Gry mobilne to już mainstream. Bawią się przy nich miliony Polaków
Gry mobilne w Polsce cieszą się ogromną popularnością. Wśród naszych rodaków można znaleźć miliony osób, które regularnie uruchamiają gry na smartfonach i tabletach.
Jedną z najpopularniejszych kategorii aplikacji mobilnych na smartfony i tablety są gry. Wedle badań agencji We Are Social na świecie jest 3,8 mld osób korzystających z urządzeń mobilnych, a Newzoo podaje z kolei, że do gier wykorzystuje je niemal połowa z nich, czyli aż 1,7 mld ludzi. To ogromny rynek.
To, jak bardzo zainteresowani tego rodzaju aplikacjami są nasi rodacy, postanowiła sprawdzić firma T-Bull.
Okazuje się, że w naszym kraju 74 proc. populacji ma telefon komórkowy, co przekłada się na 28,4 mln osób. Wśród nich 6,6 mln osób regularnie gra w gry mobilne. To przekłada się na 17 proc. wszystkich posiadaczy smartfonów.
Jest to poniżej średniej światowej, a w Polsce odsetek ale dla deweloperów to ogromna rzesza potencjalnych klientów. Częściej jednak niż do gier Polacy wykorzystują telefony komórkowe do:
- nawigacji (27 proc., 10,4 mln osób);
- rozmów z wykorzystaniem komunikatorów (25 proc., 9,7 mln osób);
- oglądania klipów wideo (19 proc., 7,3 mln osób).
Najczęściej wykorzystywanym systemem w Polsce jest Android.
Wedle danych NetMarketShare jego udział w rynku w okresie od stycznia do maja 2016 roku wynosił 62,86 proc. Przewaga Google rośnie - rok temu miał 49,32 proc. rynku a iOS aż 40,89 proc.
Drugie miejsce należy do iOS-a z wynikiem 29,32 proc. Windows Phone to trzecie miejsce - zaledwie 2,93 proc. udziału. Cała reszta, w tym nawet BlackBerry OS, to już prawdziwy plankton.
W jakiego typu gry mobilne w Polsce gra się na smartfonach?
Grzegorz Zwoliński, współzałożyciel i Chief Operating Officer firmy T-Bull S.A. twierdzi, że najczęściej są to mało wymagające produkcje. To gry, które nie wciągają na długie godziny - sesje z ich grą Road Racing potrafią trwać po kilka minut.
T-Bull S.A. pochwaliła się też liczbami. Wynika z nich, że w pierwszej połowie 2015 roku firma odnotowała 9,4 mln pobrań gier na urządzenia z system Android. Ich gry mobilne w Polsce i nie tylko pobrano 3,9 mln razy na iOS, 6,2 mln na Windows Phone oraz 2,6 mln na BlackBerry OS.
Jak podaje Damian Fijałkowski, współzałożyciel i Chief Technology Officer firmy T-Bull S.A., w tym roku użytkownicy smartfonów pobrali gry jego studia na Androida już 25 mln razy. Windows Phone to 9,7 mln pobrań, a BlackBerry OS - 2,8 mln.
W przypadku iOS było to 2,5 mln pobrań, czyli… mniej niż rok temu.