Classic to powrót do „waniliowego” World Of Warcraft. Jak i kiedy możemy w niego zagrać?
Zapowiedziany już dość dawno, bo w trakcie BlizzConu 2018, World of Warcraft Classic w końcu nabiera konkretnych kształtów. Twórcy gry nie tylko zapowiedzieli datę premiery, ale i zdradzili plany na temat tego, jakie treści będą sukcesywnie do gry dodawane.
Na początek małe przypomnienie, co to takiego ten World Of Warcraft Classic. To oficjalna wersja serwerów Legacy - takich, na których można grać w pierwotną wersję gry. Taka wersja bez żadnych dodatków często nazywana jest Vanilla.
Czym World Of Warcraft Classic różni się od tego, w który graliśmy od 2004 roku?
Przez wiele lat Blizzard powtarzał domagającym się klasycznych serwerów graczom, że odtworzenie pierwotnej wersji gry jest niemożliwe. Prze lata zarówno klient gry, jak i serwery uległy ogromnej liczbie zmian. Zmieniono również model danych przechowywanych przez serwer gry, a nawet sprzęt na którym go uruchamiano. Przywrócenie tego kodu do działania wydawało się być zadaniem ponad siły. Gdyby się udało - klient gry nie mógłby nawiązać połączenia - od tamtego czasu zmienił się protokół sieciowy BattleNet.
Tam, gdzie istnieje popyt zazwyczaj pojawia się również podaż - lukę w rynku zapełniły pirackie tzw. prywatne serwery. Niestety, nie oddawały one w 100 proc. doświadczenia grania na oryginalnych serwerach, między innymi dlatego, że kod serwera był emulowany.
Twórcy emulatora odtworzyli jego zachowanie na zasadzie analizy komunikacji sieciowej i inżynierii wstecznej. Mimo to, tego typu serwery były bardzo popularne.
Podejście Blizzarda zmieniło się, gdy inżynier Omar Gonzalez wpadł na pomysł nowego podejścia do stworzenia serwerów klasycznych. A gdyby tak wykorzystać bieżącą wersję klienta i serwera gry - ale spróbować nakłonić je do wczytania danych z „waniliowej“ wersji 1.12? Omar dosłownie zamknął się w swoim biurze na kilka tygodni, by następnie zaprezentować działającą grę.
Oczywiście wersja stworzona w tak krótkim czasie przez jednego programistę ledwo działała. Nie ładowały się wszystkie tekstury i obiekty, wiele rzeczy nie działało - ale był to oryginalny świat World Of Warcraft, z oryginalnymi talentami postaci i oryginalnymi zasadami gry. Wtedy właśnie, jak wspomina w wywiadzie dyrektor World Of Warcraft, Ian Hazzikostas, w Blizzardzie pomyślano „Możemy tego dokonać“.
Od tego momentu, a była to połowa 2017 roku, sprawy potoczyły się bardzo szybko. Do zadania stworzenia World Of Warcraft Classic przydzielono cały zespół, i już w trakcie odbywającego się w listopadzie BlizzConu ogłoszono istnienie projektu.
Z informacji przekazywanych od tamtego czasu możemy się domyślać, że WoW: Classic nie będzie dokładnie tym samym programem którego używaliśmy 15 lat temu aby odkrywać Azeroth - ale będzie tą samą grą opartą na tych samych zasadach.
World of Warcraft Classic będzie ewoluował
Początkowo gra będzie odzwierciedlać stan świata World of Warcraft w momencie premiery gry. Jednak Blizzard sukcesywnie w kolejnych patchach dodawał nowe funkcje i nowe treści. One również będą się pojawiać w Classicu. Konkretne daty nie są jeszcze znane, ale już wiadomo, że nowe treści, podobnie jak przez laty, będą podzielone na fazy.
- Pierwsza faza obejmuje treści które oryginalnie znajdowały się w patchu 1.2. Czyli gracze od razu będą mieli dostęp do raidu Molten Core, Onyxii i Maraudonu.
- Druga faza obejmie treści z łatek 1.3 i 1.4. Będzie to Dire Maul, Azuregos oraz Kazzak (boss znajdujący się w otwartym świecie). Tutaj też pojawią się pierwsze nagrody za PvP.
- Trzecia faza będzie zawierała treści z kolejnych dwóch łatek. Będzie to ikoniczny Blackwing Lair i pojawi się po raz pierwszy event Darkmoon Faire.
- Czwarta faza rozwoju Classica to raid Zul’gurub oraz smoki będące bossami do pokonania w otwartym świecie.
- Piąta faza zaś to coś, o czym wielu graczy słyszało, ale tylko prawdziwi weterani byli w stanie przeżyć w grze: otwieranie bram Ahn’Quiraj za pomocą masowego wielotygodniowego wysiłku graczy na serwerze.
- Szósta faza Classica zawierać będzie raid Naxxramas i prowadzący fabularnie do jego otwarcia event Scourge Invasion.
Kiedy będzie można pograć w World of Warcraft Classic
Premierę gry wyznaczono na 27 sierpnia. To właśnie wtedy wszyscy abonenci World Of Warcraft będą mogli za darmo stworzyć postać na klasycznym serwerze, i rozpocząć grę „jak za starych czasów“.
Chętni (i posiadający trochę szczęścia) będą mogli zagrać w wersję beta już teraz. Wystarczy na swoim koncie BattleNet zaznaczyć chęć grania w wersję testową tej gry.
Jeśli nie dostaniemy dostępu do bety, będziemy mogli i tak zagrać w trakcie testów obciążeniowych, które odbędą się 22-23 maja, 19-20 czerwca oraz 18-19 lipca.
My już gramy w betę - i na pewno wrażenia z gry znajdą się na Spider’s Web.