Ciekawostki

Lancia Delta HF Integrale EVO z 1700 klocków Lego. Jak dobrze jest być AFOL-em!

Ciekawostki 22.03.2019 94 interakcje
Adam Majcherek
Adam Majcherek 22.03.2019

Lancia Delta HF Integrale EVO z 1700 klocków Lego. Jak dobrze jest być AFOL-em!

Adam Majcherek
Adam Majcherek22.03.2019
94 interakcje Dołącz do dyskusji

Zupełnie niedawno zachwycaliśmy się BMW M1, które ma szansę wejść do produkcji w ramach programu Lego Ideas. Ale ten projekt jest jeszcze lepszy!

Klocki Lego od dawna nie są zabawką wyłącznie dla dzieci. I nie chodzi wyłącznie o to, że powstają nowe, skomplikowane modele, które mogą być wyzwaniem do złożenia dla dzieci, takie jak pokazywane u nas Bugatti Chiron. Scena AFOL-i, czyli dorosłych fanów Lego ma się prężnie, powstają genialne projekty autorskie, które można oglądać na forach, czy w facebookowych grupach skupiających fanów tego hobby. 

Jakiś czas temu pokazywaliśmy jeden z takich projektów – zbudowaną w Australii Lancię Stratos, którą można złożyć z klocków z modelu Porsche 911 GT3 RS. 

Lancia Delta HF Integrale EVO - 1992 Tour de Corse

Dzisiaj mamy równie ciekawego MOC-a – Lancię Deltę HF Integrale.

Delta królowała na WRC-owych oesach na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego stulecia. Zaczęło się od zwycięstwa Juhy Kankkunena w Grupie A w sezonie 1987, następnie przez dwa kolejne sezony zwyciężał Miki Biasion. W 1990 za kierownicami Delt Integrale 16V Auriol, Kankkunen i Biasion kończyli sezon kolejno na 2., 3. i 4. miejscu, w 1991 znowu królował Kankkunen. Ostatnim sezonem, w którym Delta mogła jeszcze konkurować w walce o mistrzowski tytuł był rok 1992, w którym Juha Kankkunen i Didier Auriol finiszowali na dwóch niższych stopniach podium. Był to też szósty z kolei rok, w którym Lancia dzięki Delcie zwyciężała w kategorii producentów.

Niestety w kolejnych latach zaczęła się era Toyoty Celiki i Forda Escorta RS Cosworth. Kierowcy Lancii zdążyli do tego czasu zwyciężyć w 46 rajdach zaliczanych do mistrzostw świata, a Delta jest póki co najczęściej wygrywającym modelem w WRC. Dzierży ten tytuł do spółki z Subaru Imprezą, ale zdaje się, że niedługo będzie musiała oddać tytuł Volkswagenowi Polo R WRC. Za to rekord tytułu konstruktorów Lancia ma zabezpieczony jeszcze na dobrych kilka lat. 

Lancia Delta HF Integrale EVO - 1992 Tour de Corse

Ale wróćmy do MOC-a.

Moc, czyli My Own Creation to własna twórczość fanów klocków Lego. Dennis z Holandii, w świecie AFOL-i znany jako Bricksonwheels zbudował miniaturę auta, na wzór tego, którym w 1992 r. Didier Auriol świętował ostatnie sukcesy w Lancii. Stworzenie tego projektu zajęło cztery miesiące, w finalnej wersji wykorzystano ok. 1700 elementów. Auto ma otwierane drzwi, unoszoną pokrywę skrywającą miniaturowy silnik, a po uniesieniu pokrywy bagażnika można zobaczyć zbiornik paliwa. Dennis zadbał o wyposażenie wnętrza, z klatką bezpieczeństwa włącznie. Po dodaniu nalepek, które wiernie odwzorowują malowanie prawdziwej rajdówki, model ten staje się jednym z najciekawszych motoryzacyjnych MOC-ów ostatnich lat. Pełną galerię modelu można obejrzeć na koncie flickr autora.

Aż by się chciało zasiąść do budowy, ale po pierwsze nie jest to zestaw złożony z jednego innego, więc wymagałby mozolnej kompletacji elementów. A po drugie – Brickonwheels nie udostępnił instrukcji budowy. Trzeba więc spróbować samemu!

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać