Na tory wjadą szybkie lokomotywy. PKP wyśle je tam, gdzie dziś brakuje pociągów
Walka z wykluczeniem transportowym to misja, którą nieustannie będziemy realizować – podkreśla PKP Intercity, ogłaszając przetarg na zakup 46 nowych lokomotyw.
- Inwestycje w nowoczesne lokomotywy są niezbędne w osiągnięciu naszego celu, jakim jest kolej szybka, punktualna oraz ekologiczna. 46 nowych pojazdów istotnie wzmocni nasz park taborowy. Nowe lokomotywy pozwolą na uruchomienie kolejnych połączeń, również do miast, które w przeszłości były pomijane – zapowiada Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.
46 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych będzie mogło rozpędzić się do 160 km/h. Pierwsze pojazdy powinny poprowadzić pociągi na relacjach krajowych w 2025 roku. Zakup jest częścią strategii zakładającej, że do 2030 roku wszystkie pojazdy posiadane przez przewoźnika będą nowe lub zmodernizowane.
PKP Intercity wzmacnia tabor
Trzeba przyznać, że przewoźnik jest na dobrym torze, aby postanowienia zrealizować. W październiku 2022 roku przewoźnik podpisał umowę z bydgoską Pesą na produkcję 16 nowych lokomotyw elektryczno-spalinowych o maksymalnej prędkości 160 km/h w trakcji elektrycznej i 120 km/h w trakcji spalinowej. W marcu 2023 roku zawarta została umowa z firmą Newag na zakup 20 lokomotyw elektrycznych typu Gryffin. Natomiast w czerwcu tego roku PKP Intercity skorzystało z prawa opcji i postanowiło rozszerzyć zakup 10 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych o kolejne 5 sztuk.
Niektórych może zmartwić fakt, że prędkość tych lokomotyw to "tylko" 160 km/h. PKP Intercity odpowiada, że myśli również bardziej przyszłościowo.
- Łącznie, w optymistycznym scenariuszu, w naszym parku taborowym będzie 110 lokomotyw na 200 km/h – napisał dziś na Twitterze Tomasz Gontarz, wiceprezes PKP Intercity.
Przypomnijmy, że wraz ze zmianami w taborze, przewoźnik modernizuje też cyfrowe systemy, dzięki którym zakup biletów i dostęp do promocji będzie znacznie wygodniejszy, niż jest to obecnie.
zdjęcie główne: materiały prasowe