Masz nowoczesne kino domowe? Cyberpunk 2077 w pełni je wykorzysta
Przedstawiciel CD Projekt Red potwierdził, że nowa gra twórców Wiedźmina powinna nie tylko świetnie wyglądać, ale i brzmieć. Cyberpunk 2077 będzie zgodny z formatem Dolby Atmos.
OnMSFT.com opublikował ciekawy wywiad z Johnem Mamaisem ze studia CD Projekt RED, którego głównym tematem – a jakże – jest gra Cyberpunk 2077. Fragment który zwrócił moją szczególną uwagę jest ten o dźwięku. Mamais zauważa to, co mnie również uwiera od długiego czasu. A więc to, że twórcy gier rzadko przykładają się do jakości udźwiękowienia gry, co po części może być też tłumaczone niewielkim zainteresowaniem ze strony odbiorców, czyli graczy.
Dbamy o to, by nasze konsole czy pecety wyświetlały jak najwięcej pikseli i jak najgładsze tekstury, tymczasem w przypadku dźwięku rzadko dbamy o jakość sprzętu odtwarzającego – i to nie zawsze z przyczyn wyłącznie finansowych. Na szczęście CD Projekt RED dotrzyma danego wcześniej słowa: Cyberpunk 2077 będzie dostępny między innymi w miksie Dolby Atmos – a więc najwyższym konsumenckim standardzie dźwięku przestrzennego.
Cyberpunk 2077 z dźwiękiem Dolby Atmos. Co to właściwie oznacza?
Dolby Atmos to format dźwięku przestrzennego, który jako pierwszy z linii Dolby potrafi symulować nie tylko dookólną przestrzeń dźwiękową, ale również i sferyczną. Tłumacząc z Mądrych Słówek na ludzkie: potrafi (na tyle, na ile sprzęt pozwala) symulować położenie dźwięku nie tylko w poziomie, ale również i w pionie. Innymi słowy jeżeli jakiś dźwięk ma znajdować się nad nami, to format Atmos zamierzenie dźwiękowca odtworzy.
Niestety do odbioru Dolby Atmos potrzebny jest zgodny z Dolby Atmos sprzęt. Są to wszystkie słuchawki stereo (Dolby w przypadku słuchawek stosuje nieco prostszą technikę) oraz telewizory i kina domowe z oznaczeniem Dolby Atmos. Jeżeli nie mamy zgodnego sprzętu – a większość z nas prawdopodobnie jeszcze nie ma – włączona zostanie odpowiednia, zgodna z nim ścieżka dźwiękowa (7.1, 5.1, stereo lub inna). Największym konkurentem formatu Dolby Atmos jest na dziś DTS:X.
Bardzo, ale to bardzo mnie to cieszy. Należę do tych, którym na dźwięku szczególnie zależy i które uważają go za równie istotną część oprawy filmu czy gry, co warstwa wizualna. Skorzystanie z techniki Atmos oczywiście jeszcze nie gwarantuje, że Cyberpunk 2077 będzie doskonale udźwiękowioną grą – ale też świadczy o tym, że CD Projekt RED myśli nawet o entuzjastach z kinami domowymi typu 5.1.4 czy lepszymi – o czym zresztą po raz pierwszy wspominał na ubiegłorocznym Gamescomie. Tym bardziej nie mogę się doczekać premiery.