Dzięki DirectX 12 połączysz moc GeForce'a i Radeona
Niemal rok temu Microsoft zapowiadał, że DirectX 12 pozwoli na łączenie zupełnie różnych kart graficznych, takich jak GeForce i Radeon. Z funkcji tej do tej pory nie mogła korzystać zdecydowana większość graczy.
Funkcją, która miała pozwolić na dowolne łączenie kart graficznych, niezależne od producenta ich chipu oraz wydajności, jest Explicit Multi Adaptor, w skrócie EMA. Niestety do te pory wspierało ją niewiele tytułów, więc tak naprawdę nie dało się jej wykorzystać. Deweloperzy nie korzystali z tego niskopoziomowego narzędzia, ponieważ jego wdrożenie jest czasochłonne i trudne. Co więcej, niepoprawne zaimplementowanie go może obniżyć wydajność w grze. W tej sytuacji GeForce i Radeon będą działać gorzej niż pojedyncza karta.
Microsoft zauważył, że funkcja ta nie jest chętnie wykorzystywana.
Firma z Redmond potwierdziła, iż zamierza zmniejszyć złożoność pracy z wieloma GPU poprzez dodanie warstwy abstrakcji. Oznacza to, że Microsoft zdecydował się na wprowadzenie API, które pozwala programiście nie przejmować się samym procesem implementacji. Dzięki temu wdrażanie tej funkcji będzie bardzo łatwe. Należy jednak pamiętać, że w ten sposób będzie można wykorzystać wyłącznie podstawowe możliwości karty graficznej.
By skorzystać z bardziej zaawansowanych, dedykowanych danej karcie funkcji, dostępnych tylko dla konkretnych kart graficznych, konieczne będzie korzystanie z EMA. Wiele takich zamkniętych funkcji jest dostępnych na kartach Nvidii, więc GeForce działający razem z Radeonem nie będzie mógł z ich korzystać. Można się tego spodziewać, ponieważ producenci pomagają w tworzeniu tytułów, którym patronują. Nvidia ma obecnie większy udział na rynku kart graficznych, dlatego nie zależy jej na dopuszczaniu do ekosystemu kart konkurencji. Nie ma w tym nic dziwnego.
Mimo wszystko jest to dobra wiadomość dla wszystkich graczy.
Zyskają oni możliwość korzystania z kilku kart graficznych różnych producentów. Jednak czy ta funkcja przyjmie się na rynku? Czy pojawią się liczne konfiguracje, w których znajdą się GeForce i Radeon? Wątpię. Większość użytkowników stać tylko na jedną kartę graficzną. Często też używany przez nich zasilacz może być za słaby do poradzenia sobie z dwoma kartami. Podejrzewam, że dokładnie tak jak CrossFire i SLI, funkcja ta stanie się niszą wykorzystywaną wyłącznie przez entuzjastów. Może raz czy dwa ze względu na pojawienie się wyjątkowo opłacalnej konstrukcji polecane będzie łączenie dotychczasowego modelu z nową kartą, ale mimo wszystko będzie to nisza.
Nie wiadomo, kiedy funkcja ta zostanie oficjalnie zaprezentowana. Należy jednak podejrzewać, że deweloperzy dostaną do niej dostęp już na początku lipca, wraz z udostępnieniem najnowszej duże poprawki do systemu Windows 10, znanej jako Anniversary Update. Pamiętajcie też, że łączenie różnych kart graficznych będzie dostępne tylko dla użytkowników Windows 10, bo tylko na nim działa interfejs DirectX 12. Jeżeli jeszcze nie zaktualizowaliście starego systemu do Windows 10, możecie to zrobić bezpłatnie tylko do 29.07.2016 r.