Faktura VAT Marża? Nie, dziękuję!
Kupujesz smartfona lub tablet przez internet lub w komisie? Uważaj na sprzedawców wystawiających faktury VAT Marża, gdyż bardzo często taki dokument nie uprawnia do skorzystania z naprawy gwarancyjnej w autoryzowanej sieci serwisowej.
Pracując przez ostatnie lata w autoryzowanym serwisie Nokia, Samsung, HTC, Sony Ericsson itp. widziałem wiele przypadków naciągania klientów przez sprzedawców. Począwszy od sprzedaży używanych urządzeń jako nowych, poprzez handel importowanymi produktami ze spreparowanymi polskimi dokumentami gwarancyjnymi, po sprzedaż najzwyklejszych podróbek przywożonych prosto z Chin. W tym wpisie chciałem przybliżyć Wam jeden z problemów, który możecie napotkać kupując sprzęt na aukcjach internetowych lub w komisach. Zanim jednak dojdziemy do sedna problemu, przybliżę kilka podstawowych zagadnień. Jako przykładu użyję zapisów z karty gwarancyjnej Nokia Poland, gdyż, są one napisane najbardziej ludzkim językiem jaki spotkałem w tego typu dokumentach, a dodatkowo wielu producentów ma identyczne zapisy tylko nieco inaczej sformułowane. Pełną treść warunków gwarancyjnych Nokia znajdziecie na stronie producenta.
Czas trwania gwarancji
Producent udziela gwarancji na wyprodukowany sprzęt w ramach ograniczonej gwarancji. Zasady obsługi zgłoszeń gwarancyjnych precyzuje sam gwarant i wyznacza on m.in czas gwarancji, sposób realizacji napraw oraz może wykluczyć usterki, których gwarancja nie obejmie np. uszkodzenia mechaniczne, zawilgocenie telefonu, nieautoryzowana ingerencja itp.
Producenci zawsze dokładnie precyzują czas trwania gwarancji i zwykle jest to okres 24 miesięcy, który liczymy od dnia zakupu urządzenia.
- czytamy warunki gwarancji Nokia
W karcie gwarancyjnej Nokia widnieje jeszcze taki oto zapis:
Jest to bardzo ważny fragment, gdyż podkreśla, że gwarancja nie będzie odnowiona z powodu późniejszej odsprzedaży sprzętu.
Wymagane dokumenty
Oczywiście możemy sprzedać lub kupić używane urządzenie, ale jego gwarancja już biegnie i aby móc z niej skorzystać wymagane będzie okazanie w serwisie odpowiednich dokumentów gwarancyjnych - przeważnie jest to wypełniona przez sprzedawcę karta gwarancyjna i dowód zakupu z numerem seryjnym (imei) urządzenia. Od podanych przeze mnie przykładowych wymaganych dokumentów istnieje cała masa wyjątków, odstępstw i uproszczonych procedur w zależności od typu produktu, sprzedawcy itp.
Pamiętajcie, że lepiej mieć więcej kwitów, niż później miałoby ich zabraknąć, np. w momencie, kiedy będziecie zmuszeni oddać urządzenie do naprawy. Dlatego wymagajcie od sprzedawcy wypełnienia karty gwarancyjnej i dowodu zakupu (paragon fiskalny lub faktura VAT), aby uniknąć problemów z uznaniem naprawy gwarancyjnej.
Co z tymi fakturami VAT Marża?
Jeżeli sprzedawca wystawia fakturę VAT Marża, lub paragon, na którym widnieje pozycja "marża", "telefon marża" itp. oznacza to, że produkt został skupiony z rynku, czyli od klientów indywidualnych, hurtowników lub importerów. VAT Marża oznacza, że sprzedawca odprowadza podatek tylko od tej kwoty, która dołożył do ceny sprzętu, czyli do swojej marży. Taka sytuacja ma miejsce tylko w przypadku sprzedaży telefonów odkupionych od kogoś i sprzedawanych dalej. Oznacza to, że urządzenia te były już raz sprzedane i własnie od daty pierwszej sprzedaży ruszyła na nie gwarancja.
Jeżeli Sprzedawca wystawia nowa kartę gwarancyjną i dodaje do tego fakturę VAT Marża lub paragon z marżą, fałszuje tak naprawdę gwarancję producenta. Takie preparowanie dokumentów gwarancyjnych przez komisy uchodziło sprytnym handlarzom na sucho przez długie miesiące jak nie lata. Jednak od pewnego czasu najwięksi producenci (Nokia, Samsung, HTC) przestali respektować faktury VAT Marża i paragony z marżą.
Powód? Takie postępowanie naraża producenta na dodatkową stratę, gdyż musi zapewnić bezpłatne naprawy gwarancyjne przez dłuższy okres niż zapewnił to w gwarancji. Dodatkowo takie preparowanie dokumentacji jest naruszeniem zacytowanego wyżej zapisu z karty gwarancyjnej.
Odmowa naprawy gwarancyjnej
Według wytycznych otrzymanych od producentów, serwisy mogą (i powinny) odmówić wykonania naprawy gwarancyjnej, gdy reklamowany sprzęt trafi na serwis z dokumentami gwarancyjnymi, które sugerują jego kolejną odsprzedaż oraz wystawienie nowych dokumentów gwarancyjnych do takiej transakcji.
Jeżeli na paragonie widnieje pozycja, "marża", "telefon marża", "usługa marża", "komis", "telefon używany" itp. możemy spotkać się z odmową przyjęcia sprzętu na serwis. To samo dotyczy faktur VAT Marża i dowodów zakupu, na których w polu PTU widnieje wartość 0%, które również sugerują, że sprzęt został odsprzedany po raz kolejny.
Mam nadzieję, że po tym wpisie będziecie unikać aukcje internetowych, w których sprzedawca pisze o dwuletniej gwarancji producenta oraz jednocześnie informuje, że wystawia faktury VAT Marża. Tego typu dokumenty, coraz częściej nie będą respektowane w serwisach i nie upoważnią Was do skorzystania z bezpłatnej naprawy gwarancyjnej.
Jeżeli padliście już ofiarą takich nieczystych zagrywek, praktykowanych przez cwanych handlarzy pamiętajcie, że zawsze możecie domagać się od sprzedawcy przyjęcia zwrotu sprzętu korzystając z niezgodności towaru z umową lub rękojmi. Jeżeli sprzedawca zapewniał Was o tym, że sprzęt ma 24 miesiące gwarancji producenta, a nie dostarczył dokumentów wymaganych do zrealizowania takiego typu reklamacji to nie wywiązał się on z umowy sprzedaży i możecie śmiało domagać się zwrotu urządzenia.
W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości piszcie w komentarzach. Postaram się pomóc.