Bank Polski już z końcem czerwca.
Od kilku lat realizujemy w banku cyfrową transformację poprzez wprowadzanie innowacji do naszych kanałów. Oczekują od nas tego nasi klienci, którzy potrzebują szybkiego i łatwego dostępu do informacji czy też załatwiania swoich spraw z pozycji serwisu. Tym razem uczestniczymy w przełomowym, innowacyjnym wdrożeniu kolejnej e-usługi - elektronicznego paragonu. Nasi klienci będą mogli przetestować go już niebawem, wystarczy mieć kartę debetową do konta i korzystać z bankowości elektronicznej – mówi Adam Marciniak, wiceprezes Zarządu PKO Banku Polskiego.
E-paragon przetestują też tankujący na wybranych stacjach Orlen.
W rozpoczynających się z końcem czerwca testach wezmą też udział wybrane stacje paliw Orlen. Pilotaż usługi potrwa do końca roku. Uzyskane tą drogą informacje pozwolą na wypracowanie docelowego modelu rozwiązania e-Paragon, który będzie dostępny również dla innych podmiotów.
Odpowiadając na zapotrzebowanie rynku, w ubiegłym roku PKN ORLEN zapewnił możliwość płacenia za paliwo bezpośrednio przy dystrybutorze, dzięki aplikacji ORLEN Mobile. Dalej chcemy wyznaczać standardy obsługi klienta, dlatego przystąpiliśmy do inicjatywy wdrożenia programu elektronicznych paragonów – przekonuje Wojciech Muszyński, Dyrektor Wykonawczy ds. Sprzedaży Detalicznej PKN ORLEN.