Xbox Series S i Xbox Series X – ten sam procesor, tak samo szybka pamięć. Tak samo dobre gry
Microsoft potwierdził, że obie konsole Xbox Series wykorzystują tę samą architekturę. W tym procesor Zen 2, grafikę RDNA 2 i pamięć Xbox Velocity Architecture. Kompromisów w grach będzie więc niewiele.
Czym właściwie różni się Xbox Series X od Xboxa Series S? Rozmiarem, wyglądem i brakiem napędu optycznego w tańszej wersji. Wiedzieliśmy też, że Xbox Series S ma słabszy układ graficzny. Teraz Microsoft w końcu opowiada o szczegółach.
Brak napędu optycznego oznacza, że na Xbox Series S będziemy mogli kupować tylko gry z Microsoft Store. Nie będziemy więc mogli odkupić od kogoś używanej gry na płycie. Brak napędu oznacza również brak możliwości odtwarzania płyt z muzyką i filmami.
Słabszy układ graficzny oznacza, że konsola docelowo ma renderować obraz z mniejszą liczbą pikseli. Jego jakość ma się nie różnić – tańsza konsola wykorzystuje dokładnie taką samą architekturę GPU, co ta droższa, w tym z blokami do śledzenia promieni. Typowa gra na Xbox Series X ma być wyświetlana w rozdzielczości 2160p przy 60 kl./s, zaś na Xbox Series S w 1440p przy 60 kl./s. Wartości te będą się różnić w zależności od konkretnych gier – jednak sama zawartość obrazu ma pozostać taka sama.
Rozbieżność w układzie graficznym znajduje też odzwierciedlenie w RAM-ie. Xbox Series S zawiera 10 GB GDDR6 RAM, podczas gdy Xbox Series X ma 16 GB tejże pamięci. Oszczędność podyktowana jest niższą rozdzielczością końcową obrazu – wszak tekstury o rozdzielczości 4K tracą sens w rozdzielczości 1080p lub 1440p, a ich mniejsze odpowiedniki zajmują dużo mniej miejsca w pamięci.
Xbox Series S i Xbox Series X z tym samym procesorem i pamięcią. To oznacza, że wszystkie gry będą działać na obu konsolach równie sprawnie.
Również i tańszy Xbox Series S korzysta z architektury pamięci Xbox Velocity, która zakłada wykorzystanie szybkiego NVMe SSD, koprocesorów do operacji wejścia / wyjścia i software’owej magii. Dzięki temu na obu konsolach możliwe będzie częstsze wprowadzanie większej liczby nowych elementów na ekranie, a same gry wczytywać się będą dużo szybciej. Choć warto mieć na uwadze, że Xbox Series S ma tylko 512 GB pamięci na pokładzie, podczas gdy Xbox Series X ma jej dwukrotnie więcej.
Cieszy też fakt, że procesor pozostanie ten sam. To oznacza, że wszystkie gry będą działać identycznie na wszystkich konsolach Xbox Series, z tą samą płynnością. By nie być gołosłownym Microsoft potwierdził już, że Gears 5 w trybie online działać będzie w 120 kl./s na Xboksie Series S.
Wygląda więc na to, że konsole te będą się różnić w zasadzie tylko trzema cechami:
- Możliwością lub brakiem korzystania z gier i multimediów na płytach
- Rozdzielczością obrazu
- Objętością wbudowanej pamięci.