Google wysłuchał marudzenia. Android będzie mniej szpiegował. Jak to ustawić?
Jedną z ważniejszych nowości w iOS-ie jest mechanizm ograniczający możliwości śledzenia użytkownika przez zainstalowane na iPhonie aplikacje. Apple wyraźnie dał dobry przykład, bowiem Google zaczyna szykować coś podobnego.
Google ogłosił istotne zmiany w polityce prywatności Usług Play. Twórcy aplikacji zostali powiadomieni, że wkrótce zostanie im ograniczony dostęp do identyfikatora wyświetlania reklam (Advertising ID) w momencie, gdy użytkownik zdecyduje się zablokować profilowanie w ustawieniach prywatności systemu. W efekcie nie będą oni mogli śledzić użytkownika, gdy ten przełącza się pomiędzy różnymi aplikacjami.
To ogłoszenie może budzić pewne zdziwienie. Wszak opcja wyłączenia identyfikatora wyświetlania reklam powinna, na chłopski rozum, już gwarantować brak śledzenia użytkownika przez aplikacje. Tyle że mechanizm nadal był dostępny do celów analitycznych i wykrywania nieautoryzowanych działań. Twórcy aplikacji mogli więc niejako obchodzić system i wykorzystywać inne identyfikatory do profilowania użytkownika. To przestanie być możliwe.
Blokowanie szpiegowania w Android 12. Aktualizacja trafi też do starszych systemów.
Uaktualniony moduł Usług Play zostanie dostarczony wszystkim użytkownikom automatycznie, niezależnie od urządzenia, z jakiego korzystają. Jako pierwsi otrzymają go użytkownicy Androida 12, jednak z czasem ma trafić do poprzednich, objętych wsparciem technicznym wersji tego systemu.
Po zmianie, w momencie gdy użytkownik wypisze się z profilowania, połączenie z identyfikatorem nadal będzie aktywne – prawdopodobnie by zapewnić zgodność wsteczną. Jednak zamiast pożądanych przez aplikację informacji, system będzie jej wysyłał puste dane.
Jest jednak zasadnicza różnica pomiędzy podejściem Apple’a a tym od Google’a. iPhone wyłącza domyślnie wszelkie mechanizmy śledzące, a użytkownik może wyrazić zgodę na śledzenie. Telefon z Androidem odwrotnie: domyślnie śledzi, ale pozwala na zmianę tego ustawienia.
Dla przypomnienia, ustawienie to znajdziemy w aplikacji Ustawienia, w sekcji Prywatność pod opcją Reklamy.