Wiemy już, kto jest królem internetów. Sotrender prześwietla polskiego YouTube'a
Sotrender przygotował kolejny bardzo obszerny raport tym razem biorąc pod lupę polską scenę wideo w serwisie YouTube. Ze względu na wczorajszy start kanału Spider’s Web TV przyglądamy się danym dostarczonym przez Sotrendera z dużym zainteresowaniem.
Sotrender co jakiś czas publikuje raporty dotyczące obrazu polskiej sieci w najważniejszych serwisach społecznościowych. W zeszłym miesiącu przyglądaliśmy się temu, jak Polacy radzą sobie na Twitterze, czyli portalu który nie zarobił w swojej historii jeszcze ani jednego dolara, ale z którym liczy się cały świat.
Teraz przyszła kolej na uwielbianego przez miliony naszych rodaków YouTube’a, który wbrew pozorom nie jest królestwem kotów.
Należący do Google’a serwis YouTube to największy portal na świecie publikujący klipy wideo. W jednej przestrzeni spotykają się nie tylko duże marki, ale też wszelkiej maści vlogerzy oraz zwykli użytkownicy publikujący najróżniejsze klipy.
Raport Sotrendera obrazuje to, jak na YouTubie radzą sobie polskie kanały. Dokument jest bardzo obszerny (PDF liczy aż 130 stron) i podzielony został na dwie główne części. Pierwsza z nich dotyczy firm i marek, a druga YouTuber’ów i prowadzonych przez nich vlogów.
Na czym polegało badanie?
Sotrender w swoim raporcie miał na celu podsumować działalność marek i vlogerów w serwisie YouTube. Badano popularność poszczególnych filmów, kanałów oraz aktywność użytkowników w listopadzie br, które trafiły na kanały nadające (głównie) w języku polskim. Dane zbierane były przez API YouTube’a, a pod uwagę wzięto 1204 różne kanały.
Wykorzystano takie wskaźniki jak Odsłony (w skali miesiąca oraz w odniesieniu do liczby subskrybentów) i Subskrybenci (liczba użytkowników obserwujących dany kanał). Oprócz tego znalazła się Ocena sumatyczna (łapki w górę minus łapki w dół), Komentarze (dla wszystkich filmów na danym kanale) oraz dwa rankingi Najlepsze wideo.
Jaki jest statystyczny polski widz w serwisie YouTube?
Wstęp do raportu Sotrendera przedstawia to, jaki jest statystyczny widz, o którego względy zabiegają obecne w serwisie YouTube marki i YouTuberzy. Tych jest w Polsce aż 16,09 mln wg danych Megapanelu, z nieznaczną przewagą kobiet.
Wśród płci pięknej przewagę mają grupy wiekowe 15–24 oraz 25–34, a wśród mężczyzn najwięcej jest widzów w wieku 25–34, chociaż sam rozkład jest znacznie bardziej równomierny.
Jakie są najpopularniejsze filmy?
Nie jest zaskoczeniem, że nadal na drugim miejscu w zestawieniu najpopularniejszych filmów w listopadzie utrzymuje się hitowy klip z psem-pająkiem Sylwestra Wardęgi pochodzący z września. Kanał SA Wardega zajmuje zresztą też pierwszą lokatę z nowszym materiałem Zombie Apocalypse Halloween Prank.
W pierwszej piątce znalazł się jeszcze jeden klip Wardęgi z maja ubiegłego roku, czyli Psy - Gentleman Spiderman. Trzecią lokatę zajmuje teledysk Donatana i Cleo “BRAĆ” umieszczony na kanale UrbanRecTV we wrześniu. Na czwartym miejscu zaraz za podium jest wideo z maja o tytule K2 ft. Buka z kanału MaxFloRec - TworzyMy.
Sylwester Wardęga rządzi polskim YouTube’m.
Analizując kolejne dane widać wyraźnie, że kanał SA Wardega jest nie tylko największy pod względem liczby subskrybentów, ale też deklasuje konkurencję. Również ogromne kanały AbstrachujeTV oraz Niekryty Krytyk razem nie byliby w stanie go przegonić. Nie wydaje się zresztą, by mieli tego dokonać w przyszłości, ponieważ SA Wardega jest też najszybciej rosnącym kanałem.
Warto tylko zauważyć, że klipy Wardęgi popularne są na całym świecie ze względu na “prankową formę”, a z ich odbiorem zwykle nie mają problemu widzowie zza granicy. Może i nie wyłapią oni wielu smaczków, które dostrzeże polski widz, ale filmy nie prezentują dla mieszkańców innych krajów bariery językowej.
Część pierwsza: Firmy i marki
Pierwsza główna część raportu prezentuje to, jak radzą sobie działające na YouTubie marki. Nie ma tutaj ogólnego rankingu i podziału dokonano na bazie tego, czym się zajmują dane firmy. Analizowano przedsiębiorstwa działające w takich obszarach jak:
- Banki
- Kosmetyki
- Muzyka
- Prasa
- Samochody
- Sport
- Stacje i kanały TV
- Technologie i sprzęt
- Telekomunikacja
- Żywność
Ze względu na obszar zainteresowania czytelników Spider’s Web przyjrzeliśmy się działom Technologie i sprzęt oraz Telekomunikacja.
W przypadku działu Technologie i sprzęt rządzą gry wideo i smartfony. Największe kanały to SimsPolska, eapolska oraz PlayStation Polska EXTRA, ale najwięcej odsłon notują Samsung Polska, Google Polska i - ponownie - eapolska. Największy wskaźnik odsłon na subskrybenta (czyli najwięcej filmów obejrzanych przez jednego widza) uzyskały Huawei Polska, Google Polska i sonyxperiapl.
Na YouTubie widać też spory sukces 11 bit studios, czyli polskiej firmy odpowiedzialnej za świetną grę This War of Mine - zdobyli oni drugą lokatę pod względem liczby komentarzy oraz drugie miejsce przy ocenie sumarycznej. Twórców This War of Mine i serii Anomaly pokonał kanał SimsPolska, a trzecie miejsce zdobyły odpowiednio RockstarGamesPL (komentarze) oraz PlayStation Polska EXTRA (ocena sumaryczna).
W kategorii Telekomunikacja operatorzy toczą ze sobą ciągłą walkę.
Pod względem liczby sukskrybentów najlepiej wypadły kanały PLUSPL, Serce i Rozum oraz Play. Nieco inaczej prezentują się jednak wyniki biorąc pod uwagę liczbę odsłon, gdzie na prowadzenie wysuwa się Play, Serce i Rozum ma ponownie drugą lokatę, a trzecie miejsce zajmuje VECTRA. Największą liczbą filmów obejrzanych w przeliczeniu na jednego subskrybenta pochwalić się mogą Red Bull MOBILE Polska, VECTRA oraz VirginMobilePL.
Można wysnuć wniosek, że operatorzy MVNO bardziej zachęcają do obejrzenia kolejnego materiału, niż Wielka Czwórka, ale mają znacznie mniejszą bazę potencjalnych odbiorców. W przypadku liczby komentarzy wygrywają właśnie trzy kanały od tradycyjnych operatorów: PLUSPL, Play oraz TMobileTrendyPL. Przy ocenie sumarycznej najlepiej wypadły z kolei Play, Serce i Rozum oraz Orange Polska.
Część druga: YouTuberzy i Vlogi
Część raportu Sotrendera poświęcona YouTuberom i ich Vlogom skonstruowana została podobnie jak rozdział omawiający działalność marek. Wybrano tutaj jednak inne kategorie, takie jak:
- Edukacja
- Gotowanie
- Gry
- Moda i uroda
- Rozrywka
- Styl życia
- Technologie
Już sam wykaz tych kategorii obrazuje to, co chcą nagrywać (i oglądać) Polacy.
My jako Spider’s Web ponownie skupiamy się na dziale o nazwie Technologie. Niekwestionowanym liderem jest tutaj Mobzilla TV. Kanał ten okazał się nie tylko największy, ale też uzyskał najwięcej odsłon, odsłon w przeliczeniu na subskrybenta, najwięcej komentarzy oraz najwięcej polubień. Poza MobzillaTV pod względem wielkości liczące się kanały to VideoTesty oraz TestHubPL
Najwięcej odsłon notują Nauka i Technologia Show oraz ponownie TestHubPL. Jeśli mierzyć odsłony na subskrybentów, to TestHubPL oddaje pola Bartkowi Kułakowskiemu. Pod względem liczby komentarzy drugą i trzecią lokatę zajęły odpowiednio kanały Ubran oraz DawidN20v2. Pod względem polubień z kolei za Mobzilla TV znalazły się wymienione też w innych kategoriach Urban i TestHubPL.
Podsumowanie
Z pełną treść raportu Sotrendera dotyczącego polskiej części serwisu YouTube można zapoznać się za pośrednictwem pliku PDF. Zdecydowanie warto przyjrzeć się danym.
Można nie tylko dowiedzieć się z niego nie tylko jak radzą sobie obecne na portalu marki, ale znaleźć też ciekawe nowe kanały z różnych kategorii tematycznych.
Zachęcamy też do sprawdzenia jak swoją obecność na YouTubie zaznaczył redaktor naczelny naszego serwisu w pierwszym filmie na naszym nowo otwartym kanale Spider’s Web TV!
*Grafika główna pochodzi z serwisu Shutterstock.