Gry  / News

Będą potrzebne porządki na konsoli. Cyberpunk 2077 na PS4 zajmie sporo, sporo miejsca

112 interakcji
dołącz do dyskusji

Analiza oferty przedpremierowej w PS Store na grę Cyberpunk 2077 pozwala odkryć, ile miejsca zajmie program w wersji dla PS4. To będzie jedna z większych, ale wcale nie największa „wagowo” produkcja dla konsoli Sony.

Opierając się na informacjach z PS Store, Cyberpunk 2077 dla konsoli PlayStation 4 będzie zajmował minimum 80 GB przestrzeni dyskowej. Nie wykluczone, że do poprawnej instalacji programu będzie potrzebna jeszcze większa wolna przestrzeń dyskowa. To powszechna praktyka na PS4, gdzie instalatory często domagają się dodatkowej przestrzeni wyłącznie na czas instalacji.

Cyberpunk 2077 zajmujący 80 GB jest spory. Daleko mu jednak do najcięższych zawodników.

Uruchamiam własne PlayStation 4 (notabene z motywem Cyberpunk 2077) i wchodzę w zakładkę Pamięć masowa. Tam na pierwszym miejscu króluje The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited zawłaszczające 94,29 GB. Niewiele mniej potrzebuje świetne Tom Clancy’s The Division 2, zagarniające dla siebie 93,87 GB. Trzecie miejsce na podium należy do innej gry Ubisoftu - Assassin’s Creed Odyssey - zajmującej 83,91 GB pojemności.

Zainstalowane u mnie produkcje i tak nie są tymi największymi. Pamiętam, że po wdrożeniu wszystkich aktualizacji Star Wars Battlefront II przekroczył magiczną granicę 100 GB. Bardzo wiele miejsca potrzebowało również nieustannie rozrastające się GTA V. O ile pamięć mnie nie myli, seria Call of Duty także potrzebowała gigantycznej przestrzeni na dysku konsoli.

Skąd te wielkie liczby? Wbrew pozorom gigabajty wcale nie przekładają się na „giwery” czy „lokacje”.

Bardzo mylne jest myślenie, że im więcej zajmuje gra, tym jest lepsza albo większa. Gigabajty nie przekładają się w prosty sposób na bogactwo świata, trybów czy bohaterów. No Man’s Sky oferuje niesłychane dobrodziejstwo proceduralnego świata, zajmując przy tym 14 GB. Rozczarowujący Anthem to prawie 50 GB miejsca na dysku, które w żaden sposób nie przekłada się na jakość rozczarowującej produkcji.

Co takiego jest więc w plikach gry, że współczesne produkcje zajmują aż tyle przestrzeni? Wielkie rozmiary programów to wypadkowa trzech podstawowych elementów. Po pierwsze - pliki wideo oraz audio. Większość gier jest pobierana z kilkoma lub kilkunastoma pakietami językowymi w wysokiej jakości. To w gigantyczny sposób zwiększa objętość produkcji. Po drugie - aktualizacje. Aby te były szybko i łatwo instalowane, gra nie może być przesadnie spakowana. Inaczej praca na plikach, zwłaszcza na konsolach z dyskami HDD, trwa naprawdę długo.

Po trzecie w końcu - lenistwo deweloperów. Dawniej producenci gier wideo musieli zmieścić się na kilku krążkach CD albo DVD. W świecie bez automatycznych aktualizacji za pośrednictwem sieci deweloperzy główkowali, jak zmieścić wielki projekt na ograniczonym nośniku. Twórcy stosowali rozmaite sztuczki, które w radykalny sposób sprzyjały zmniejszaniu ogólnej „wagi” gry wideo. Teraz nikt już nie przejmuje się problemem nośnika. Szkoda tylko, że producenci zapominają, iż nie każdy ma dostęp do szerokopasmowego Internetu.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst