Znika lubiana, całodobowa infolinia o pociągach. Ratowała nam skórę
Jedna z ważnych infolinii, która służyła do uzyskiwania informacji dotyczących rozkładów i pociągów, kończy działalność. Jeśli wybierzesz ten numer, zdziwisz się - już nikt nigdy więcej nie odbierze.

Faktem jest to, że dzisiaj nie ma większego problemu z uzyskiwaniem danych w zakresie rozkładów i opóźnień kolejowych. Głównie przez fakt internetu, dedykowanych serwisów oraz aplikacji. Infolinie jednak wciąż istnieją i mają się dobrze. Z jedynej w Polsce całodobowej informacji kolejowej pod numerem 19 757 dostępnej siedem w dni w tygodniu jednak już nie skorzystacie. Tak kończy się pewna epoka.
Koniec całodobowej infolinii jest już przesądzony. Tak nie dowiesz się o opóźnieniach
Interesujący jest fakt, że infolinia pod numerem 19 757 zapewniała informacje na temat wszystkich przewoźników. Była zatem wyjątkowym rozwiązaniem dostępnym dla każdego. We wrześniu 2025 r. zakończy swoją działalność. Wynika to z zakończenia współpracy z przewoźnikiem kolejowym w zakresie obsługi infolinii.
Współpraca umożliwiała utrzymanie zespołu pracującego na poczet komercyjnej infolinii pasażerskiej. Działała dzięki spółce TK Telekom (grupa Netia) od 2017 r. Od ośmiu lat pozwalała na uzyskanie aktualnych informacji o rozkładach jazdy pociągów, opóźnień, czy zmian w kursowaniu określonych przewoźników. Poza tym, rozwiązanie pomagało również w planowaniu podróży - także wieloma pociągami i przewoźnikami w przypadku potrzebnej przesiadki.
Można stwierdzić, iż omawiana infolinia pod numerem 19 757 była prekursorem dla dzisiejszych aplikacji mobilnych i serwisów ułatwiających szukanie połączeń kolejowych wraz z przesiadkami. Prawda jest taka, że przez osiem ostatnich lat smartfony znacząco zyskały na popularności i trafiły do masowego odbiorcy. Jeszcze ok. 10 lat temu takie usługi aplikacyjne dopiero raczkowały i korzystali z nich nieliczni. Dziś każdy ma telefon w swojej kieszeni. Znacznie wygodniej uruchomić aplikację mobilną niż dzwonić.
Połączenie z infolinią było płatne zgodnie z taryfą operatora telekomunikacyjnego. Nie oznacza to, że większość osób decydując się na połączenie, musiała zapłacić. Większość z nas korzysta z abonamentów lub ofert na kartę (subskrypcji), które zawierają darmowe SMS-y, MMS-y oraz nielimitowane rozmowy. Dlatego dla większości osób połączenie z tego typu infolinią było darmowe.
Pewnie jesteście ciekawi, czy ktoś korzystał z usług informacji kolejowej 19 757 w erze aplikacji i smartfonów. Odpowiem: tak. W ciągu ostatnich ośmiu lat działalności w obsłudze pracowało łącznie ponad 430 konsultantów, którzy od 2020 r. obsłużyli ok. 320 tys. połączeń. Średnio na rok wychodzi 64 tys. połączeń, na miesiąc ok. 5,3 tys., a na jeden dzień roboczy wypada ok. 266 telefonów. Oczywiście to uśrednione dane wynikające z prostej matematyki.
Historia TK Telekom, czyli firmy obsługującej infolinię 19 757 sięga ponad 25 lat - na koncie ma obsługę wielu ważnych wydarzeń. Pomagała pasażerom korzystać ze specjalnych pociągów przewożących uchodźców z Ukrainy w kraju i za granicę, połączenia na pogrzeb Jana Pawła II w Watykanie w 2005 r. czy inne specjalnie linie. Warto jednak zaznaczyć, że wyłącznie infolinii nie pozostawi pasażerów na lodzie. Urząd Transportu Kolejowego prowadzi wykaz operatorów innych infolinii różnych przewoźników.
Więcej o kolejach przeczytasz na Spider's Web: