Oprogramowanie / News

Surface Neo i Surface Duo zadebiutują za rok. Microsoft już rozpoczyna zaloty do programistów

Do premiery pierwszych Surface’ów z podwójnym wyświetlaczem pozostał rok. Ich producent jednak już dziś zaczyna ewangelizację deweloperów, w nadziei że choć część z nich uwzględni Neo i Duo podczas projektowania gier i appek.

Narzekaliśmy na stagnację linii Surface, marudziliśmy że nic się w niej nie dzieje ciekawego od dawna – aż tu nagle Microsoft pokazał dwa zupełnie nowe, wywrotowe wręcz urządzenia. Osobiście i subiektywnie obawiam się, że są one przesadą w drugą stronę – nadal brakuje mi wyobraźni, by zrozumieć korzyści jakie miałaby mi zapewniać forma Surface Neo. Niewiele mniej wątpliwości mam względem telefonu Surface Duo.

Na razie jednak możemy sobie na ich temat wyłącznie gdybać. Na premierę handlową obu urządzeń przyjdzie nam poczekać jeszcze rok. Microsoft jednak już teraz chce zainteresować tymi sprzętami pierwsze studia deweloperskie. By w momencie, gdy oba urządzenia pojawią się na rynku, przynajmniej niektóre z aplikacji wykorzystały ich unikalne cechy.

Uwaga numer jeden: na Surface Neo i Surface Duo zadziałają wszystkie aplikacje.

Na początku swojego wpisu na blogu Microsoft zauważa, że Surface Neo to nadal urządzenie windowsowe, a Surface Duo androidowe. To oznacza, że każda aplikacja napisana dla Windows 10 zadziała na Neo, a każda aplikacja napisana na Androida zadziała na Duo. Nie trzeba nic zmieniać w ich kodzie, by działały stabilnie i poprawnie.

surface neo surface duo aplikacje

Windowsowy Neo – jak wyraźnie wskazuje Microsoft – poradzi sobie zarówno z aplikacjami typu UWP czy webowymi, jak i z tak zwanymi klasycznymi aplikacjami Win32. Niestety nie wskazuje jak dokładnie obsługa tych ostatnich będzie technicznie realizowana w zarządzającym urządzeniem Windowsem 10X – podobno te będą uruchamiane w kontenerach.

Uwaga numer dwa: nie będzie autorskich rozwiązań, a publiczne API w Windowsie i Androidzie.

Twórcy aplikacji, którzy będą mieli większe ambicje niż tylko „zadziała” – a więc którzy zechcą tworzyć scenariusze użytkowe czerpiące korzyść z obecności dwóch wyświetlaczy, będą musieli włożyć w to dodatkowy wysiłek. Microsoft jednak nie zamierza się wygłupiać i tworzyć niestandardowych, surface’owych rozwiązań programistycznych. By tworzyć nowe scenariusze dla aplikacji, programiści będą korzystać z wbudowanych we wszystkie Androidy i Windowsy API.

To oznacza, że aplikacje łatwo będzie dostosowywać do nowych rozwiązań nie tylko w Surface’ach. Jeżeli inny producent zbuduje na Windowsie 10X czy na Androidzie urządzenie z podwójnym lub dodatkowym lub elastycznym lub jeszcze innym nietypowym wyświetlaczem, te same pomysły zaimplementowane w kodzie aplikacji zadziałają na tychże urządzeniach.

Microsoft zamierza oczywiście aktywniej zaangażować się w wsparcie deweloperów w pisaniu aplikacji na nowe Surface’y. Więcej szczegółów technicznych mamy poznać na początku przyszłego roku. Prawdopodobnie – między innymi – na konferencji Build.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst