BLIK bije rekordy. Przez rok podwoił liczbę użytkowników. Najchętniej korzystamy z niego w Internecie
BLIK nie bierze jeńców. Polski Standard Płatności ogłosił właśnie, że czwarty kwartał 2017 roku oraz cały 2017 rok były rekordowe dla tej popularnej usługi we wszystkich możliwych kanałach.
W tym czasie Polacy zrealizowali prawie 12 mln transakcji, z czego niemal 71 proc (8,5 mln) stanowiły płatności internetowe. Kolejne 20 proc. (2,4 mln) to wypłaty z bankomatów, 5 proc. (0,6 mln) płatności w terminalach, zaś pozostałe 4 proc (0,5 mln) natychmiastowe przelewy na telefon.
Oznacza to trzykrotny wzrost liczby transakcji względem Q4 2016.
Wtedy “zaledwie” 2,3 mln razy użyto BLIK-a w Internecie, 1,1 mln w bankomatach, 0,4 mln w fizycznych punktach płatności oraz 0,3 mln podczas wykonywania przelewów na telefon. Różnice w liczbach są widoczne gołym okiem.
W trakcie czwartego kwartału 2017 roku Polacy wykonywali dziennie średnio 131 tys. transakcji przy użyciu BLIK-a. Z kolei dzienny rekord transakcji BLIK-iem wyniósł ponad 238 tys. Dla porównania, zaledwie kwartał wcześniej średnia i maksymalna liczba transakcji wynosiła zaledwie 91 oraz 112 tys. Widać tu ogromny postęp. Oczywiście największa liczba transakcji (ponad 500 tys.) została dokonana w Black Weekend.
Polski Standard Płatności podsumował też cały 2017 rok.
Okazało się, że był to przełomowy okres dla BLIK-a, który w tym czasie został użyty 33 miliony razy. Z czego 21,6 mln razy w Internecie, 8 mln razy w bankomatach, 1,8 mln razy w fizycznych sklepach oraz 1,6 mln w trakcie wykonywania przelewów. Wartość zawartych przy użyciu niego transakcji wyniosła 4,5 miliarda złotych. W tym czasie liczba użytkowników względem zeszłego roku wzrosła o 97 proc., zaś liczba transakcji o 270 proc.
Polski Standard Płatności pochwalił się też świetną dostępnością swojej usługi. BLIK jest dostępny w 8 bankach, co oznacza, że może z niego korzystać 80 proc. wszystkich klientów instytucji finansowych w Polsce. Do tego obsługuje go 17 tys. bankomatów, 230,7 tys. punktów handlowo usługowych oraz 232,2 tys. terminali płatniczych. Z kolei w polskim Internecie BLIK-a można użyć praktycznie wszędzie i obsługuje 100 proc. krajowego rynku e-commerce.
BLIK stał się jedną z najważniejszych usług płatniczych w Polsce.
Ostatnio zresztą o tym już wspominałem. BLIK wraz z Android Pay podzieliły między sobą polski rynek mobilnych płatności. Przy czym ten pierwszy zagarnął sobie rynek płatności internetowych, zaś drugi zwykłych zakupów w sklepie. I do tego duopolu powinniśmy się przyzwyczaić, bo choć obie usługi są jeszcze niszowe, to przekonują do siebie coraz więcej aktywnych użytkowników. Statystyki jasno to pokazują.