REKLAMA

Jednym kliknięcie sprawdzisz, ile firm próbowało cię śledzić. Świetna nowość w Firefoksie

Nowy Firefox raportuje jak dobry kontrwywiad. Teraz jednym kliknięciem każdy będzie mógł sprawdzić, ile firm próbowało go śledzić w sieci w tym tygodnia. 

Firefox 70 raport śledzenia
REKLAMA
REKLAMA

Mozilla chwali się, że od lipca jej przeglądarka powstrzymała przed śledzeniem swoich użytkowników ponad 450 mld trackerów i koparek kryptowalut. Na wykresie, który pokazuje liczbę zablokowanych ciastek firm trzecich, widać, jak wielki przełom nastąpił we wrześniu. To właśnie w tym miesiącu Mozilla kompletnie zmieniła swoje podejście i zaczęła prywatność traktować jak ustawienie domyślne.

Mozilla zda raport o tym, kto nas śledzi w sieci.

Na temat przyczyn ogromnego skoku liczby zablokowanych trackerów przez Firefoksa od wprowadzenia zmian w 69 wersji przeglądarki można spekulować. Wiemy, że ogromna część osób niemal zawsze zostanie przy ustawieniach domyślnych, jakiekolwiek one nie są (to wielokrotnie udowadniały różnego rodzaju badania), ale można się także zastanawiać, czy część użytkowników po prostu nie zdaje sobie sprawy z tego, że trakery istnieją i nie wie, czym one są.

Firefox 70 nowości class="wp-image-1025254"
Nowość w Firefoksie – Raport ze śledzenia

Mozilla postanowiła więc swoich użytkowników uzbroić w dodatkową wiedzę na temat śledzących nas ciasteczek firm trzecich. Organizacja pokazuje każdemu użytkownikowi spersonalizowany raport, który odkrywa sekretne życie sieci i demaskuje buszujących w niej szpiegów.

Uzyskać nasz własny raport możemy, klikając w ikonkę tarczy dostępną obok paska wpisywania adresu strony. Zobaczymy w nim nie tylko to, ile ciasteczek firm trzecich nasza przeglądarka zablokowała w ciągu ostatnich siedmiu dni, ale także to, jakiego rodzaju były to trackery. Przy każdej z czterech ikonek symbolizujących inny rodzaj plików śledzących można przeczytać krótki opis tego, co te pliki robią i do czego firmy ich używają. Firefox uwzględnia w swoim raporcie także trackery pochodzące od mediów społecznościowych, żeby pokazać, że ciekawość Facebooka czy Twittera nie zna granic internetowych stron.

Firefox 70 zmiany class="wp-image-1025257"
Firefox raport prywatności.
REKLAMA

Firefox już dawno uczynił dbanie o prywatność swoich użytkowników cechą charakterystyczną swojej przeglądarki, ale teraz Apple deklaruje, że chce iść w jego ślady. W niedawno opublikowanej notce na blogu zespół kierujący WebKitem podziękował Mozilli za jej politykę prywatności i przyznał, że stała się ona dla firmy inspiracją w tworzeniu ich własnej nowej polityki ochrony prywatności. Na podobny ruch ze strony Google'a na razie nie ma raczej co liczyć. Jako firma zarabiająca głównie na reklamie, chce wiedzieć jak najwięcej o jak największej liczbie użytkowników. Nie ma co się łudzić, że to nie rzutuje na rozwój Chrome'a i jego politykę prywatności.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA