Własny bank i inwestycje w 5G. Orange przedstawia plany na najbliższe pięć lat

Ubiegły rok był pierwszym od kilkunastu lat, w którym Orange Polska udało się przerwać spadki przychodów i zanotować lekki wzrost. W pierwszych trzech kwartałach przychody urosły o 2,4 proc. do 1,95 mld euro. COO Europe w Orange Group Jean-Marc Vignolles w trakcie prezentacji strategii Engage 2025 w Londynie powiedział, że polski oddział przeprowadził udaną transformację, dzięki czemu udało mu się ograniczyć koszty.

Pomarańczowi zaprezentowali również plany rozwojowe do 2025 r. Czego możemy spodziewać? Jedną z pilniejszych kwestii są wdrożenia technologii 5G. W Polsce testy odbywają się obecnie w Warszawie i Lublinie. W obu tych miastach działa łącznie 20 stacji bazowych.

Aukcje na cztery 15-letnie rezerwacje częstotliwości z zakresu 3,4-3,8 GHz odbędą się w tym roku. Wezmą w nich udział najwięksi operatorzy. Rząd liczy na wpływy w wysokości co najmniej 2 mld zł, choć resort cyfryzacji szacuje, że może być to nawet 4 do 5 mld.

Duże nadzieje Orange wiąże z rozwojem ICT (technologii informacyjno-komunikacyjnych). W ubiegłym roku operator przejął w Polsce spółkę BlueSoft, która specjalizuje się w tworzeniu oprogramowania dla biznesu. Przychody z ICT w Orange Polska wzrosły z 83 mln euro w 2016 r. do 128 mln w 2018 r. Zdaniem wiceprezesa Orange Group Ramona Fernandeza najbardziej perspektywiczne segmenty to rozwiązania chmurowe, cyberbezpieczeństwo, analiza danych i infrastruktura IT.

Orange Bank pojawi się w Polsce

Orange zamierza również mocno inwestować w sektor finansowy. Grupa otworzyła już własny bank we Francji, od niedawna obecna jest też w Hiszpanii. Orange Bank nie posiada fizycznych placówek, a całość operacji została przeniesiona na poziom serwisu internetowego i aplikacji mobilnej.

Bizblog.pl poleca

W nieco bardziej okrojonej wersji działa także w Rumunii, gdzie Orange nie funkcjonuje w tej chwili jako bank, ale może oferować produkty finansowe z wyłączeniem przyjmowania depozytów.

Kiedy Orange Bank pojawi się w Polsce? Ostatecznej daty nie znamy. Zapowiedzi sprzed dwóch lat mówiły o 2021 r. Przedstawiciele operatora nie chcieli jednak wchodzić w szczegóły. Wiemy tylko, że premiera banku sygnowanego logiem Orange powinna odbyć się w ciągu najbliższych 5 lat i ma on „bazować na modelu hiszpańskim”.

Wcześniej, bo od 2014 r. Orange razem z mBankiem oferował usługi pod nazwą Orange Finanse. Projekt został wygaszony wraz z końcem 2018 r.

Dalszy ciąg cyfryzacji

W swojej najnowszej strategii Orange przywiązuje dużą wagę do przenoszenia klientów w świat cyfrowy. Rozwój sztucznej inteligencji zaowocował m.in. powstaniem robota Max, który pracuje na infolinii Orange Polska od lipca i tylko w ciągu pierwszych miesięcy zdążył obsłużyć kilkaset tysięcy klientów.

Ponad połowa naszych interakcji z klientami jest obsługiwanych cyfrowo. Naszą ambicją jest, by pomimo rozszerzenia naszej oferty, liczba połączeń telefonicznych, jakie klienci wykonują do centrów obsługi spadła o 55 proc. do 2023 r.

– zapowiedział wiceprezes Orange Group.

Więcej światłowodów

Orange Group zamiera również dalej inwestować w rozbudowę sieci światłowodowej. Wiceprezes Ramon Fernandez powiedział, że do końca roku w zasięgu światłowodu od Orange powinno znaleźć się 5 mln Polaków, a w całej Europie łącznie 70 mln osób.

Operator liczy na duże oszczędności wynikające ze współdzielenia radiowych sieci dostępowych.

Orange był jednym z pierwszych operatorów udostępniających sieci komórkowe w Europie dzięki umowom RAN sharing z konkurencją

– podkreślił Ramon Fernandez.

Operator liczy, że współdzielenie stacji bazowych i innych elementów infrastruktury przyniesie mu 10 miliard euro oszczędności w ciągu 10 lat. Umowy dotyczące współdzielenia RAN mogą również ograniczyć zużycie energii w sieci o 20 proc.

W Europie Orange działa obecnie w ośmiu krajach – Francji, Hiszpanii, Belgii, Luksemburgu, Polsce, Słowacji, Rumunii i Mołdawii. Wśród krajów CEE, nasz rynek jest największy. Na koniec września 2019 r. Orange Polska dostarczał usługi konwergentne 1,33 mln klientów. Światłowód FTTH do pół mln klientów,  a usługi TV do 979 tys. osób. Baza klientów usług mobilnych to ponad 15 mln klientów. 8,5 mln z nich stanowią klienci kontraktowi. Z usług stacjonarnych pomarańczowego operatora korzysta 2,59 mln Polaków.

W trakcie konferencji Ramon Fernanzdez wskazał jeden wspólny cel dla wszystkich tych rynków.

Chcemy poprawić znajomość technologii cyfrowych i zmniejszyć skutki zmian klimatu

– zadeklarował.