Silniki 1.5 TSI mają problem z kangurami. I nie chodzi o Australię
Wiadomości 28.07.2019Volkswagen, Audi, Skoda, Seat… nieważne, którą marką jesteś zainteresowany. Jeśli chcesz kupić auto z silnikiem 1.5 TSI, powinieneś poważnie zastanowić się nad wyborem skrzyni biegów.
O ile planujesz zakup samochodu z dwusprzęgłową przekładnią DSG – nie ma problemu. Nie są to może skrzynie idealne pod względem kultury pracy, ale wiadomo, czego można się po nich spodziewać. Nie sprawiają większych problemów, o ile się o nie dba.
Po drugiej stronie barykady stoi tradycyjna skrzynia manualna. Można by się spodziewać, że będzie to wybór pozbawiony ryzyka, jak zresztą ma to miejsce nie tylko u konkurencji, ale i w Grupie Volkswagena – o ile wybierzemy jakikolwiek inny silnik niż 1.5 TSI Evo.
Ten ostatni najwidoczniej z
Napisało już do nas w tej sprawie kilku czytelników. Wygląda na to, że problem jest częściej spotykany niż może się wydawać, a sprawa dotyczy praktycznie całej Europy. Miały też z nim do czynienia niektóre portale, np. brytyjski HonestJohn.co.uk (testujący Seata Aronę z rzeczonym silnikiem).
Opis objawów jest na ogół podobny: trudno jest kontrolować prędkość obrotową silnika, która w trakcie ruszania waha się w zakresie od 800 do nawet 1900 obr./min. (zależnie od samochodu). Co więcej, auto zbyt wolno reaguje na otrzymywane sygnały (wychylenie pedału gazu, prędkość itp.). W efekcie albo samochód robi tzw.
Czego to wina?
Trudno powiedzieć. Jest duże prawdopodobieństwo, że figle płata oprogramowanie – zwłaszcza, że jego aktualizacja pomogła pewnej grupie użytkowników aut z tym problemem. Gorzej, że jest też całkiem sporo osób, u których ta aktualizacja albo nie pomaga w ogóle, albo pomaga jedynie częściowo. Volkswagen rozkłada ręce – niektórzy dealerzy twierdzą wręcz, że z informacji uzyskanych od centrali wynika, iż .
Innym udało się uzyskać informacje, że producent wie o problemie i że istnieje biuletyn serwisowy opisujący usterkę (TPI nr 2048749/5 z października 2018 r.). Po sieci krąży też informacja, że kłopoty miały być rozwiązane do 15 marca br., potem termin przesunięto na koniec drugiego kwartału. Czas się skończył, a rozwiązania jak nie było tak nie ma. Co więcej, autoryzowane stacje obsługi najwidoczniej mają zakaz naprawiania tego na własną rękę. Na dodatek u niektórych osób dochodzi jeszcze kłopot z niereagującym pedałem gazu, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji (np. braku możliwości opuszczenia skrzyżowania) – ten problem zdarza się też czasem w autach ze skrzyniami DSG.
Czy narażone są tylko jakieś konkretne modele?
Niestety nie. W zasadzie problemy może sprawiać każdy model, w którym silnik 1.5 TSI (niezależnie od wersji mocy) sprzężono z manualną skrzynią biegów. Dotyczy to nie tylko Volkswagena Golfa, Audi Q2, Seata Leona czy Skody Superb, ale także nowego T-Roca i wielu innych aut.
Odbierając samochód z salonu trzeba liczyć na odrobinę farta – na szczęście nie wszystkie auta mają tego rodzaju problemy. My w testowanym jakiś czas temu Seacie Ibizie 1.5 TSI ich nie stwierdziliśmy. Ci którzy się z nimi zetknęli często raportują, że kłopot z ruszaniem pojawił się już w fabrycznie nowych autach, a nie dopiero po przejechaniu 5, 10 czy 50 tys. km. Niektórzy użytkownicy wadliwych pojazdów rozważają podjęcie prób oddania samochodu w ramach rękojmi.
Powstaje też pytanie, czy da się w ogóle ruszać bez
Póki co i tak wiele zrobić nie można – trzeba czekać.
Rzecz w tym, że niektórzy czekania mają już dość – zwłaszcza, że naczekali się już na sam samochód. Trudno im się dziwić, ale i trudno w tej sytuacji doradzić coś innego niż uzbrojenie się w jeszcze odrobinę cierpliwości. I koniecznie zgłaszanie problemu w ASO.