Consumer Reports mówi jasno: nie kupuj Surface'a
No to Microsoft ma problem. Surface to przecież synonim innowacji, jakości i urządzeń bardzo wysokiej klasy. Tymczasem według badań tej organizacji, urządzenia Surface to dość problematyczny dla użytkowników sprzęt.
Dział sprzętowy Microsoftu z Panosem Panay na czele mają problem. Przyznam, że z mojej strony niespodziewany. Jako bardzo zadowolony użytkownik pierwszego Surface Pro oraz Surface Pro 4 (a także, nieco mniej zadowolony, chwilowy użytkownik Surface Laptopa) wielokrotnie chwaliłem tablety i pecety Microsoftu za ich urodę, bezproblemowość, świetną konstrukcję i jakość wykonania. Nadal jednak – bazując na własnych doświadczeniach – bym to robił.
Takiej szpili wbitej w samo serce działu sprzętowego Microsoftu ignorować jednak nie możemy. Non-profitowa prokonsumencka organizacja Consumer Reports cofnęła rekomendację zakupu urządzeń Surface. Jako powód podaje awaryjność tych urządzeń. Surface’y, jak wynika z raportu CR, bardzo często się psują. Znacznie częściej niż komputery osobiste innych firm.
Rekordowa awaryjność. Jeden na czterech posiadaczy urządzeń Surface miał z nim jakieś kłopoty.
Urządzenia te zaczynają działać wadliwie średnio po dwóch latach użytkowania u co czwartego ich użytkownika. Microsoft, jak nietrudno się domyśleć, nie zgadza się z tą oceną. Firma twierdzi, że liczba zwrotów i reklamacji jest „co najmniej na poziomie, jeżeli nie znacznie poniżej, rynkowego standardu”.
By dodać oliwy do ognia, nadal najwyższe noty zbierają wybrane komputery i tablety firmy Apple, a więc urządzenia postrzegane jako bezpośrednia konkurencja dla Surface’ów. Surface’y za to się zawieszają, wyłączają bez powodów lub mają problemy z ekranem dotykowym.
Wykres ten wygląda dramatycznie i nie można zrzucić tych problemów na wady oprogramowania. Większość powyższych producentów komputerów oferuje je z systemem Windows na pokładzie, za wyłączeniem firmy Apple.
Od siebie mogę dodać w zasadzie to, co napisałem na początku. Od lat pracuję na komputerach Surface i nie napotkały mnie jak dotąd żadne problemy. Jednostka to jednak marna próba statystyczna, a Consumer Reports jest bardzo poważanym i wiarygodnym źródłem.
To z kolei oznacza, że poszukując nowego PC warto zainteresować się urządzeniami innymi niż te produkowane przez Microsoft.
Przynajmniej do czasu wyjaśnienia rozbieżności między danymi Microsoftu – który, nie zapominajmy, jest stroną w tym sporze – a tymi z badań Consumer Reports. Surface to inwestycja wymagająca większych pieniędzy. Niewykluczone, że wybranie laptopa od partnera sprzętowego Microsoftu, mającego nieporównywalnie większe doświadczenie w produkcji tego typu urządzeń, będzie rozsądniejszym i bezpieczniejszym wyborem.