Sensacja: Nook wyprzedził Kindle'a!
Bardzo ciekawa sytuacja na rynku e-czytników: według IDC po raz pierwszy w historii sprzedaż Nooka wyprzedziła sprzedaż Kindle'a. To chyba najlepsza odpowiedź na wątpliwości czego naprawdę chcą konsumenci: czarno-białego czytnika w technologii e-ink, czy jednak czytnika z kolorowym wyświetlaczem. Barnes & Noble wprowadził niedawno kolorowy czytnik i teraz zbiera z tego profity.
Firma analityczna IDC ogłosiła właśnie, że sprzedaż e-czytników wzrosła o 105% rok do roku, choć w samym pierwszym kwartale 2011 r. nieco spadła - do 3,3 mln sztuk. IDC przewiduje, że w tym roku sprzeda się łącznie 16,2 mln czytników, czyli o 24% więcej niż w 2010 r. I choć żadna z wiodących firm na rynku e-czytników nie raportuje sprzedaży, to IDC zlicza i raportuje tzw. wejścia do kanału. I wychodzi na to, że Nook jest dziś najlepiej sprzedającym się czytnikiem na rynku.
Przypomnijmy: 7-calowy Nook ma ekran multi-touch z funkcjami przypominającymi tablet. Amazon wciąż oferuje czarno-białego Kindle'a w coraz to niższych cenach. Jak jednak widać, coraz niższa cena zakupu Kindle'a nie jest wystarczającym handicapem zakupowym, bo czytelnicy zwyczajnie wolą dziś kolorowe wyświetlacze. Jest jednak niemal pewne, że w najbliższej przyszłości Amazon wprowadzi wielce oczekiwane nowości, na czele z Kindle'em o kolorowym wyświetlaczu. Czy będzie to tablet, czy wciąż e-czytnik na wzór kolorowego Nooka - na razie nie wiadomo (sam przewiduję, że będą to oba urządzenia). Wiadomo skądinąd (to skądinąd to mające świetne wtyki w chińskich fabrykach DigiTimes), że Amazon zamówił aż 1,2 mln paneli dotykowych do nowych urządzeń, co jeśli by się szybko sprzedało, uczyniłoby firmę Jeffa Bezosa pierwszym godnym rywalem Apple'a na rynku urządzeń mobilnych z dużymi ekranami.
Przy okazji kolejnej dyskusji na temat: tablet czy e-czytnik, warto wspomnieć o ciekawym badaniu przeprowadzonym przez GfK MRI na 26 tys. dorosłych Amerykanach, w których udowodniono, że tablety bardziej przypadają do gustu mężczyznom, a kobiety bardziej wolą e-czytniki. Te wyniki stoją w korelacji do poprzedniego badania, tym razem Nielsena, z marca 2011 r., w którym wyszło, że 58% posiadaczy tabletów do mężczyźni, a 56% posiadaczy e-czytników to kobiety. Może to jest podpowiedź dla Amazonu - niech wyda zarówno e-czytnik (ale już z kolorowym wyświetlaczem) dla kobiet, jak i tablet dla mężczyzn.