Tech

Dziesięć pytań na temat przyszłości internetu

Mary Meeker to analityczka Morgan Stanley uważana za nieomylną. To ona przeprowadzała IPO firmy Netscape (dostawca pierwszej konsumenckiej przeglądarki internetowej), co zapoczątkowało internetowy boom; to ona przeprowadzała IPO firmy Google, która zmieniła internet w kopalnię łatwo dostępnej wiedzy; to na podstawie jej raportu potęgę w Rosji zbudował szef Mail.ru Juri Milner, który dziś pompuje serwisy społecznościowe grubymi miliardami.

Meeker właśnie przygotowała nowy raport na temat rozwoju rynku nowych technologii, który przedstawiła na odbywającej się właśnie konferencji Web 2.0. Nie jest do do końca nowy raport, bo choćby w kwestiach rynku mobilnego powtarza wnioski przedstawione w czerwcu 2010 r., ale mimo to warto uważnie go przestudiować. Mnóstwo tam niezwykle istotnych statystyk, które z jednej strony wyraźnie wskazują na to, czego należy oczekiwać w najbliższej przyszłości, a z drugiej pokazują kierunek pożądanych inwestycji na rynku internetowym.

Weźmy choćby stan penetracji internetu – z pięciu największych rynków: USA, Brazylia, Rosja, Chiny oraz Indie, tylko ten pierwszy pokazuje użycie na poziomie ponad 75%. Z 384 mln internautów Chiny wciąż wykazują niewielki procent penetracji – poniżej 30%. Indie z kolei – z zaledwie 61 milionami internautów – to najbardziej obiecujący rynek świata – użycie internetu nie przekracza tam 5% ludności.

Na bardzo wysokim miejscu na liście największych rynków mobilnego internetu pojawia się Polska, bo aż na 11. W penetracją 35% – 15,4 mln ludzi (abonentów podpiętych pod 3G) jesteśmy wyżej od? Chin, które mobilnych użytkowników w 3G mają tylko 14,5 mln. Wciąż mamy możliwość dalszego wzrostu, bo większość rynków znajdujących się wyżej w klasyfikacji ma zdecydowanie wyższą penetrację zasięgu 3G. Ogólnie użytkowników sieci 3G jest na świecie 670 mln (w tym 136 mln w Stanach Zjednoczonych), a rynek rośnie w tempie 37% rocznie.

Na rynku mobilnych systemów operacyjnych Meeker potwierdza niezwykłą dynamikę przyrostu zarówno systemu Apple’a – iOS, jak i Google’a – Android. Nokia, która jest w 2006 r. kontrolowała 62% tego rynku musi się dziś zadowolić jedynie 37% udziałem (choć wciąż największym). Co ciekawe, osiągnięcie poziomu 120 milionów urządzeń z iOS w ciągu zaledwie 13 kwartałach. To według Meeker najszybsza penetracja rynkowa w historii – szybciej od Netscape czy swego czasu AOL.

Według analityczki Morgan Stanley, można aktualnie mówić o rosnącej dominacji trzech platform, które mimo, że są różnego typu, wykazują najwyższą dynamikę wzrostu oraz innowacji. To Facebook (społeczności), Google (wyszukiwanie informacji) oraz Apple (mobilność).

Bardzo ciekawie wygląda część raportu o potencjale reklamowym w internecie. Według Meeker, istnieje wielka dziura na 50 mld dolarów wartości reklamy w internecie (zarówno stacjonarnym, jak i mobilnym).

Meeker porusza także kwestie rozwoju e-biznesu, elektronicznych mediów oraz pokazuje liderów innowacji. Poniżej można się zapoznać z całym raportem. Dla mediów, inwestorów, czy zwykłych fanów nowych technologii lektura wręcz obowiązkowa.


Internet Trends Presentation

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst