Biznes  / Artykuł

Przeswietl.pl prześwietli wszystkich twoich potencjalnych partnerów biznesowych. My prześwietlamy twórcę serwisu Arka Hajduka

147 interakcji
dołącz do dyskusji

O Przeswietl.pl dowiedziałem się przypadkowo, gdy na Facebooku zalinkował do niego Artur Kurasiński. - O, czegoś takiego brakowało na polskim rynku - pamiętam, że pomyślałem wtedy. Gdy chwilę później dowiedziałem się, że za projektem stoi Arek Hajduk, którego dotychczas kojarzyłem jako jedną z najbardziej prężnych postaci na rynku startupowych inwestycji po stronie funduszy VC, to pomyślałem, że projekt skazany jest na sukces.

Arka spotkałem niedawno podczas Agora Start-Up Fest, w którym jego projekt brał udział i zdobył wyróżnienie. Ja uczestniczyłem w finale tego konkursu jako mentor i szczerze mówiąc czułem się dość nieswojo mając oceniać projekt człowieka, który na ocenie start-upów zjadł zęby. W formule finału Agora Start-Up Fest była runda mentorska, gdzie mentorzy mieli "doradzać" przedstawicielom start-upów, więc tym bardziej sytuacja była dość delikatna.

Zamiast więc silić się na czcze rady, udało się z Arkiem po prostu normalnie porozmawiać o jego projekcie. Następnie, już po spotkaniu w Agorze, kontynuowaliśmy tę rozmowę drogą mailową, czego wynikiem jest dzisiejszy tekst.

Jedno w tych rozmowach mnie uderzyło - Arek zachowuje się zupełnie inaczej niż zdecydowana większość właścicieli technologiczno-internetowych start-upów: nie "piczuje" przesadnie, podchodzi z rezerwą zarówno do oceny bieżących wyników, jak i potencjału projektu, otwarcie komunikuje zagrożenia. Początkowo myślałem, że to oznaka zniechęcenia brakiem jakiegoś spektakularnego początkowego sukcesu Przeswietl.pl. Potem zrozumiałem jednak, że Hajduk podchodzi do swojego projektu bardzo zdroworozsądkowo. I chyba taka postawa bardziej mi się podoba od nabzdyczonego PR-owca z rękawa rzucającego dowcipami, których tak wielu na polskiej scenie start-upowej.

Przeswietl.pl to projekt, który w zamierzeniu ma dostarczać wszelkich ważnych informacji na temat potencjalnych partnerów biznesowych. Taki "Google dla informacji gospodarczej" - jak ambitnie określa swój projekt Hajduk.

Szukając informacji w Google trafisz na dużo informacji, które musisz sobie sam przefiltrować i ułożyć. Nasza wizja to miejsce, od którego zaczynasz sprawdzenie firmy lub przedsiębiorcy. Dostajesz ustrukturyzowaną informację, którą szybko możesz wykorzystać do podjęcia decyzji biznesowej.

Prześwietl bierze dane z wielu źródeł, m.in: z KRS-u, Ministerstwa Sprawiedliwości, CEIDG-u, PARP-u, czy KNF-u, tworząc nie tylko szeroki obraz uwarunkowań biznesowych danego przedsiębiorstwa, ale także (co myślę, że może być największą zaletą całego projektu) siatki powiązań biznesowych.

Oczywiście przy tak suchym opisie nasuwa się komentarz, że przecież podobnymi sprawami zajmują się profesjonalne agencje wywiadu gospodarczego, bądź też wyspecjalizowane instytucje od dawna działające na rynku, jak chociażby Krajowy Rejestr Długów.

Wszystkich ich traktuję jako partnerów do współpracy, a nie konkurencję - przekonuje jednak Arek Hajduk.

To dlatego, że w zamyśle jego start-up przyjmuje pozycję nieco podobną do tego, co od dawna na swoim poletku próbuje robić Brand24, czy od niedawna Fokus, wspomnianego wcześniej Kurasińskiego - być komplementarnym w stosunku do już istniejących usług, a przy okazji oferować coś nowego, podanego w nowy sposób niejako na bazie innych projektów.

Tłumaczy to zresztą sam Hajduk:

Po pierwsze, pokazujemy informacje w czytelny i przejrzysty sposób. To pozwala na szybsze zrozumienie co tak naprawdę te dane znaczą. Po drugie, tak samo ładnie serwis wygląda na desktopie, smartfonach i tabletach. Teraz biznes robi się szybciej - szybka konsumpcja danych w biegu robi różnicę. Po trzecie, staramy się integrować więcej źródeł i wyciągać więcej z tych danych.

Co to oznacza w praktyce?

Przykładowo trafiając na profil firmy dowiadujesz się, że jest na liście ostrzeżeń Komisji Nadzoru Finansowego, a w niedalekiej przyszłości dowiesz się od razu, że członkowie zarządu “położyli” kilka spółek wcześniej. Co więcej, możesz być na bieżąco ze zmianami u Twojej konkurencji, kontrahentów, dostawców, klientów, znajomych. To nieraz sprawi różnicę - mógłbyś np. niemal pierwszy w Polsce dowiedzieć się, że Robert Lewandowski inwestuje w startupy albo, że Home.pl przejął Az.pl.

Sprawdziłem jak słowa przekładają się na doświadczenie korzystania z serwisu Przeswietl.pl.

Usługa nie jest darmowa. Należy skorzystać z kilku opcji opłaty dostępu do usługi. Jest możliwość wykupienia abonamentu w kilku opcjach cenowych, od 39 do 299 zł miesięcznie, jest też szansa skorzystania z opcji prepaidowej, czyli wykupienia kredytów, którymi następnie będziemy dysponować docierając do pełnych informacji zgromadzonych na temat danego podmiotu. Za 20 kredytów zapłacimy 25 zł, za 100 - 100 zł, a za 200 - 180 zł.

Przeswietle - pakiety

Dostęp do pełnego raportu na temat podmiotu kosztuje 20 kredytów, więc opcja za 100 zł wystarczy na przejrzenie 5 spółek. Warto pamiętać, że raz wykupiony dostęp do pełnego profilu danej spółki będzie aktywny przez 6 miesięcy. W ramach niego będziemy mieli dostęp do informacji o:

  • byłych członkach zarządu
  • byłych członkach organu nadzoru
  • poprzednich adresach firmy
  • innych firmach pod tym samym adresem
  • powiązaniach osobowo-właścicielskich
  • dostępnych odpisach z KRS
  • historycznych zmianach
  • spółkach zależnych
  • Raport PDF
  • Sprawozdania finansowe

Przeswietl - Agora dostep

Sprawdziłem to na bazie prześwietlenia Agory. Oto do czego docieramy:

Przeswietl - Agora profil

Obok podstawowych informacji, w tym możliwości pobrania odpisu KRS, a także najnowszych sprawozdań finansowych, jedną z ciekawszych unikalnych dla Przeswietl.pl informacji kryje się pod zakładką: Powiązania.

Przeswietl - Agora powiazane

Do czego może się to przydać? Tłumaczy Arek Hajduk:

Narzędzie odpowiada na pytanie: “w jaki sposób ta firma/ten człowiek są powiązani osobowo lub kapitałowo z tamtą firmą/tamtą osobą?”. Wyobraź sobie, że jako handlowiec chcesz dotrzeć do konkretnego prezesa Kowalskiego. Linkedin/Goldenline nie pomagają, ale dzięki naszemu narzędziu dowiesz się, że jeden z członków Rady Nadzorczej Twojego najlepszego klienta, Malinowski, kiedyś był wspólnikiem Kowalskiego w firmie, którą razem sprzedali 5 lat temu. To ułatwi Ci dotarcie do Kowalskiego i domknięcie sprzedaży - bez naszego narzędzia nigdy nie dowiedziałbyś się, że Malinowski może Cię przestawić Kowalskiemu.

Bardzo ciekawie prezentuje się także raport nt. firm zależnych, które są pokazane w ujęciu czasowym.

Przeswietl - Agora, firmy zalezne

Inną ciekawą opcją są także najnowsze informacje medialne na temat spółki.

Prześwietl.pl działa od grudnia 2013 r., więc de facto na rynku jest zaledwie nieco ponad kwartał. W tym czasie - jak mówi mi Hajduk - w serwisie zarejestrowało się kilka tysięcy osób, które regularnie korzystają dziś z serwisu. Z kolei kilkanaście tysięcy użytkowników internetu zagląda na Przeswietl.pl każdego dnia. Na pytanie o to, ile osób opłaca abonament Hajduk odpowiada dość enigmatycznie: - Za mało. Zaraz jednak dodaje:

Mamy kilka potencjalnych źródeł przychodów od różnych grup klientów, więc bardziej patrzę na perspektywę czasową. Rentowność na poziomie pojedynczego miesiąca planujemy osiągnąć jeszcze w tym roku. "Fajnie dochodowy" to dla każdego co innego, ale myślę, że na koniec 2015 roku będziemy mogli tak o sobie myśleć.

Nie jest to wykluczone, zważywszy na to, że już dziś Przeswietl.pl wydaje się naprawdę dopracowanym produktem, który odpowiada na realne potrzeby rynkowe, zaspokaja istniejące potrzeby wielu osób prowadzących działalność gospodarczą.

Jak wielki potencjalny rynek czeka na Przeswietl.pl? Arek Hajduk mówi, że ok 2,5 mln osób w Polsce korzysta z rozwiązań konkurencji.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst