REKLAMA

Historyczny moment na rynku smartwatchy. Słupki zalały się czerwienią

Po raz pierwszy w historii rynku smartwatchy cały segment zaliczył rok na minusie. Analitycy za zaistniałą sytuację obwiniają przede wszystkim Apple'a i brak innowacji w urządzeniach.

Historyczny moment na rynku smartwatchy. Słupki zalały się czerwienią
REKLAMA

Po najgorszym wyniku od ponad dekady, rynek smartfonów w 2024 roku odbił się, wzrastając o aż 4 proc. Jednak tego samego nie można powiedzieć o rynku smartwatchy, który w ciągu minionego roku zaliczył ogromny spadek.

REKLAMA

Rynek smartwatchy w 2024 zawiódł konsumentów - pokazują to liczby

Danych o rynku smartwatchy w 2024 roku dostarcza nam Counterpoint Research, które opublikowało właśnie coroczny raport dotyczący rynku inteligentnych zegarków.

Ogółem - w porównaniu do 2023 roku - liczba smartwatchy dostarczonych na rynek zmalała o 7 proc. Zdaniem analityków firmy najważniejszym czynnikiem, który odegrał rolę w spadku, jest brak innowacyjności ze strony Apple'a.

Apple Watch odnotował spadek dynamiki [sprzedaży] w dziesiątą rocznicę [obecności na rynku], pomimo premiery serii Series 10. Największym motorem spadku była Ameryka Północna, gdzie brak Ultra 3 i minimalne ulepszenia funkcji w linii Series 10 skłoniły konsumentów do wstrzymania się z zakupem. Dodatkowo spory patentowe ograniczyły dostawy w pierwszej połowie roku. Spowolnienie istniejącej linii Apple Watch SE i brak nowych modeli SE również przyczyniły się do spadku

- wyjaśnia Anshika Jain, starszy analityk ds. badań w Counterpoint Research.

Apple zamknął 2024 rok z wynikiem o 19 p. p. mniejszym w porównaniu do ilości smartwatchy dostarczonych na rynek w 2024 roku, co przełożyło się na spadek udziału Apple'a w rynku z 25 do 22 proc.

Globalny udział w rynku dostaw smartwatchów - porównanie 2023 (po lewej) i 2024 (po prawej) / Counterpoint Research

Jednocześnie wszyscy więksi konkurenci Apple'a mogą pochwalić się wzrostem. Na największą uwagę zasługuje Xiaomi, które w ciągu roku zwiększyło dostawy na rynek o 135 proc., co dało chińskiemu koncernowi 8 proc. udział w rynku. 35 proc. wzrostem dostaw może pochwalić się Huawei, a 22 proc. chińska marka smartwatchy dla dzieci imoo.

Zdaniem analityków Counterpoint, silny wzrost roli Xiaomi na rynku spowodowany jest ekspansją portfolio i dobrymi wynikami serii Watch S1 i Redmi Watch.

Samsung odnotował jedynie 3 proc. wzrost dostaw na rynek, drugi rok z rzędu zamykając rok na trzeciej pozycji rankingu największych graczy na rynku smartwatchy.

Analitycy patrzą w kalendarz z optymizmem

Jedynie w segmencie smartwatchów dla dzieci odnotowano wzrost, a Imoo pozostało liderem rynku dzięki swojej przystępnej cenowo i bogatej w funkcje ofercie. Segment smartwatchów dla dzieci zyskuje na popularności, ponieważ rodzice martwią się o bezpieczeństwo swoich dzieci i chcą je śledzić i pozostawać w stałym kontakcie ze swoimi dziećmi. Wraz ze spadkiem popularności podstawowych smartwatchy, inne marki, takie jak Noise, boAt i Google Fitbit, zaczęły dywersyfikować swoje portfolio, aby uwzględnić smartwatche dla dzieci. Jest to dobry znak dla dywersyfikacji rynku i wskazuje na dalszy wzrost w przyszłości

- skomentował analityk Balbir Singh.

Counterpoint spodziewa się "powolnego ożywienia i jednocyforwego procentowego wzrostu" rynku smartwatchy w bieżącym roku. Optymizm spowodowany jest oczekiwaniem integracją większej liczby funkcji wykorzystujących AI oraz bardziej zaawansowanych czujników, co przełoży się na zwiększenie możliwości zegarków pod względem śledzenia informacji o zdrowiu - a to z kolei na zainteresowanie konsumentów.

REKLAMA

Więcej na temat smartwatchy:

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-03-12T11:46:25+01:00
Aktualizacja: 2025-03-12T07:41:31+01:00
Aktualizacja: 2025-03-11T14:55:04+01:00
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA