REKLAMA
  1. Autoblog
  2. Wiadomości

Ośrodki nauki jazdy wymienią floty na „automaty”. Kto będzie uczył jazdy ze skrzynią ręczną?

Prawo jazdy na automat ma szansę stać się podstawowym. Żeby jeździć z manualem, będzie trzeba wykupić dłuższy kurs. Spokojnie, póki co tylko we Francji.

05.07.2021
14:11
Honda Civic Type-R
REKLAMA

Póki co tylko tam, ale bardzo możliwe, że z czasem nowe zasady zagoszczą też w całej Europie i u nas. We Francji stara się o to organizacja odpowiedzialna za edukację kierowców CNPA Education et Sécurité Routières. W weekend miał miejsce zorganizowany przez nią kongres właścicieli szkół jazdy. Podczas jego trwania ustalono, że proces edukacji kandydatów na kierowców musi się drastycznie zmienić. I teraz propozycje te zostaną przedstawione rządowi, by można było odpowiednio zmodyfikować przepisy prawa.

REKLAMA

Zwrócono uwagę na potrzebę przesadzenia kursantów do samochodów elektrycznych

Skoro można mówić o tendencji do przesiadania się na elektryki, to trzeba ludzi nauczyć jak nimi jeździć. Szkoły jazdy chcą odświeżać floty i wymieniać auta na elektryczne, a w ośrodkach nauki jazdy mają się pojawić ładowarki. Samochody kursantów krążą po mieście, więc ich wymiana na mniej szkodliwe odmiany może przynieść same korzyści.

po co machać lewą stopą i wajchą, skoro można wciskać guziczki

A skoro kursanci mają się przesiadać na elektryki, umiejętność operowania dźwignią zmiany biegów stanie się zbędna

W końcu praktycznie wszystkie samochody elektryczne i hybrydy korzystają z przekładni automatycznych, albo mają przekładnie jednobiegowe. Nie ma więc sensu uczyć kursanta obsługi klasycznej skrzyni, bo przecież nikt o zdrowych zmysłach nie będzie kupował BYD-a E3. Według pomysłodawców jazda samochodem z automatyczną przekładnią jest łatwiejsza, co pozwoli na skrócenie kursu praktycznego z obecnych 20 do zaledwie 13 godzin. Jeśli ktoś będzie bardzo chciał – będzie mógł zrobić kurs na manualu – ale 20-godzinny. Zapewne droższy i skoro zbędny – to chętnych będzie niewielu.

Porsche to przewidziało i dlatego dźwignia w 911 GT3 dla manuala i automatu jest identyczna
REKLAMA

I ja temu pomysłowi przyklaskuję

Jeśli ktoś się nie chce uczyć obsługi przekładni manualnej – jego sprawa. Uchroni go to przed sytuacją, w której nabędzie tę umiejętność i zostanie z nią jak Himilsbach z angielskim. Automat faktycznie sprawia, że auto jest bardziej przyjazne w obsłudze. I chyba nie ma nikogo, kto po przesiadce na samochód z taką przekładnią chciałby wrócić do wachlowania dźwignią. Dodatkowo, dzięki temu będzie szansa, że za jakiś czas i u nas będzie jak w Stanach – właściciele samochodów z manualnymi przekładniami zyskają nowe zabezpieczenie antykradzieżowe, bo mało który złodziej będzie w stanie odjechać takim pojazdem. A petrolheadzi zaczną nosić koszulki z hasłami typu Save the manuals. Oczywiście o ile wcześniej odbędą 20-godzinny kurs.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA