Biznes  / Artykuł

Czy garaż w chmurze ma sens? Michał Karski z Clouto mnie do tego przekonał

Startup Clouto to jeden z projektów zaprezentowanych podczas odbywającego się niedawno Agora Start-Up Fest. Serwis promuje się hasłem: „Twój nowy garaż. W chmurze.”. Założenia projektu są  ambitne i trzeba przyznać, że obietnice twórców pozwalają rozpalić marzenia.

Branża motoryzacyjna w dobie internetu staje się niezwykle ciekawa, w końcu samochodami interesuje się znaczna część społeczeństwa. Nawet jeśli jesteśmy tylko ich przeciętnymi użytkownikami, to co nieco na temat eksploatacji pojazdu musimy wiedzieć. Smartfony, chmura oraz internet rzeczy mogą pomóc nam w tym, aby zadbać o nasz samochód.

clouto-4

W przyszłości - tej w głowach wizjonerów z przemysłu automotive - będziemy mieli samochody, które poinformują naszego mechanika o usterkach, nas samych o utrudnieniach na drodze i skomunikują się z otaczającą infrastrukturą. Na razie jednak mamy siebie, komputer i musimy liczyć na pomoc pana Henia z pobliskiego warsztatu.

Trochę nowoczesności ma przynieść Clouto. To kolejny obok uruchomionego w październiku zeszłego roku serwisu carsi.pl projekt mający łączyć w sobie społeczność kierowców z ich własnymi samochodami. Twórcy Clouto idą jednak o krok dalej i chcą przede wszystkim zaoferować swoim użytkownikom możliwość wglądu do historii pojazdu, a następnie dać im spersonalizowane usługi, jak chociażby naprawy.

Na start serwis prezentuje się dość skromnie, zarówno jeśli chodzi o możliwości, jak i wygląd. Minimalistyczny wygląd niekoniecznie do mnie przemawia. Jest zbyt „kanciasty”, ale na plus należy zaliczyć samouczek przy pierwszym zalogowaniu do usługi. Najciekawszą funkcją na chwilę obecną wydają się być darmowe przypomnienia SMS i e-mail o terminach przeglądów, ważności ubezpieczenia, czy serwisie. Ponadto użytkownicy otrzymują możliwość tworzenia i zarządzania historią swoich pojazdów, dostęp do bazy punktów usługowych oraz agregator newsów ze świata motoryzacji.

clouto3

To niby sporo, ale jednak niewiele, dlatego zadałem kilka pytań szefowi Clouto, Michałowi Karskiemu. Oto zapis tej krótkiej rozmowy.

Paweł Okopień Spider’s Web: W czym Clouto jest lepsze od kalendarza Google i wyszukiwarki? W końcu przypomnienie o przeglądzie możemy po prostu wpisać w nasz notatnik, nawet ten analogowy?

Michał Karski Clouto: Clouto to miejsce, które ma Tobie ułatwić i uporządkować wszelkie czynności związane z posiadaniem pojazdu. Przypomnienia to tylko jedna z wielu funkcji serwisu. Fakt, można częściowo zastąpić ją na przykład używając kalendarza Google. Dlaczego tylko częściowo? Clouto poza przypomnieniem związanym z terminem (datą) może Tobie również przypomnieć o czynnościach obsługowych Twojego pojazdu realizowanych przy określonym przebiegu. Dla przykładu kolejną zmianę oleju powinieneś zrobić w kwietniu 2015 lub przy przebiegu 55tkm. Google nie wie kiedy Twój pojazd osiągnie taki przebieg. Clouto z dużą dokładnością jest w stanie wysłać Tobie powiadomienie ustawione przy takim warunku.

clouto1

Do kogo adresujecie swój produkt, to mają być pasjonaci motoryzacji, czy wszyscy kierowcy?

Clouto jest adresowane dla wszystkich posiadaczy pojazdów. Zdecydowana większość z nich potrzebuje jedynie prostego narzędzia porządkującego czynności związane z posiadaniem pojazdu. Historia napraw, usterek pojazdu, dokumentacja kolizji, łatwa wyszukiwarka polecanych punktów usługowych czy wreszcie dopasowane w miejscu i czasie oferty na produkty i usługi. Od razu wyjaśnię na prostym przykładzie, co rozumiemy przez dopasowane w miejscu i czasie oferty. Pan Jan mieszkający w Piasecznie zaparkował w Clouto swoją Toyotę Corollę rocznik 2010 z aktualnym przebiegiem 58000km. Ponieważ znamy model, rocznik i przebieg auta możemy zaprezentować Panu Janowi atrakcyjne oferty na przegląd serwisowy po 60 tysiącach kilometrów od najbliższych Panu Janowi warsztatów. Wybiegając w przyszłość, moduł OBD2 wpięty w Corollę Pana Jana może zgłosić konkretną usterkę pojazdu a najbliższe warsztaty mogą szybko zaoferować jej usunięcie.

Mniej liczna, lecz równie dla nas ważna grupa pasjonatów motoryzacji, znajdzie tu również coś dla siebie. Funkcja agregująca newsy motoryzacyjne z wielu polskich i zagranicznych portali z możliwością łatwej personalizacji po marce czy modelu z pewnością znajdzie uznanie u wiecznie zajętych motofanów, którzy dzięki niej szybko dotrą do najnowszych treści, które ich interesują. Nie wymyśleliśmy tutaj koła. To nic innego jak motoryzacyjny Flipboard, z tą różnicą, że Clouto nie kopiuje artykułów a odsyła do oryginalnych stron, na których się znalazły.

clouto4

Jakie elementy społecznościowe mają pojawić się w serwisie?

Przede wszystkim bardzo istotne i silnie oddziałowujące na nasze decyzje zakupowe polecenia znajomych. Jeżeli poszukuję jakiejś usługi i widzę, że mój kolega skorzystał z usług konkretnego tapicera samochodowego lub serwisu i jest z niego zadowolony to z pewnością będzie to dla mnie punkt usługowy pierwszego wyboru.

Kolejny element społecznościowy, który planujemy wdrożyć to ukłon w kierunku fanów motoryzacji. Możliwe do dodania za pomocą aplikacji mobilnej zdjęcia pojazdu będą tworzyły jego galerię, którą będziemy mogli dzielić się z innymi. Dziś ponad 1/3 Polaków ma już smartfony a część z nich nie odmówi sobie przyjemności sfotografowania swojego ukochanego pojazdu po wizycie w myjni czy po zamontowaniu nowych felg.

Czy w przyszłości możemy oczekiwać na przykład aplikacji mobilnej integrującej się z OBD po Bluetooth z naszym samochodem?

Aplikacja mobilna już powstaje i powinna pojawić się w lipcu 2014. Naturalnym krokiem jest jej integracja z modułem OBD2 choć jeszcze nie podjęliśmy decyzji co do metody komunikacji pomiędzy urządzeniem (modułem OBD2) i światem. Póki co rozważamy możliwość komunikacji przez Bluetooth 4.0 ze smartfonem lub bezpośrednio z serwisem przez wbudowany moduł GSM. Moduł OBD2 zintegrowany z usługami Clouto pojawi się w naszej ofercie na pewno do końca roku. Kluczowym jest dla nas dostępność dla przeciętnego użytkownika a co za tym idzie cena. Staramy się aby była możliwie niska a może w pewnych scenariuszach wynosząca 0 zł.

clouto2

Jak idą wam przygotowania do ekspansji na rynki europejskie?

Najważniejszym dla nas rynkiem jest rynek niemiecki i to właśnie ten rynek będzie naszym pierwszym celem po uruchomieniu pełnej funkcjonalności w Polsce. Spodziewamy się, że nastąpi to jeszcze w 2014, najpóźniej na początku 2015 roku.

Na razie agregujecie treści z świata motoryzacji, a czy zamierzacie też je tworzyć?

Nie mamy takich ambicji. Istnieje wiele fantastycznych portali motoryzacyjnych, które od lat doskonale wykonują swoją pracę. Z chęcią dostarczymy im nowych czytelników nie starając się jednocześnie wchodzić w ich obszar działalności. Przywołany wcześniej przykład Flipboarda z zastrzeżeniem, iż nie mamy zapędów do kopiowania artykułów ze stron źródłowych jest najlepszym przykładem gdzie widzimy swoje miejsce w tej układance.

No i najważniejsze pytanie z punktu widzenia biznesowego gdzie tu są pieniądze?

Facebook, Instagram a ostatnio WhatsApp pokazał to chyba najlepiej. Pieniądze są tam gdzie są użytkownicy. Jeżeli będziemy w stanie zaoferować wygodne, proste i atrakcyjne usługi dla nich, jestem przekonany, że ich zdobędziemy. Docieranie z dopasowanym w czasie i miejscu ofertami jest naturalnym sposobem na montetyzowanie tych zasobów. Co najważniejsze, to nie mają być uciążliwe i nachalne reklamy a oferty, które ze względu na dopasowanie będą w większości po prostu atrakcyjne i przydatne.

clouto-5

Clouto ma szansę na sukces

Czekam z niecierpliwością na aplikację i wspomniane powiązanie z OBD2. Na obecną chwilę serwis nie prezentuje się w jakiś okazały sposób, ale z zapowiedzianymi udogodnieniami ma szansę namieszać nie tylko w Polsce, ale też na świecie.

Trzymam kciuki za Michała Karskiego, Michała Góreckiego, Marcina Kalińskiego oraz Konrada Kaźmierskiego.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst