PC z Snapdragonami doczekały się swojej pierwszej ważnej gry. To absolutny megahit
Laptopy z chipsetami Snapdragon mają bardzo istotną słabość. Są nimi gry wideo, które nie są w żaden sposób pod te układy zoptymalizowane, działając na nich kiepsko lub wcale. Rynkowy lider chce to zmienić, dając bardzo dobry przykład – i nadzieję dla posiadaczy tych komputerów.

Epic Games oficjalnie ogłosiło nawiązanie współpracy z Qualcommem w celu dodania obsługi chipsetu Snapdragon X do swojego systemu anty-cheatowego Epic Online Services (znanego również jako Easy Anti-Cheat) oraz planuje udostępnić grę Fortnite na urządzeniach z procesorami Snapdragon jeszcze w tym roku. Jest to znaczący krok w kierunku zwiększenia dostępności popularnych gier na komputerach z architekturą ARM64, co może potencjalnie zmienić krajobraz rynku komputerów przenośnych i gier PC.
Idzie weekend. W co gramy?
Partnerstwo Epic Games i Qualcomma może być wręcz kluczowe dla kierunku rozwoju komputerów osobistych
Współpraca między Epic Games a Qualcommem koncentruje się na rozwiązaniu jednego z najważniejszych problemów dotyczących grania na urządzeniach z architekturą ARM - kompatybilności oprogramowania anty-cheatowego. Darin Durnil, dyrektor ds. gamingu w Snapdragon Studios, podkreślił w rozesłanej do mediów informacji prasowej, że firma jest w pełni zaangażowana w gry - szczególnie w gry PC. W istocie Qualcomm zainwestował mnóstwo środków w edukację deweloperów na temat specyfiki chipsetów Snapdragon, ale do tej pory nie spotkało się to z odzewem twórców.
System Easy Anti-Cheat odgrywa kluczową rolę w ekosystemie gier wieloosobowych, ponieważ setki dzisiejszych popularnych tytułów - w tym Fortnite - polegają na tym rozwiązaniu w walce z oszustami i hakerami. Bez obsługi takiego oprogramowania wiele gier multiplayer zwyczajnie nie mogłoby działać na urządzeniach z Windows na chipsetach ARM, co znacząco ograniczałoby ich użyteczność dla graczy.
Oprogramowanie anty-cheatowe działa na poziomie jądra systemu, co minimalizuje obciążenie procesora związane z takimi usługami. Jednakże ze względu na sposób działania oprogramowania anty-cheatowego wykorzystującego funkcje chipsetów x64 konieczne są dodatkowe narzędzia umożliwiające kompatybilność z urządzeniami z Windowsem i Snapdragonem. Sterowniki działające na poziomie jądra nie mogą być łatwo emulowane, co wymaga większego wysiłku, aby zapewnić ich prawidłowe funkcjonowanie.
Techniczne wyzwania adaptacji gier do architektury ARM to nie byle co
Epic Games podchodzi do tego problemu w sposób kompleksowy - nie tylko adaptuje własny system anty-cheatowy i swoją sztandarową grę Fortnite do Snapdragona na Windows, ale także planuje udostępnić to rozwiązanie innym deweloperom poprzez wydanie zestawu SDK Epic Online Services. Umożliwi to twórcom gier wykorzystującym Easy Anti-Cheat wprowadzenie tej kompatybilności do własnych produkcji. Qualcomm z kolei aktywnie współpracuje z innymi rozwiązaniami anty-cheatowymi, takimi jak BattleEye, a także z technologią anty-cheatową zintegrowaną w Roblox.
Epic Games i Qualcomm planują udostępnić Fortnite na urządzeniach z Windowsem i Snapdragonem jeszcze w tym roku. Chociaż nie podano dokładniejszych ram czasowych, wdrożenie jest już w fazie intensywnych przygotowań. Epic Games podkreśla, że testowanie wsparcia anty-cheatowego dla Windows on Snapdragon z wykorzystaniem Fortnite pomoże zapewnić płynną implementację w innych grach.
To podejście ma sens - Fortnite, jako jedna z najpopularniejszych gier na świecie z milionami aktywnych graczy, stanowi idealny poligon doświadczalny do przetestowania nowej technologii w warunkach wysokiego obciążenia i różnorodnych scenariuszy użytkowania. Doświadczenia zebrane podczas adaptacji i testowania Fortnite na platformie Windows on Snapdragon będą nieocenione przy rozszerzaniu wsparcia na inne gry.