Trump nie zaszkodził Huawei. Sprzedaż chińskich telefonów mocno w górę
Wydawać by się mogło, że wpisanie Huaweia na tak zwaną czarną listę Trumpa oznaczać będzie katastrofę w sprawozdaniu finansowym firmy. Tymczasem ta ma się coraz lepiej.
Sankcje nałożone na firmę Huawei niezmiennie oznaczają dla niej duże kłopoty w niedalekiej przyszłości. Jeżeli te nie zostaną zniesione lub jeżeli Huawei nie wymyśli czegoś innego, ów producent telefonów, komputerów i dostawca infrastruktury telekomunikacyjnej zostanie odcięty od produktów i usług jego amerykańskich partnerów. Na przykład od systemu Android.
Wspominane sankcje mogą więc okazać się wyzwaniem dla dalszej strategii firmy, ale póki co Huawei radzi sobie niezmiennie świetnie. Co więcej, wycofanie telefonów Huawei z obrotu w Stanach Zjednoczonych nie zmieniło w zasadzie nic. Huawei, podobnie jak niegdyś Nokia, to gigant, który nigdy nie zdołał spenetrować amerykańskiego rynku. To, jak małą część przychodów firmy stanowią amerykańscy konsumenci, doskonale ilustruje najnowsze sprawozdanie finansowe firmy.
23-procentowy wzrost w przychodach Huawei.
Huawei odnotował przychody w wysokości 32,2 mld dol. w drugim kwartale bieżącego roku, co oznacza 23-procentowy wzrost w porównaniu do analogicznego kwartału rok temu. Firmie udało się w pierwszym półroczu 2019 r. sprzedać aż 118 mln telefonów komórkowych, co przekłada się na 24-procentowy wzrost rok do roku. Ogólnie segment konsumencki (telefony, komputery, tablety, akcesoria) okazał się wyjątkowo dochodowy, stanowiąc 55 proc. całych przychodów Huaweia.
Huawei nie jest spółką publiczną, nie ma więc prawnego obowiązku publikowania sprawozdań czy ostrzegania inwestorów przed zagrożeniami. Mimo tego nie tylko opublikował powyższe informacje, ale też przyznał, że firmę czekają trudności związane z konfliktem ze Stanami Zjednoczonymi, co „krótkoterminowo może spowolnić wzrost przychodów”.
Skąd takie dobre wyniki? Chciałoby się wierzyć, że to Europa i reszta zachodniego świata nadrabiają za brak obecności Huaweia w Stanach Zjednoczonych. To częściowo prawda, jednak Huawei przede wszystkim poradził sobie doskonale na rodzimym, chińskim rynku. 64 proc. wszystkich sprzedanych telefonów Huaweia trafiło do chińskich konsumentów. Tam Huawei dominuje, wygryzając zarówno zachodnią konkurencję w formie Apple’a, jak i chińskich rywali, takich jak Xiaomi, Oppo czy Vivo.