25 miliardów dolarów w jeden dzień. Alibaba rozbiła bank w czasie chińskiego święta zakupów
Za nami dzień singla, czyli największe święto zakupowe w Chinach. Dzięki niemu Alibaba osiągnęła rekordowy dzienny przychód wynoszący aż 25,3 miliarda dolarów.
Wynik ten jest aż o 39 proc. lepszy od zeszłorocznego rezultatu, który wyniósł 17,8 miliarda dolarów. W tym roku w dniu singla wzięło udział 140 000 handlowców, z czego 60 000 stanowiły marki międzynarodowe. 165 firm osiągnęło przychód przekraczający 100 milionów juanów (15,1 miliona dol.), zaś 6 przedsiębiorstw zanotowało przychód wynoszący ponad miliard juanów (150,9 miliona dol.).
W szczytowym momencie dochodziło do 256 000 transakcji na sekundę, a uzyskanie przychodu wynoszącego miliard dolarów zajęło zaledwie kilka sekund. W ciągu pierwszych dwóch godzin trwania akcji zrobiono zakupy za łączną kwotę 11,9 miliarda dolarów.
Pokazuje to, jak bardzo użytkownicy byli spragnieni tanich zakupów oraz internetowych wyprzedaży. Część z nich już od kilku tygodni przygotowywała produkty i kompletowała zamówienia w wirtualnych koszykach, by w dniu wyprzedaży zapłacić za nie mniej. Sam zaliczałem się do tej najbardziej zaangażowanej grupy kupujących.
Dzień singla to święto mobilne i globalne.
Co ciekawe, aż 90 proc. transakcji zostało zawartych przy użyciu sprzętów smartfonów oraz tabletów. Dla porównania, rok temu ta wartość wyniosła 82,7 proc. Tak wysoki odsetek wynika nie tylko z preferencji użytkowników, ale też faktu, że zakupy przez aplikację są nieco tańsze niż przez przeglądarkę internetową. Wie o tym każdy doświadczony użytkownik Aliexpress.
Dzień singla nie jest już typowo chińskim świętem i staje się wydarzeniem globalnym. Najwięcej zamówień pochodziło oczywiście z Chin, ale nie brakowało też kupujących z Japonii, Australii oraz Niemiec. Polska nie znalazła się w czołówce zestawienia, ponieważ jest stosunkowo małym krajem, przynajmniej w porównaniu do wyżej wymienionych państw. Gdyby brać udział odsetek obywateli robiących zakupy w Chinach, zapewne znaleźlibyśmy się na podium.
Kiedy pojawią się następne wyprzedaże?
Następna duża obniżka cen w chińskich sklepach będzie mieć miejsce jeszcze przed przyszłorocznym dniem singla, a konkretnie wiosną. Jeżeli jednak nie chcecie tak długo czekać z zakupami, powinniście wypatrywać czarnego piątku oraz cyfrowego poniedziałku, czyli Black Friday oraz Cyber Monday. Są to zachodnie święta zakupowe, podczas których dojdzie do ogromnych wyprzedaży na całym świecie.
Teoretycznie będą mieć one miejsce 24 oraz 27 listopada bieżącego roku, a w praktyce połączą się w jeden zakupowy maraton, podczas którego będziemy regularnie wrzucać na Spider’s Web najlepsze oferty sprzedażowe. Mamy nadzieję, że będziecie wtedy nam towarzyszyć i przyłączycie się do wyprzedażowego szału.