Operatorzy  / News

Doskonały interes: T-Mobile zrobił skok na 5 zł klientów. Teraz może musieć oddać im 65 zł i zapłacić milionową karę

178 interakcji
dołącz do dyskusji

T-Mobile Polska w 2014 roku rozzłościło część swoich abonentów. Operator poinformował klientów prywatnych i biznesowych o podwyższeniu kwoty miesięcznego zobowiązania, jeśli nie zdecydują się na migrację na nową taryfę. Sprawa trafiła do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, telekom został ukarany, a abonenci mają otrzymać zadośćuczynienie.

O sprawie podwyżek w T-Mobile Polska informowaliśmy na Spider’ Web już półtora roku temu. Po wprowadzeniu taryf Jump sieć zaczęła przekonywać klientów, by porzucili stare taryfy robiąc to jednocześnie kijem i marchewką. Zachęcić do zmiany miało udostępnienie klientom w nowych taryfach Jump sieci LTE.

T-Mobile Polska chciało, żeby klienci zmienili taryfy na Jump.

Jeśli klient uznał, że nowa oferta nie jest dla niego atrakcyjna i nie chciał zmieniać dotychczasowej umowy - bezterminowej lub terminowej bez telefonu dla klientów indywidualnych lub firm - to T-Mobile dawał dwie drogi: rozwiązanie umowy bez konsekwencji lub podwyżka w wysokości 5 zł miesięcznie.

T-Mobile Polska argumentował swoje działania tym, że mała grupa klientów korzysta z przestarzałych taryf, które operator musi utrzymywać w swoim systemie informatycznym. Był to na tyle duży problem, że sieć wolała zaryzykować utratę dotychczasowych abonentów, byle tylko zmienić taryfy na nowe.

UOKiK przyjrzał się sprawie.

Wydawało się, że danie klientom wyboru - nowa taryfa, rozwiązanie umowy lub podwyżka - rozwiąże sprawę. UOKiK jest jednak innego zdania. Jak podaje portal Telepolis.pl, T-Mobile Polska zostało zobowiązane przez urząd do wypłaty klientom rekompensaty za naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

UOKiK zaczął się przyglądać kwestii podwyżek cen w listopadzie 2014 roku. Uznano, że treść umów zawieranych przez telekom z klientami nie pozwalała na podwyżkę ceny miesięcznego zobowiązania. Oprócz rekompensaty w wysokości 65 zł na rzecz klientów telekom ma zapłacić też karę finansową - 4,5 mln zł.

T-Mobile Polska przysługuje prawo odwołania się od decyzji UOKiK. Sieć już zapowiedziała, że odwoła się od niej do sądu:

Interpretacja prawa przedstawiona przez UOKiK w decyzji nie znajduje oparcia w przepisach prawa unijnego, krajowego oraz w stałej praktyce urzędów czy operatorów telekomunikacyjnych i odwołamy się od niej do sądu. Wprowadzając zmiany spełniliśmy wszystkie warunki wymagane Prawem Telekomunikacyjnym, co potwierdzają ekspertyzy wybitnych prawników. Również Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej prezentował stanowisko popierające naszą interpretację. Co więcej, informacja o takim sposobie wprowadzania zmian była zamieszczona przez sam UOKiK na stronach internetowych urzędu. Wskazywano jedynie na konieczność odpowiedniego poinformowania abonentów i udostepnienia im możliwości rozwiązania umowy bez ponoszenia dodatkowych kosztów – oba warunki zostały przez nas spełnione.” - Wojciech Strzałkowski, Biuro Prasowe T-Mobile Polska.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst