REKLAMA

Tak płacą Polacy w internecie. Black Friday pokazał, że król jest tylko jeden

Jeżeli podczas Black Friday płaciłeś za pomocą BLIKa to możesz czuć się, jak ponad 80 proc. społeczeństwa, które sięgnęło po tę metodę płatności zamiast karty czy przelewu. Najnowsza analiza pokazuje nie tylko, jak płaciliśmy, ale i za co płaciliśmy podczas zeszłotygodniowego święta zakupów.

Tak płacą Polacy w internecie. Black Friday pokazał, że król jest tylko jeden
REKLAMA

30 listopada Tpay opublikował dane dotyczące płatności i zakupów, jakich Polacy dokonywali podczas minionego Black Friday. Analiza przeprowadzona przez operatora płatności obejmowała liczbę odnotowanych transakcji, wartość koszyków Polaków czy wybierane przez nas metody płatności.

Jaki był ubiegłotygodniowy Czarny Piątek? 24 listopada 2023 sprzedaż produktów wzrosła o 116 proc. w porównaniu do pozostałych dni miesiąca, a to oznacza 2 p.p. spadek w stosunku do 2022 r. i 44 p.p. do 2021 r. Tpay podzielił się także informacjami dotyczącymi preferowanych metod płatności, które mogą niektórych zaskoczyć.

REKLAMA

BLIK królem Black Friday 2023

W trakcie tegorocznego Black Friday to BLIK był najczęściej wybieraną przez użytkowników metodą płatności - odpowiadał on za zrealizowanie aż 82 proc. transakcji. Na drugim miejscu znalazły się przelewy online (tzw. Pay-By-Linki), bowiem wybrało je 9 proc. internautów, co oznacza znaczny spadek w stosunku do 2022 r., kiedy ich udział wynosił 33 proc.

Podium zamyka karta płatnicza, po którą Polacy sięgnęli w 6 proc. wszystkich transakcji internetowych zrealizowanych 24 października - w zeszłym roku ten sam odsetek wynosił 15 proc. Najrzadziej sięgaliśmy po portfele elektroniczne (np. Apple Pay, Google Pay), bowiem zrealizowano nimi jedynie 3 proc. zeszłopiątkowych transakcji.

- Można przypuszczać, że na wygraną BLIKA wpływ miała nie tylko jego ciągle rosnąca popularność, lecz także fakt, że umożliwia błyskawiczną zapłatę, często kluczową podczas wyprzedaży. Coraz więcej sprzedawców korzysta także z dodatkowych rozwiązań płatniczych opartych o BLIKA, np. umożliwia zapłatę bez konieczności przechodzenia na stronę bramki płatniczej

- mówi Przemysław Płudowski, Head of Partnership w Tpay

Zainteresowaniem Polaków - lecz nieco mniejszym - cieszył się także Cyber Monday. Sprzedaż 24 listopada, w stosunku do pozostałych dni tego miesiąca, wzrosła o 116 proc., podczas gdy 27 listopada było to "zaledwie" 43 proc.

Tpay podzieliło się również informacjami co do tego co najchętniej kupowaliśmy w Black Friday 2023. Średnia sprzedaży 24 listopada (względem całego miesiąca) wzrosła najbardziej w trzech kategoriach: moda i akcesoria - o 101 proc., AGD/RTV i elektronika - o 84 proc., zdrowie i uroda - o 50 proc. W branży Moda i akcesoria średnia wartość koszyka wzrosła o 17 proc., w Zdrowie i uroda o 23 proc., a w branży AGD/RTV i elektronika o 45 proc.

Co ciekawe, pomimo że w trakcie zakupów elektroniki to również BLIK był królem, znacząco zmieniła się proporcja jego dominacji i udział wśród innych metod płatności. W trakcie Czarnego Piątku podczas zakupów w branży AGD/RTV i elektroniki największą popularnością wśród kupujących cieszył się wspomniany już BLIK - za jego pomocą zrealizowano 53 proc. transakcji. Na drugim miejscu, z wynikiem 21 proc., znalazła się karta płatnicza, a na trzecim przelew online (18 proc.).

REKLAMA

Więcej na temat płatności:

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA