Gry  / News

Masz nowoczesne kino domowe? Cyberpunk 2077 w pełni je wykorzysta

Przedstawiciel CD Projekt Red potwierdził, że nowa gra twórców Wiedźmina powinna nie tylko świetnie wyglądać, ale i brzmieć. Cyberpunk 2077 będzie zgodny z formatem Dolby Atmos.

OnMSFT.com opublikował ciekawy wywiad z Johnem Mamaisem ze studia CD Projekt RED, którego głównym tematem – a jakże – jest gra Cyberpunk 2077. Fragment który zwrócił moją szczególną uwagę jest ten o dźwięku. Mamais zauważa to, co mnie również uwiera od długiego czasu. A więc to, że twórcy gier rzadko przykładają się do jakości udźwiękowienia gry, co po części może być też tłumaczone niewielkim zainteresowaniem ze strony odbiorców, czyli graczy.

Dbamy o to, by nasze konsole czy pecety wyświetlały jak najwięcej pikseli i jak najgładsze tekstury, tymczasem w przypadku dźwięku rzadko dbamy o jakość sprzętu odtwarzającego – i to nie zawsze z przyczyn wyłącznie finansowych. Na szczęście CD Projekt RED dotrzyma danego wcześniej słowa: Cyberpunk 2077 będzie dostępny między innymi w miksie Dolby Atmos – a więc najwyższym konsumenckim standardzie dźwięku przestrzennego.

Cyberpunk 2077 z dźwiękiem Dolby Atmos. Co to właściwie oznacza?

Dolby Atmos to format dźwięku przestrzennego, który jako pierwszy z linii Dolby potrafi symulować nie tylko dookólną przestrzeń dźwiękową, ale również i sferyczną. Tłumacząc z Mądrych Słówek na ludzkie: potrafi (na tyle, na ile sprzęt pozwala) symulować położenie dźwięku nie tylko w poziomie, ale również i w pionie. Innymi słowy jeżeli jakiś dźwięk ma znajdować się nad nami, to format Atmos zamierzenie dźwiękowca odtworzy.

Niestety do odbioru Dolby Atmos potrzebny jest zgodny z Dolby Atmos sprzęt. Są to wszystkie słuchawki stereo (Dolby w przypadku słuchawek stosuje nieco prostszą technikę) oraz telewizory i kina domowe z oznaczeniem Dolby Atmos. Jeżeli nie mamy zgodnego sprzętu – a większość z nas prawdopodobnie jeszcze nie ma – włączona zostanie odpowiednia, zgodna z nim ścieżka dźwiękowa (7.1, 5.1, stereo lub inna). Największym konkurentem formatu Dolby Atmos jest na dziś DTS:X.

Bardzo, ale to bardzo mnie to cieszy. Należę do tych, którym na dźwięku szczególnie zależy i które uważają go za równie istotną część oprawy filmu czy gry, co warstwa wizualna. Skorzystanie z techniki Atmos oczywiście jeszcze nie gwarantuje, że Cyberpunk 2077 będzie doskonale udźwiękowioną grą – ale też świadczy o tym, że CD Projekt RED myśli nawet o entuzjastach z kinami domowymi typu 5.1.4 czy lepszymi – o czym zresztą po raz pierwszy wspominał na ubiegłorocznym Gamescomie. Tym bardziej nie mogę się doczekać premiery.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst