REKLAMA

80% klików w reklamy Facebooka robią boty? Z tego może być większa afera

80% klików w reklamy Facebooka robią boty? Z tego może być większa afera
REKLAMA

Z tego może być większa afera – Limited Run, internetowa firma, która specjalizuje się w przygotowywaniu specjalistycznych sklepów internetowych dla artystów chcących sprzedawać swoją twórczość bezpośrednio fanom – dokonała bardzo ciekawego odkrycia związanego z reklamami na Facebooku. Okazuje się, że aż 80% klików w reklamy pochodzi od… botów. W związku z tym Limited Run zdecydowali się nie tylko na rezygnację z takich akcji reklamowych, ale także na zamknięcie profilu na Facebooku. Wpis tłumaczący o sprawie rozprzestrzenia się w serwisie Zuckeberga w sposób wiralowy.

Twórcy Limited Run byli nad wyraz dociekliwi. Zastanawiał ich fakt, że potrafili zweryfikować zaledwie 20% wszystkich klików w reklamy, za które naliczał należności Facebook. Postanowili więc sprawdzić o co w tych chodzi. Napisali własne narzędzie analityczne, które szybko udowodniło, że w przypadku 80% klików rozliczanych przez Facebooka nie było śladu JavaScriptów. W przypadku klików z innych źródeł, odsetek tych bez śladu JavaScript jest pomiędzy 1 a 2%. Programiści napisali więc jeszcze jedno narzędzie – page logger, który wyraźnie pokazał, że 80% klików w reklamy Facebooka pochodzą od botów. Facebook na zgłoszenie tej informacji nie odpowiedział.

Limited Run nie wysuwa wniosków – nie wiedzą do kogo należą boty, nie oskarżają Facebooka o intencjonalne podwyższanie kosztów reklam. Mimo to zdecydowali się na zamknięcie profilu. Stało się to po tym, jak Facebook zażądał od nich wydania na reklamy co najmniej 2 tys. dol w jednym miesiącu w zamian za zmianę nazwy profilu, o co prosili Limited Run (zaczynali jako Limited Pressing, po czym zmienili nazwę i w związku z tym chcieli zaktualizować nazwę profilu na Facebooku).

Sprawa jest bardzo zastanawiająca i zapewne wywoła falę spekulacji i weryfikacji, czy w przypadku innych klientów korzystających z reklam Facebooka istnieje podobny fenomen. Trudno nie odnosić jej także do ostatnich wyników finansowych Facebooka, które pokazują wyraźnie, że dynamika wzrostów przychodów z reklam spada. W ciągu roku dynamika wzrostów przychodów z reklam spadła od ponad 80% do ok 25%, a czego jak czego, ale świetnych wzrostów udowadniających, że Facebook staje się bardzo ważnym medium reklamowym niezwykle serwisowi Zuckeberga potrzeba.

Infografika tutaj: http://www.statista.com/topics/751/facebook/chart/504/facebook-s-q2-earnings-at-a-glance/

Jeśli w wyniku wyjaśniania tej sprawy okazałoby się, że boty klikające w reklamy na Facebooku to rzecz powszechna, Facebook będzie miał kolejny wielki problem natury wizerunkowej.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-29T21:09:37+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T19:53:14+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T18:04:46+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T17:38:38+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T17:11:02+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T16:58:48+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T16:12:03+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T15:27:25+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T15:10:05+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T14:49:01+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T13:16:47+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T11:52:04+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T11:22:46+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T10:35:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T09:17:29+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T06:47:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T06:45:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T05:48:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T18:43:45+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T17:44:30+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T17:04:27+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T17:02:31+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T16:03:48+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA