W Megapanelu bez zmian, Facebook nadal za YouTube'em
No niestety, nie potwierdziły się moje prognozy o jednorazowym wybryku YouTube'a, który w listopadowym Megapanelu przegonił Facebooka. Serwisowi społecznościowemu nie pomogła nawet gorączka świątecznych życzeń.
Patrząc na wyniki grudniowego Megapanelu, trudno dostrzec nawet minimalne różnice w wynikach pierwszej dziesiątki, często zmieniały się one ledwie o kilka tysięcy odsłon, a co za tym idzie - nie doszło do absolutnie żadnych przetasowań. Grupa Google jak rządziła, tak nadal rządzi, na drugim miejscu udało się utrzymać YouTube'owi, a podium z wciąż niewielką stratą zamyka Facebook.
Dalej klasyczna już dla zestawień Megapanelu bitwa portali, ale i tu obeszło się bez rewolucji. Niekwestionowanym liderem jest oczywiście Grupa Onet, która jednak odnotowała w czołówce stosunkowo największe straty (nadal jednak marginalne 300 tysięcy będące na granicy zmiennych wynikających na przykład z długości miesiąca). Onet nie depcze już po piętach Facebookowi, ale może też być spokojny o konkurentów z Wirtualnej Polski i Gazety, ponieważ różnica jest wciąż widoczna, a na dodatek obydwa również traciły.
Plus i minus to jedyne, co widzę
Traciła też Interia, choć akurat ta grupa medialna ze stratami zasięgu jest już chyba zaznajomiona do tego stopnia, że w siedzibie firmy ubywający czytelnicy stanowią chleb powszedni. Skąd te grudniowe spadki w portalach? Głównym winowajcą wydają się oczywiście Święta Bożego Narodzenia - mało się wtedy dzieje na świecie, a i nikt chyba nie ma ochoty na przeglądanie serwisów informacyjnych.
Zapytacie zapewne, czemu akurat Facebook i YouTube są głównymi bohaterami tego zestawienia? Okazuje się, że pomijając wzajemne wojenki, wszystkie duże grupy medialne z czołówki odnotowały spore straty względem grudnia 2011, także Grupa Google. Jedynie popularne serwisy społecznościowe zaliczyły niewielkie wzrosty. Największe powody do świętowania mają niewątpliwie jednak włodarze Grupy GG Network, o której świetnych wynikach pisałem przed miesiącem.
Wynik, wynik... Jaki jest wynik?
Jak można zauważyć, nieco burzliwiej miała się sprawa w drugiej dziesiątce. Małym wydarzeniem jest dość poważny kryzys wydawnictw Polskapresse, które bez większych problemów przeskoczył w tej sytuacji Ringier Axel Springer. Nk.pl udało się utrzymać wynik na poziomie poprzedniego miesiąca, choć w tym wypadku nie ma wątpliwości co do powodów takiego rezultatu - Święta i Nowy Rok.
Adobe.com, które pojawiło się tam przed miesiącem w bliżej niewyjaśnionych okolicznościach przepadło, a na jej miejsce awansował Microsoft. Debiutantem miesiąca jest zapewne grupa Spilgames (wydawca serwisów minigry.pl, gry.pl i innych, podobnych). Do czołówki polskiego internetu awansowała też Grupa Edipresse.pl i jakże osamotniony, ale za to dzielny, filmweb.pl. Z tych sukcesów na pewno nie byli zadowoleni przedstawiciele TVN i grupy Money.pl, którzy wypadli z rankingu absolutnie najlepszych.
Grudzień to zawsze specyficzny miesiąc w polskim internecie ze względu na okres świąteczny i zainteresowanie odrębnymi rodzajami mediów. O ile w tym roku udało się uniknąć większych zawirowań, to zahamowało się kilka tendencji, na których kontynuację być może poczekamy aż do raportu dotyczącego stycznia.