Jakie smartfony sprzedają się w Polsce? Królem jest Huawei
W pierwszym kwartale 2019 roku Huawei wyraźnie wyprzedził Samsunga w kwestii popularności smartfonów. Liderem są Chińczycy, ale jak długo to potrwa?
Raport IDC przynosi bardzo ciekawe dane na temat rynku smartfonów w Polsce w I kwartale 2019 r. Od stycznia do marca Polacy kupili 2,1 mln smartfonów, co oznacza brak wzrostów. Dokładnie tyle samo urządzeń kupiliśmy w analogicznym okresie rok temu, co może wskazywać na fakt, że szalone wzrosty kategorii smartfonów są już za nami.
W Polsce zmienił się lider. Teraz jest nim Huawei, a Samsung musi się zadowolić drugim miejscem. Reszta nie może mierzyć się z tą dwójką.
W globalnym rynku smartfonów Huawei ostro walczy z Samsungiem i Apple o miano lidera na rynku. W Polsce ta trójka również jest na szczycie, ale w ujęciu ilościowym Apple nie może mierzyć się z Huaweiem i Samsungiem.
Aż 35,4 proc. sprzedanych smartfonów w Polsce w I kwartale 2019 r. stanowią urządzenia Huaweia i należącej do niego marki Honor. Samsung kontroluje 30,9 proc. rynku. Wszyscy pozostali producenci są zepchnięci do pozostałej 1/3 rynku.
Co zaskakujące, numerem trzy w Polsce jest Apple, który ma 8 proc. rynku. Dalej mamy Xiaomi (6,5 proc.) i Motorolę (6,1 proc). Pozostali producenci odpowiadają łącznie za 13,1 proc.
Z czego wynika zmiana na pozycji lidera?
Jak słusznie wskazuje analityk IDC Marek Kujda, Huawei pokazał nowe modele smartfonów już na początku roku, podczas gdy Samsung odświeżył portfolio na przełomie marca i kwietnia.
Tak było w istocie: już w styczniu zobaczyliśmy nowe Huaweie serii Y7, a w marcu dołączyła do nich seria P30. W przypadku Samsunga premierę mieliśmy dopiero w marcu, a był nią model A10. Popularne A50 i A70 to przełom marca i kwietnia, A40 to kwiecień, a nowy potencjalny hit - A20e - debiutował w maju. W marcu zobaczyliśmy też sztandarową serię S10.
Poza tym z biegiem czasu Huawei zdążył wypracować swoją markę. Smartfony tej firmy są znane i bardzo popularne zwłaszcza w ofertach operatorów. Na przestrzeni ostatnich lat modele serii Lite były królami abonamentów.
Co dalej z Huaweiem?
Kolejne kwartały z pewnością będą wyglądać zupełnie inaczej. Czarna seria Huaweia rozpoczęła się 19 maja i trwa nadal. Informacje o zakończeniu współpracy z gigantami rynku mobilnego poniosły się bardzo szerokim echem. Wzmianki o tym pojawiły się nie tylko na stronach technologicznych, ale też w prasie i w telewizji.
To wszystko z pewnością będzie miało wpływ na wynik Huaweia w kolejnych kwartałach. Potencjalni klienci już teraz zaczęli być podejrzliwi, a jeżeli operatorzy zrezygnują z Huaweiów w swoich ofertach, sprzedaż znacząco spadnie. Można więc spodziewać się, że Samsung ponownie obejmie prowadzenie w Polsce.