RCS, czyli następca wiadomości SMS i MMS, pojawi się niedługo w Polsce
Wiadomości typu SMS i MMS to przestarzała technologia. Na szczęście ich następca, czyli RCS (Rich Communication Services), jest już tuż za rogiem.
Aktualizacja na końcu wpisu - otrzymaliśmy odpowiedzi nie tylko od T-Mobile, ale również od wszystkich pozostałych polskich sieci, czyli Orange, Play i Plus.
Tekstowe wiadomości wysyłane bezpośrednio na numery telefonów komórkowych są z nami już od blisko 30 lat, a pierwszego SMS-a nadano już w 1992 r. MMS-y, za których pośrednictwem można wysyłać nie tylko tekst, ale również treści multimedialne, nie są wcale dużo młodsze. Żadna z tych technologii nie chce jednak odejść do lamusa i nie ma dla nich jeszcze alternatywy. Takiej realnej.
To w końcu prawda, że SMS-y i MMS-y pod wieloma względami ustępują dziś pola komunikatorom internetowym, które działają z wykorzystaniem mobilnego transferu danych, ale z tymi ostatnimi jest pewien problem. Usługi takie jak Messenger, WhatsApp, Telegram, Viber czy Skype wymagają pobrania na smartfon aplikacji. Nigdy nie ma też pewności, że odbiorca takowej usługi będzie używał.
Nic dziwnego, że ten sposób wymieniania informacji nadal jest w użyciu, ale też nic dziwnego, że liczba wysyłanych wiadomości tekstowych spada, a operatorzy myślą nad ich następcą. Od lat rozwijany jest standard RCS (Rich Communication Services), który ma docelowo zastąpić SMS-y i MMS-y i to na całym świecie — no, a przynajmniej taki jest plan.
Pomysł, by stworzyć na bazie SMS-ów i MMS-ów pełnoprawny komunikator internetowy, wspierany na poziomie operatora i systemu operacyjnego w telefonie, nie jest wcale taki nowy. Pojawił się bowiem już w… 2007 r. Było to w czasach, gdy w świecie mobilnym królowały systemy Symbian oraz Windows Mobile, a pierwszy iPhone nie miał jeszcze sklepu z aplikacjami.
Od tego czasu minęło już ponad 10 lat, ale rozwijającej tę technologię organizacji GSMA udało się w 2016 r. ustalić wreszcie uniwersalny profil RCS. Jego wsparcie zapewnia zgodność u operatorów na całym świecie. Według danych dostarczonych przez firmę Infobip, wdrożenie tego standardu w Polsce po testach prowadzonych w 2018 r. to już tylko kwestia czasu i powinno być już na ostatniej prostej.
Następca wiadomości SMS i MMS to z jednej strony uniwersalny komunikator dla konsumentów, a z drugiej — nowe narzędzie dla marketingowców. Już na początku przyszłego miesiąca, a dokładnie 4 marca, odbędą się w Warszawie warsztaty dla przedsiębiorców, podczas których będą omawianie funkcje RCS.
Chętni do tego, by wykorzystać RCS w biznesie, są już teraz twórcy platform Uber i Uber Eats. W przypadku usług transportowych potwierdzenia przejazdów będą mogły odbywać się poprzez połączenie wideo, a Uber Eats chce tą drogą dostarczać zdjęcia jedzenia.
Jak na razie telekomy nie chcą jednak zdradzić, kiedy możemy oczekiwać implementacji RCS w Polsce, aczkolwiek nie kryją, że faktycznie możemy się go spodziewać. Oświadczenie sieci T-Mobile w odpowiedzi na zadane przez nas pytania brzmi „prowadzimy prace nad standardem RCS, ale na tym etapie nie podajemy jeszcze przewidywanego terminu jego wdrożenia”.
Na odpowiedzi sieci Orange, Play i Plus nadal czekamy. Będziemy informować, jeśli tylko coś się w tej sprawie zmieni. Otwartym pozostaje też pytanie, czy po wdrożeniu RCS w skali globalnej na Androidzie użytkownicy iPhone’ów dalej będą odcięci. Apple dziś na swoich smartfonach korzysta bowiem z własnego komunikatora iMessage, który na swój sposób integruje się z SMS-ami.
Wsparcie RCS zapowiedział za to… Microsoft. Firma co prawda wygasiła swój dział mobilny, ale pozwoli korzystać z następcy wiadomości SMS i MMS bezpośrednio na komputerach z systemem Windows. Warunkiem jest zainstalowanie aplikacji Twój telefon oraz korzystanie, przynajmniej na start, ze smartfona z rodziny Samsung Galaxy S20.
Aktualizacja: otrzymaliśmy oficjalne stanowisko sieci Play:
Prowadzimy działania mające na celu wprowadzenie tej technologii w PLAY. Obecnie intensywnie pracujemy nad wdrożeniem RCS dla naszych Klientów. Jesteśmy w fazie zaawansowanych testów, ale za wcześnie, aby mówić o szczegółach udostępnienia usługi. Będziemy informować na bieżąco, jeśli sytuacja miałaby się zmienić, a my będziemy gotowi zaoferować rozwiązania RCS komercyjnie - napisało nam biuro prasowe Play.
Aktualizacja (2): otrzymaliśmy oficjalne stanowisko sieci Orange:
Pracujemy nad udostępnieniem klientom usługi RCS, ale nie jesteśmy jeszcze „na ostatniej prostej”. Dlatego jest za wcześnie żeby podać datę wdrożenia oraz listę urządzeń, które będą ją wspierały.
Aktualizacja (3): otrzymaliśmy oficjalne stanowisko sieci Plus:
Plus prowadzi prace związane z komunikacją RCS i obecnie jesteśmy w trakcie postępowania na zakup platformy RCS oraz analiz IT dla tego rozwiązania. Jest jednak zdecydowanie zbyt wcześnie by deklarować konkretny termin wdrożenia, a już całkowicie niemożliwe jest mówienie o tym na jakich urządzeniach będzie możliwe korzystanie z tej formy komunikacji.