Gry  / News

Aktualizacja: Sony błyskawicznie rozwiązało problem. Boty wysyłają wiadomości psujące PlayStation 4

Pamiętacie aferę z wiadomościami zawieszającymi smartfony Apple? Bardzo podobny przypadek spotkał teraz posiadaczy PlayStation 4. Za pośrednictwem sieci grasują boty wysyłające szkodliwe wiadomości, a zagrożony jest każdy użytkownik konsoli Sony. Co zrobić, aby się obronić przed tym spamem?

UWAGA - poniżej naszej publikacji znajdziecie aktualizację materiału powstałą 16 października 2018 r., traktującą o rozwiązaniu problemu przez Sony.

Szkodliwych wiadomości wysyłanych posiadaczom PS4 nawet nie trzeba czytać, by konsola przestała nadawać się do użytku. Wystarczy, że niechciany spam trafi na naszą platformę, a system operacyjny zindeksuje treść w tle. PlayStation 4 ulegnie permanentnemu zawieszeniu, ale na szczęście konsoli nie trzeba oddawać do serwisu. Chociaż konieczna będzie reinstalacja sporej części systemu.

Po czym poznać, że PlayStation 4 otrzymało szkodliwą wiadomość zawieszającą system?

Wśród najczęściej powtarzających się objawów wymienianych przez domniemane ofiary masowo rozsyłanej wiadomości są: brak reakcji kontrolera bezprzewodowego, wyłączenie lub wyraźne ściszenie dźwięku oraz niemożliwość zalogowania się na własne PS4. Ten trzeci objaw w oczywisty sposób uniemożliwia korzystanie z konsoli. To z profilami PSN są powiązane nasze gry wideo, nasze stany zapisu oraz nasza cyfrowa biblioteka.

Poniżej zamieszczam zrzut ekranu pokazujący, jak wygląda wiadomość psująca PlayStation 4. Spam został uchwycony przez użytkownika platformy Reddit o nicku Huntstark. Co ciekawe, bardzo podobnie wyglądała wiadomość zawieszająca mobilne urządzenia Apple’a. Twórcy iPhone’a oraz iPada uporali się z tym problemem, toteż bardzo możliwe, że Sony również przygotuje stosowną aktualizację oprogramowania.

Jak uchronić się przed wiadomością zawieszającą PS4 i jak naprawić konsolę?

Jeżeli nie otrzymałeś spamu z treścią szkodzącą systemowi, musisz się przed nim zabezpieczyć. W tym celu uruchom PS4, przejdź do zakładki Wiadomości w górnej belce nawigacyjnej, a następnie wciśnij przycisk Options na kontrolerze. W bocznym menu kontekstowym wybierz pozycję Ustawienia prywatności (Wiadomości) i zaznacz opcję pozwalającą wysyłać ci wiadomości wyłącznie przez znajomych. Może się zdarzyć, że wcześniej będziesz musiał potwierdzić swoją tożsamość podając hasło do konta PSN.

Jeżeli stałeś się ofiarą botów, na szczęście nie musisz oddawać konsoli do serwisu. Istnieją trzy metody na radzenie sobie z problemem. Każda kolejna jest bardziej zaawansowana i czasochłonna od poprzedniej:

Usuń wiadomość. Chociaż straciłeś możliwość zalogowania się na własne PS4, możesz usunąć szkodliwą wiadomość z poziomu mobilnej aplikacji PlayStation Messages. Nie musisz się bać o to, że z twoim smartfonem stanie się coś złego. Część użytkowników raportuje, że taka operacja rozwiązuje problem.

Safe Mode. Wyłącz konsolę, a potem odczekaj kilkanaście sekund. Teraz włącz urządzenie przyciskiem na obudowie, cały czas trzymając palec na przycisku i nie odrywając go przez przynajmniej siedem sekund. Dodatkowy sygnał dźwiękowy powinien poinformować, że PS4 włączyło się w trybie bezpieczeństwa. Z poziomu tego trybu zaloguj się do konsoli oraz usuń szkodliwą wiadomość. Pamiętaj tylko, że w trybie bezpieczeństwa możesz używać wyłącznie kontrolera podpiętego do konsoli kablem.

Odbudowa bazy danych. Jeżeli usunięcie wiadomości w trybie bezpieczeństwa nie rozwiązało problemu, ponownie wyłącz konsolę i uruchom ją w safe mode. Następnie odszukaj w opcjach systemowych pozycję Odbudowa bazy danych/Rebuild database. PS4 usunie wszystkie pliki tymczasowe oraz takie dane jak zrzuty ekranu czy wiadomości. Na szczęście gry oraz stany zapisu pozostaną nietknięte na dysku.

[Aktualizacja] Sony błyskawicznie rozwiązuje problem.

Producenci PlayStation 4 natychmiastowo rozwiązali problem, rozwiązując kwestię groźnego spamu w ciągu kilkudziesięciu godzin od rozpoczęcia ataku. Co ważne, zagrożenie zostało zniwelowane bez konieczności instalacji aktualizacji oprogramowania. Oznacza to, że z powrotem możecie zmienić ustawienia prywatności w zakładce Wiadomości. Jeśli jednak padliście ofiarą ataku nim Sony rozwiązało problem, skorzystajcie z powyższych kroków, aby przywrócić konsolę do pełnej funkcjonalności.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst