Zanim ruszysz w trasę podłącz smartfona. System multimedialny w Peugeot 308 GTi - recenzja Spider's Web

Lokowanie produktu

To był bardzo szybki, świąteczny weekend. I to dosłownie, bo nie mówię tu o tym, że szybko zleciał. Większość czasu spędziłem bowiem za kierownicą prawdziwej bestii - Peugeot 308 GTi. Ale zanim podzielę się wrażeniami z jazdy i opowiem jak to jest, dać się wcisnąć w fotel przyspieszając od 0 do 100 km/h w 6 sekund, spójrzmy na kilka innych, niemniej istotnych możliwości tego samochodu.

Peugeot 308 GTi - sprawdzamy system multimedialny

Kiedy już trzeba zdjąć nogę z gazu i dać odpocząć 270KM pod maską, przestajemy skupiać się na silniku i prędkości. Zaczynają liczyć się pozostałe elementy pojazdu i to, co towarzyszy nam w czasie jazdy, i z czego korzystamy równie często, co kładziemy nogę na gazie. Mowa oczywiście o systemie multimedialnym. Producenci podchodzą do tego tematu na różne sposoby - przyjrzyjmy się zatem, jaki system multimedialny czeka nas w samochodach Peugeot.

Wsiadając do wnętrza Peugeot 308 GTi od razu rzuca się w oczy duży, 9,7” wyświetlacz, z pomocą którego operujemy niemalże wszystkimi funkcjami samochodu. Po uruchomieniu auta w centrum zostaje ekran, na którym pojawiają się interesujące nas informacje, a dookoła niego rozświetla się 7 dotykowych przecisków.

Ekran jest bardzo jasny i czytelny niezależnie od warunków. Do tego możemy wybrać jeden z trzech motywów kolorystycznych wyglądu interfejsu, a też niektóre jego elementy, jak np. nawigacja, odwracają kolory gdy na zewnątrz jest ciemno, by były one bardziej czytelne.

Muszę zaznaczyć, że panel dotykowy tego „tabletu” w konsoli środkowej nie jest tak responsywny, jak panele smartfonów czy iPadów, gdyż jest to panel oporowy, a nie pojemnościowy. Wynika to jednak z prostej przyczyny - gdyby wyświetlacz był tak czuły, bez przerwy wciskalibyśmy nie-chciane opcje. Tutaj wybranie konkretnej pozycji w menu wymaga zdecydowanego, a nie przypadkowego dotyku, a do tego możemy go obsługiwać w rękawiczkach.

Zanim ruszysz - podłącz telefon.

Warto przed ruszeniem połączyć się z telefonem. Parowanie odbywa się tak, jakbyśmy parowali zwyczajny głośnik Bluetooth, z tą tylko różnicą, że zdefiniowany przez nas kod PIN musimy wprowadzić i na ekranie telefonu, i na wyświetlaczu systemu. Po sparowaniu zyskujemy dostęp do książki adresowej naszego smartfona i możemy prowadzić rozmowy w trybie głośnomówiącym z użyciem systemu audio samochodu. Trzeba tylko mieć na względzie, że system multimedialny ma dostęp tylko do kontaktów zapisanych na karcie SIM lub w pamięci urządzenia - nie odczyta kontaktów zapisanych np. wyłącznie na koncie Google.

Połączenie smartfona pozwala nam też korzystać z niego jako odtwarzacza muzyki, także poprzez aplikacje streamingowe. Wystarczy tylko wybrać „Bluetooth” z listy źródeł odtwarzania dźwięku systemu audio i z głośników popłynie nasza ulubiona muzyka, którą możemy sterować z poziomu ekranu dotykowego, lub też pokręteł, umieszczonych w zasięgu kciuków na kierownicy.

Mnogość opcji.

Zacznijmy po kolei, od górnego lewego przycisku. Odpowiada on za regulację dwustrefowej, automatycznej klimatyzacji. W tym menu wybieramy temperaturę dla każdej ze stref, kierunek nawiewu oraz tryb pracy.

peugeot-308-gti-1-002 class="wp-image-487932"

Pod spodem znajdziemy menu ustawień samochodu, gdzie na pierwszy rzut oka zyskujemy do-stęp do informacji o spalaniu i przebiegu. Do tych samych informacji możemy też dojść wciskając boczny przycisk na dźwigni wycieraczek przy kierownicy, żeby podejrzeć ile do tej pory przejechaliśmy samochodem, zerknąć na średnie spalanie i zobaczyć szacunkowy zasięg pojazdu. W menu możemy też zainicjować sprawdzanie ciśnienia w oponach przed wyjazdem, oraz naturalnie zmienić wiele ustawień samochodu, typu zachowanie oświetlenia, automatycznych wycieraczek czy bezprzewodowego kluczyka.

W tym samym menu znajdziemy też regulację aktywnego tempomatu - możemy tam zdefiniować prędkość, z jaką ma się poruszać Peugeot zależnie od ograniczenia prędkości, a także ustalić limit prędkości, którego samochód ma nie przekraczać, jeśli będzie ją dostosowywał do jadącego przed nim pojazdu.

Niech zagra muzyka

Następny panel to kontrola odtwarzanej w aucie muzyki. Domyślnie znajdziemy tam informacje o stacji radiowej, z której odtwarzamy (z funkcją RDS i radio Text), ale wystarczy wejść głębiej w ustawienia, żeby zmienić źródło odtwarzania. Do wyboru mamy Radio FM, Radio AM, Jukebox (pliki przechowywane lokalnie, które możemy wgrać do 8 GB pamięci samochodu przez USB), AUX (jeśli mamy podłączony odtwarzacz przez złącze 3,5 mm w konsoli środkowej) oraz Bluetooth, czyli wspomniane wcześniej połączenie z telefonem.

Wewnątrz panelu ustawień muzyki nie wiedzieć czemu znalazła się też… galeria zdjęć. Na wypadek, gdybyśmy chcieli sobie urozmaicić podróż. Co bardzo dziwne w moim odczuciu, nie znajdziemy tam ustawień systemu audio - aby się do nich dostać, musimy wejść do głównego menu systemu.

peugeot-308-gti-008 class="wp-image-487898"

Prosto do celu.

Ostatni przycisk po lewej stronie wyświetlacza to nawigacja, która oferuje dokładnie to, czego od nawigacji moglibyśmy oczekiwać. Przejechałem Peugeot 308 GTi blisko 2000 kilometrów, dosłownie pół Polski, z czego niezłej długości wycinek przez miasta i po niezbyt atrakcyjnych, bocznych drogach. Jak można się spodziewać, w miejscowościach o których nawet Bóg nie pamięta nawigacja miała problem z nazwami ulic, ale w większości mieścin przez które przejeżdżałem podawała nazwy poprawnie i prowadziła bardzo dokładnie.

peugeot-308-gti-1-008 class="wp-image-487937"

Po wybraniu trasy wybieramy też jej optymalizację - czy chcemy dojechać szybciej, czy jechać najkrótszą drogą? A może pojechać tak, żeby spalić jak najmniej benzyny? Optymalnym wyjściem jest wybranie trybu czas/dystans który stanowi dobry kompromis między czasem, długością i spalaniem.

Żałuję tylko, że nie można mapy przesuwać przeciągając palcami, lub używać gestu uszczypnięcia, by powiększyć. Niestety, przez ekran oporowy jesteśmy zmuszeni używać klawiszy nawigacyjnych, co nie jest do końca wygodne.

Wygodny natomiast jest dostęp do innych funkcji systemu bez opuszczania panelu nawigacji. Nie jest tak, że aby zmienić temperaturę w aucie, musimy znów przeklikać się do głównego menu klimatyzacji. Albo przejść do menu muzyki, by zmienić odtwarzaną stację radiową. Skrót do tych ustawień dostępny jest w belce nad nawigacją. Belkę możemy też schować, jeśli nie chcemy, by interfejs rozpraszał nas w czasie nawigowania.

peugeot-308-gti-1-009 class="wp-image-487938"

Jeszcze więcej opcji!

Jeśli wszystko co opisane powyżej to dla was za mało - nie bójcie się! Jest tego więcej. Pod tradycyjną ikonką koła zębatego kryją się kolejne ustawienia. Możemy tu na przykład wybrać jeden z trzech motywów kolorystycznych, wygasić ekran, skorzystać z instrukcji obsługi oraz - w końcu - dostać się do ustawień muzyki.

O możliwościach systemu audio w Peugot 308 GTi opowiem wam jeszcze przy okazji kolejnego artykułu, ale teraz dość wspomnieć, że to w menu ustawień dźwięku znajdziemy equalizer, kontrolę „przestrzenności” brzmienia oraz ustawienia efektów dźwiękowych, czy lektora nawigacji.

System multimedialny Peugeot jest pełen niespodzianek - ustawień, których nie spodziewaliśmy się znaleźć w tych konkretnych miejscach. Wspominałem o galerii zdjęć w odtwarzaczu muzyki, ale to nie wszystko. Mamy też… kalkulator, w głębokim menu ustawień, tuż obok ustawień systemu, zmiany godziny/daty, ustawień ekranu i kalendarza. To w zasadzie jedyny większy zarzut jaki mam do tego systemu multimedialnego - niektóre opcje są w niezbyt logicznych miejscach. Warto by było wrzucić je w inne, wydzielone miejsce, co jest do zrobienia aktualizacją oprogramowania.

Po wyjściu z ustawień zostały nam już tylko dwa elementy na prawym panelu: ulubione i kontakty. Pierwsze mówią same za siebie - wybieramy ulubione elementy i przypisujemy je do jednego miejsca. Tam również znajdziemy Peugeot Connected Apps, które na razie nie są jednak dostępne w Polsce.

peugeot-308-gti-007 class="wp-image-487891"

W zakładce kontakty znajdziemy dostęp do… kontaktów. Tak jak wspominałem, trzeba jednak mieć na uwadze, że samochód zaczyta tylko te kontakty z telefonu, które mamy zapisane na karcie SIM lub w pamięci urządzenia. Kontakty widoczne są w formie listy, a po wybraniu konkretnego możemy albo od razu do niego zadzwonić, albo np. edytować informacje. Bardzo przydatną funkcją jest możliwość włączenia nawigacji, która poprowadzi nas pod dom danego kontaktu. O ile oczywiście przy naszych kontaktach mamy wprowadzone informacje adresowe.

peugeot-308-gti-1-003 class="wp-image-487933"

System multimedialny w Peugeot 308 GTi pozostawił po sobie bardzo dobre wrażenie.

Przez czas, który spędziłem ze sportowym wozem Peugeot nie miałem zbyt wielu zgrzytów, jeśli chodzi o używanie systemu multimedialnego. Wyjąwszy kilka nielogiczności, całość jest bardzo czytelna i przyjemna w obsłudze.

Pomaga w tym również samo umiejscowienie wyświetlacza, który znajduje się na wyciągnięcie ręki, a do tego - jako jeden z elementów ergonomicznego systemu i-Cockpit - jest skierowany delikatnie w stronę kierowcy, dzięki czemu jego obsługa jest bardzo prosta. Wymaga ona pewnego przyzwyczajenia, aby względnie bezwzrokowo korzystać z systemu w czasie jazdy, ale gdy już opanujemy nawigację po poszczególnych ustawieniach, to korzystanie z systemu multimedialnego Peugeot 308 GTi jest bardzo przyjemnym doświadczeniem.

Lokowanie produktu
Najnowsze