To już koniec JustDrive. Twórcy platformy obwiniają Orlen, a Orlen twórców JustDrive
JustDrive nie działa i prawdopodobnie już nigdy nie będzie działać. Aplikacja została usunięta ze sklepów Google Play i App Store, zaś przedstawiciele firmy podali przyczynę tej sytuacji.
Aktualizacja: tekst został zaktualizowany o stanowisko PKN Orlen. Aktualizacja zamieszczona została na końcu wpisu.
PKN Orlen postanowił wycofać się z umowy podpisanej z twórcami aplikacji i odłączył im dostęp do swojej infrastruktury. Oznacza to, że program stał się bezużyteczny, a kierowcy są zmuszeni korzystać z dotychczasowych form płatności za paliwo.
Na łamach Spider’s Web już poruszaliśmy kwestię niedziałającej aplikacji JustDrive. Jej twórcy oraz biuro prasowe nie komentowało w jasny i czytelny sposób tego zajścia. Z tego powodu większość użytkowników myślała, że mamy tu do czynienia ze zwykłą awarią. Sytuacja okazała się jednak znacznie poważniejsza. Okazało się, że za problemy z działaniem JustDrive odpowiada najważniejszy partner usługi, PKN Orlen.
Jak wyglądała współpraca obu firm?
Biuro Prasowe JustDrive w opublikowanym oświadczeniu poinformowało, że rozmowy o współpracy z największą w Polsce siecią stacji benzynowych rozpoczęto w drugiej połowie 2017 roku. Umowę zakładającą wspólne działania przez okres 3 lat podpisano 31 sierpnia 2017 r., zaś stosowne aneksy umożliwiające korzystanie z infrastruktury Orlenu przy użyciu aplikacji mobilnej w grudniu 2017 r.
Następnie aplikacja pozytywnie przeszła testy przeprowadzone przez dział IT państwowej spółki (w tym zewnętrzne firmy zajmujące się bezpieczeństwem) oraz dział kart flotowych. 1. lutego 2018 r. JustDrive zaczął działać i bardzo szybko zdobył pierwszych użytkowników. Wyglądało na to, że mamy do czynienia z podręcznikowym przykładem polskiej firmy, która szturmem podbiła lokalny rynek i niebawem zacznie działać także poza granicami naszego kraju. JustDrive miało bowiem ambicje współpracować także z międzynarodowymi partnerami.
Dlaczego JustDrive nie działa?
Ta piękna historia zakończyła się jednak bardzo szybko. Już 2 lutego 2018 r. o godzinie 17:00 PKN Orlen mailowo poinformował swoich partnerów, że odłącza aplikacji dostęp do swojej infrastruktury i zrobił to o 17:15. Od tamtej pory JustDrive nie działa. Biuro Prasowe aplikacji twierdzi, że zrobiono to bezprawnie, ze złamaniem warunków umownych. Nie znamy stanowiska PKN Orlen w tej sprawie.
Co ciekawe, państwowa spółka od dwóch tygodni nie poinformowała JustDrive o przyczynach odłączenia aplikacji od swojej infrastruktury:
Na dotychczasowych spotkaniach mediacyjnych nie dostaliśmy ani precyzyjnych odpowiedzi, ani żadnej propozycji rozwiązania sytuacji, która pozwoliłaby nam przywrócić usługi dla kierowców. Tym samym umowy, które mieliśmy zawarte na okres 3 lat zostały nam wypowiedziane w trybie natychmiastowym bez zachowania okresu wypowiedzenia.
JustDrive znika ze sklepów Google Play i App Store.
Twórcy poinformowali o wycofaniu aplikacji z popularnych marketów mobilnych:
Aplikację JustDrive wycofaliśmy z appmarketów kierując się wyłącznie satysfakcją użytkowników. Nie chcieliśmy dopuścić do sytuacji, w której nowi użytkownicy instalują aplikację, z której nie mogą korzystać. Z drugiej strony, planowane kolejne funkcje, w tym usługa samochodu na abonament, nie są jeszcze gotowe, stąd decyzja usunięcia JustDrive wydaje nam się słuszna.
Dodali też, że wszystkie dane firm i kart płatniczych umieszczone w aplikacji są odpowiednio zabezpieczone oraz poinformowali o możliwości ich usunięcia:
Wszystkie dane firm i kart płatniczych, które umieścili Państwo w aplikacji, są odpowiednio zabezpieczone. Aplikacja spełnia wszelkie standardy bezpieczeństwa, które oprócz nas i PKN ORLEN potwierdziły również firmy zewnętrzne zaangażowane w testy JustDrive. Jeśli chodzi o same karty płatnicze – dane są przechowywane i chronione u naszego partnera – firmy Dotpay.pl. W przypadku, gdyby ktoś z Państwa zdecydował się na usunięcie danych z naszej aplikacji, prosimy o maila na adres info@justdrive.co. Zajmiemy się tym tematem niezwłocznie.
Wygląda na to, że aplikacja odeszła na dobre. Pozostaje mieć nadzieję, że znajdzie nowego partnera i powróci na rynek. Jej popularność pokazuje bowiem, że w Polsce istnieje popyt na tego typu mobilne płatności. Ktoś musi tylko na niego odpowiedzieć.
Aktualizacja: Orlen odpowiedział
W stanowisku przesłanym do Spider's Web PKN Orlen informuje, że działał i działa zgodnie z postanowieniami umownymi oraz przepisami prawa, a decyzja o rozwiązaniu umowy wynikała z tego, że udostępniony klientom Just Drive model funkcjonowania usługi był inny od uzgodnionego wcześniej z Orlenem.
Poniżej prezentujemy całe stanowisko PKN Orlen: