Polacy nie chcą już płacić za telewizję kablową i satelitarną. Nawet Discovery i National Geographic chcemy mieć za darmo
Rok po wyłączeniu naziemnej telewizji analogowej jej cyfrowy następca ma się nieźle. Co więcej coraz więcej osób korzystających z płatnej oferty zamierza przenieść się do darmowego DVB-T. Osoby, które jednak poznały zalety cyfrowej telewizji naziemnej też często myślą o zmianie, ale na bogatszą ofertę satelitarną lub kablową.
Dom Mediowy MEC kontynuuje publikację wyników swojego badania Projekt Cyfryzacja. Wcześniej dzięki niemu dowiedzieliśmy się jakie kanały w ramach DVB-T najchętniej oglądają Polacy oraz jakiego rodzaju odbiorniki telewizyjne posiadają. Druga część raportu odnosi się przede wszystkim do użytkowników płatnej telewizji.
Szacuje się, że w ciągu roku około 10% abonentów telewizji kablowej i satelitarnej porzuciło ją na rzecz DVB-T. Według badania firmy MEC 25% abonentów kablówek rozważa taką możliwość, a w przypadku odbiorców platform satelitarnych jest to już 33,5%. Co ważne młodzi widzowie w wieku 15-24 zaznaczają, że większość interesujących ich treści znajdują w Internecie. W całej grupie taką odpowiedź dało 14% badanych.
Głównym motywem skłaniającym do porzucenia płatnej oferty jest cena, na drugim miejscu wystarczająca oferta w ramach cyfrowej telewizji naziemnej, a na trzecim miejscu ogólne zniechęcenie treściami telewizyjnymi.
Nie dziwią mnie te dane, bo wykonując wieczorny „zapping” po programach bardzo łatwo dojść do takiego samego wniosku obojętnie czy posiadamy 20 kanałów z DVB-T czy 150 w platformie satelitarnej, często nawet na kanałach premium wieje nudą. Więc skoro i tak nie potrafimy nic znaleźć w bogatej ofercie, to może ta podstawowa nam wystarczy.
Motywem dla pozostania w kablówce jest przede wszystkim Internet, ponadto abonenci cenią sobie dostęp do nowych filmów, wybranych kanałów telewizyjnych oraz oferty sportowej.
Abonenci telewizji satelitarnej cechują się najwyższym wskaźnikiem zadowolenia z oferty, a jednocześnie najchętniej by ją porzucili na rzecz DVB-T. To wynika z faktu, że na rynku satelitarnym mamy duże zróżnicowanie ofert obok drogich ofert z kanałami premium są też tanie pakiety mini, które nie wiele wnoszą względem DVB-T. To właśnie osoby korzystające z najniższych pakietów satelitarnych z najniższymi dochodami i mieszkające poza miastami najchętniej porzuciłyby płatną telewizję - wynika z raportu MEC.
Widzowie płatnej TV cenią sobie bardzo takie kanały jak Discovery, National Geograpic, TVN 24, AXN, Ale Kino+. W dodatku kobiety od TVN24 bardziej wolą TVN Style, a od Alekino+ TLC.
Żadnej z tych stacji nie znajdziemy w ramach DVB-T, warto zauważyć, że także widzowie telewizji naziemnej wskazywali na Discovery i National Geographic jako kanały, które najchętniej zobaczyli by w darmowej ofercie.
Trend w drugą stronę również jest wyraźny. Aż 20% odbiorców DVB-T rozważało w czasie ostatniego roku przejście na ofertę płatnej telewizji. Takie dość zbliżone wyniki odnośnie chęci do migracji przekładają się na to, co pokazują nam dane u operatorów. W każdym kwartale widać niewielkie migracje. Część klientów ucieka, ale jest to rekompensowane pojawieniem się nowych. Ogólnie rynek jest już jednak nasycony i ustabilizowany, większych, a tym bardziej nagłych zmian nie należy się spodziewać.
Zdjęcie pochodzi z serwisu Shutterstock.