Saab buduje podwodnych ninja. Szwedzkie niewidzialne okręty klasy Blekinge
Szwecja wkrótce powiększy swoją flotę o dwa niezwykle nowoczesne okręty podwodne klasy Blekinge. Jednym z podstawowych założeń przy ich budowie są bardzo wysokie właściwości stealth, co ma im zapewnić praktycznie niewykrywalność.
Blekinge to klasa okrętów podwodnych oznaczona także jako Typ A26 i budowana przez Saab Kockums AB dla szwedzkiej marynarki wojennej. Powstaną dwie takie jednostki. Według planów HMS Blekinge zostanie dostarczony szwedzkiej flocie w 2027 r., a drugi okręt podwodny, HMS Skane, w 2028 r.
Klasa Blekinge ma być pokazem najbardziej zaawansowanych technologii i sumą doświadczeń zbieranych na morzu przez lata. To duma szwedzkiej marynarki oraz przemysłu.
Okręt podwodny klasy Blekinge jest zaprojektowany do działania w pobliżu wybrzeży, ale bez problemu poradzi sobie na głębszych wodach oceanicznych.
Jak przystało na okręt podwodny XXI wieku Typ A26 jest uzbrojony w torpedy i miny oraz wyposażony w autonomiczne pojazdy podwodne (AUV), zdalnie sterowane pojazdy podwodne (ROV), a dodatkowo zabiera na pokład oddział płetwonurków sił specjalnych wraz z kompletem łodzi motorowych.
Okręt ma na dziobie właz o 1,5 m średnicy, który może być używany do wpuszczania i wypuszczania nurków oraz mini łodzi.
Okręt Typ A26 jest mały w porównaniu z potężnymi okrętami podwodnymi o napędzie atomowym. W przypadku tej klasy okrętów jest to oczywiście zaleta.
Szwedzi postawili na "niewidzialność" jednostki i stosują przy jej budowie najnowsze technologie stealth, materiały pochłaniające i rozpraszające fale sonarów i radarów. Kształt okrętu został tak wyprofilowany by minimalizować możliwość wykrycia.
Okręt będzie wyposażony w technologię GHOST (Genuine HOlistic Stealth), dzięki czemu łódź podwodna będzie wyjątkowo cicha. Niewiarygodnie niska sygnatura akustyczna jest osiągana na różne sposoby. Klasa Blekinge będzie miała gumowane przegrody i wiele innych elementów, aby zmniejszyć hałas powodowany przez maszyny pokładowe lub załogę. Zastosowano też płyty tłumiące, które pochłaniają dźwięki z wnętrza łodzi podwodnej.
Ponadto Saab twierdzi, że wszystkie powierzchnie wewnętrzne są zoptymalizowane w celu zminimalizowania hałasu. Dotyczyć ma to nawet kształtu gięcia rur.
Saab poinformował, że klasa Blekinge wykorzystuje nowy kształt kadłuba i konstrukcję płetw, które zmniejszają hałas hydrodynamiczny powodowany przez wodę przepływającą wzdłuż powierzchni kadłuba.
Diesel-elektryczny napęd z systemem AIP (niezależnym od dostępu powietrza), oparty na silniku Stirlinga, jest dodatkowo niezwykle wręcz cichy.
Niewielkie rozmiary okrętu zwiększają jego możliwość ukrycia, zwrotność i szybkość.
Kolejną sprawą, na którą zwrócili uwagę szwedzcy projektanci, to odporność i wytrzymałość. Okręty podwodne Typ A26 będą miały bardzo mocny kadłub, który chroni przed eksplozjami między innymi min morskich, torped, bomb głębinowych.
Do tego dochodzą nowo opracowane bezpieczne systemy łączności, nawigacji oraz zarządzania bitwą. Okręty będą wyposażone w rozbudowany zintegrowany zestaw czujników do monitorowania i analizowania wielu rodzajów danych, takich sygnały hydroakustyczne i elektromagnetyczne.
Okręt o długości 62 m i szerokości 6,7 m będzie posiadał cztery wyrzutnie torped kalibru 533 mm. Jednostkę obsługiwać będzie 26 oficerów i marynarzy. W zanurzeniu klasa Blekinge będzie osiągać prędkość 20 węzłów (38 km/h).