Jak sprzedają się gry PlayStation na PC? Nieźle, ale bez szału. Wyciekły konkrety
Na skutek ataku hakerskiego poznaliśmy wewnętrzne dane Sony dotyczące sprzedaży gier PlayStation na platformie Steam. Wyniki są dobre, ale nie można mówić o spektakularnym sukcesie.
Sony mierzy się właśnie z gigantycznym problemem, jakim jest wyciek poufnych informacji. Hakerzy dokonali skutecznego ataku na studio Insomniac Games, nielegalnie pozyskując w ten sposób ponad 1 TB rozmaitych danych. Wśród nich jest kalendarz wydawniczy studia do 2035 roku, kod źródłowy gier, umowy między korporacjami, wideo z przedpremierową rozgrywką, firmowe prezentacje oraz prywatne dane pracowników.
Hakerzy domagali się od Sony okupu w wysokości 2 milionów dolarów. Korporacja nie przystała na szantaż, przez co złodzieje opublikowali zdobyty materiał w sieci. To kopalnia informacji, w tym tych dotyczących sprzedaży gier PlayStation, także na komputerach osobistych.
Gry PlayStation na Steam sprzedają się nieźle, ale wiele zależy od tytułu.
Z danych skradzionych przez hakerów wynika, że najlepiej na komputerach osobistych poradziła sobie wojownicza Aloy z Horizon Zero Dawn. Postapokaliptyczna produkcja w otwartym świecie pochodząca z PS4 znalazła aż 3,3 miliona nabywców na platformie Steam.
Dobry wynik odnotował także bóg wojny Kratos. Po port God of War sięgnęło 2,5 miliona miłośników gier akcji. Osobiście cieszy mnie niezły wynik Days One - 1,7 miliona - bo gra jest znacznie lepsza niż przedstawiła to prasa w momencie konsolowej premiery. Fatalnie poradził sobie natomiast Sackboy - jakby nie było maskotka PS3 - bo po jego Wielką Przygodę sięgnęło nieco ponad 60 tysięcy graczy.
Wyniki sprzedaży gier PlayStation na Steam:
- God of War: 2.5 miliona
- Horizon Zero Dawn: 3.3 miliona
- Days Gone: 1.7 miliona
- Marvel's Spider-man Remastered: 1,.5 miliona
- Uncharted Lost Legacy: 0.5 miliona
- Marvel's Spider-man Miles Morales: 0.5. miliona
- Sackboy WIelka przygoda: 63 tysiące
Musimy brać pod uwagę, że mamy do czynienia z portami. Ich produkcja jest tańsza niż konsolowych oryginałów.
Współcześnie praca nad grą AAA pochłania 5 lat oraz kosztuje 200 - 300 milionów dolarów. Z tej perspektywy stworzenie niezłego portu jest zarówno znacznie szybsze, jak również znacznie tańsze. Dlatego wydaje mi się, że nawet Days Gone z 1,7 miliona sprzedanych egzemplarzy na Steam czy Spiderman Remastered z jego 1,3 milionami sztuk można uznać za finansowy sukces.
Szacowany koszt powstania portu gry Sony z PS5 na PC to 30 - 50 milionów dolarów. Oznacza to, że sprzedaż powyżej miliona kopii przekłada się na zysk. Z tego powodu, chociaż wyniki Moralesa i Uncharted nie powalają, gier PlayStation na PC będzie coraz więcej. Sony jednak nie planuje jednoczesnych premier PS5 + PC, co potwierdzają informacje z hakerskiego włamu.