REKLAMA
  1. Autoblog
  2. Wiadomości

Gigantyczna kwota na zeroemisyjne samochody. Miliard złotych na pojazdy N2 i N3

Rząd chce przeznaczyć 1 mld zł na dopłaty do zakupu lub leasingu dostawczych i ciężarowych samochodów zeroemisyjnych. Miło że się tą informacją z nami podzielił.

28.01.2024
13:24
elektryczny samochód ciężarowy
REKLAMA
REKLAMA

Wydaje mi się, że 1 mld zł to dużo, ale może źle rozumuję. Skoro 2-3 mld zł na telewizję publiczną stawały się gorącym tematem, to chyba 1 mld zł też powinien. Z drugiej strony na program 500 plus szły takie kwoty jak 40 mld zł, a już ostatnio nie rozpalał serc publiczności. Z trzeciej zaś dopłaty do samochodów elektrycznych, ale osobowych, również mogły się poszczyć sporą kwotą. 400 mln zł to niemało, a koszty zakupu elektrycznego samochodu osobowego są dużo niższe niż elektrycznego samochodu ciężarowego. Może więc ten 1 mld zł to nie tak wiele, szczególnie że jest rozłożony na kilka lat i trafi do przedsiębiorców, a nie do osób, które chciałyby modnie podwozić dzieci do przedszkola. Jakby nie było, dużo, czy niedużo, to wolałbym, żeby w okresie kampanii wyborczej poinformowano mnie, że szykuje się taki wydatek. Mógłbym się wtedy ustosunkować przy urnie wyborczej. No trudno się mówi, zobaczmy, jak rząd planuje ten miliard rozdysponować.

1 mld zł na elektryczne samochody ciężarowe i dostawcze — projekt

Żeby być precyzyjnym, to nie będą dopłaty do elektrycznych samochodów ciężarowych, tylko zeroemisyjnych, choć koniec końców raczej wyjdzie na to samo. Większość z nich będzie miała napęd elektryczny, z braku wyboru. Pojazd zeroemisyjny to taki, który:

wykorzystuje do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania lub energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych lub wyłącznie silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych lub innych substancji objętych systemem zarządzania emisjami gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji.

NFOŚiGW, który ogłosi ten program dopłat, dorzucać będzie się do zakupu lub opłaty wstępnej leasingu nowych pojazdów z homologacją:

  • N2 - są to pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 3,5 t, ale nieprzekraczającą 12 t
  • N3 - pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 12 t

Przewidziane kwoty dopłat wydają się trochę szokujące. Na dopłaty w ramach programu Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3:

  • pojazdy N2 mogą liczyć aż na 400 tys. zł dopłaty (i nie więcej niż opłata wstępna w przypadku leasingu)
  • na zakup pojazdu N3 będzie można dostać aż 750 tys. zł (i nie więcej niż opłata wstępna w przypadku leasingu).

Wysokość wsparcia będzie zróżnicowana ze względu na wielkość przedsiębiorstwa. Dopłata sięgnie

  • do 30% kwoty zakupu w przypadku dużego przedsiębiorstwa
  • do 50% w przypadku średniego przedsiębiorstwa
  • do 60% w przypadku małego przedsiębiorstwa.

kosztów kwalifikowanych pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej. Inwestycja referencyjna to zakup analogicznego (pod względem przeznaczenia, wyposażenia itp.), innego niż zeroemisyjny, pojazdu tej samej kategorii.

Program będzie realizowany w latach 2024-2029. Jego celem jest łagodzenie zmian klimatu, a dokonać ma się to przez redukcję emisji dwutlenku węgla, pyłów o średnicy do 10 mikrometrów oraz tlenków azotu.

Dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych:

Dopłata do samochodu N2 i N3 — warunki

Żeby dostać taką dopłatę, trzeba będzie spełnić kilka warunków. Na przykład średnioroczny minimalny przebieg określono na 50 tys. km. W przypadku samochodu ciężarowego z kategorią N3 nie jest to specjalny problem, ale elektryczny samochód N2, który nie będzie pokonywał setek kilometrów dziennie, może mieć problem z dobiciem do takiego rocznego wyniku. Przedsiębiorca musi zobowiązać się też do niezbywania pojazdu przez 5 lat od dnia zakończenia inwestycji.

REKLAMA

Ten projekt trafi teraz do konsultacji społecznych, niektóre zapisy mogą się zmienić. Niestety nie zawiera informacji, gdzie będzie można elektryczne samochody ciężarowe ładować lub uzupełnić w nich zapas wodoru. Infrastruktura do takich celów w zasadzie nie istnieje. Na jej budowę wypadałoby ogłosić kolejny program ze wsparciem, tylko nie wiem, czy 1 mld zł to nie będzie w tym wypadku za mało. Te dopłaty mają wspomóc polskie przedsiębiorstwa w procesie transformacji sektora transportu. Zatrudnia on u nas 658 tys. osób (dane GUS). Może na wieść o tym miliardzie Elon Musk w końcu odpali swą Teslę Semi.

Zdjęcie główne: Volvo Group

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA