Sprzedaż polskich tabletów i akcesoriów Colorovo rośnie rok do roku o 100% - dużo szybciej niż cały mobilny rynek. Jak oni to robią?
Wielu polskich konsumentów zarzuca polskim firmom, że ich produkty - smartfony i tablety - niewiele mają wspólnego z naszym krajem. Twierdzą, że w rzeczywistości marki takie, jak Colorovo wybierają w chińskich fabrykach już gotowe produkty i tylko naklejają swoje logo. Postanowiliśmy o tym porozmawiać z Pawłem Małeckim z Colorovo, aby dowiedzieć się, jak cały proces wygląda w rzeczywistości.
Marka Colorovo należy do firmy ABC Data, która zajmuje się dystrybucją sprzętu elektronicznego i jest notowana na giełdzie. Sprzęty Colorovo zaliczają się do tzw. segmentu "value for money", co oznacza, że firma chce oferować urządzenia o jak najlepszym stosunku jakości do ceny. Kluczowym założeniem marki jest to, aby tablety, czy też powerbanki miały cenę dostosowaną do polskiego konsumenta, czyli po prostu były tańsze od produktów Samsunga, Apple, HTC, Sony, czy też LG, na które większość z nas nie może sobie pozwolić.
Praktycznie pod każdym tekstem, w którym pojawia się określenie "polski smartfon" lub "polski tablet", w komentarzach padają oskarżenia, że z Polską nie mają one nic wspólnego. Postanowiliśmy dokładnie to sprawdzić. Wcześniej rozmawialiśmy Michałem Leszkiem, Dyrektorem Marketingu w Lechpolu i twórcą marki Kruger&Matz. Teraz przepytaliśmy Pawła Małeckiego, Business Unit Directora marki Colorovo.
Damian Jaroszewski, Spider's Web: Na polskim rynku nie brakuje marek podobnych do Colorovo, które oferują produkty bardzo podobne albo niemal identyczne do Waszych. Czym Wasza marka wyróżnia się albo chce się wyróżniać na polskim rynku?
Paweł Małecki, Colorovo Business Unit Director: Generalnie większość tabletów jest podobnych do siebie. Taka jest specyfika tej kategorii produktów. Colorovo nie jest również marką stworzoną do wytyczania nowych trendów w designie i nie przygotowuje w tym temacie rewolucji. Nie tego oczekują od nas konsumenci. Naszym wyróżnikiem jest jakość w stosunku do oferowanych możliwości sprzętu oraz jego ceny. Każdy posiadacz Colorovo musi mieć pewność, że trzyma w rękach pełnowartościowy produkt, który spełni oczekiwania, jakie są stawiane przed sprzętem mobilnym.
Planujecie wzbogacenie urządzeń mobilnych Colorovo o własne rozwiązania softwareowe - jak chmura na pliki, narzędzia do wykonywania kopii danych etc.?
Tak. Pracujemy nad dostarczeniem wraz z produktami Colorovo usług, które będą dla naszych klientów ważną wartością dodaną. Wdrożenie tych rozwiązań planujemy na ostatni kwartał tego roku - o czym na pewno poinformujemy Spider’s Web.
Jednak niepokoją nas dane, które wskazują, że kilkadziesiąt procent osób będących w posiadaniu telefonów i tabletów z Androidem nigdy nie dokonało żadnego zakupu w sklepie Play. To oznacza, że wielu użytkowników nie korzysta z pełni funkcjonalności oferowanych przez smartfony i tablety. Sukcesu upatrujemy w linii tabletów wyposażonych w procesory Intela oraz Windows 8. Sam system operacyjny jest znany użytkownikom, także sądzimy, że dużo łatwiej będzie im korzystać z niego w zakresie o wiele większym niż w przypadku Androida na tablecie czy telefonie.
Jak marka Colorovo radzi sobie na polskim rynku? Czy sprzedaż rośnie a Polacy coraz bardziej wierzą polskim markom?
W przeciwieństwie do naszych konkurentów obserwujemy wyraźne wzrosty sprzedaży produktów Colorovo. W szczególności tabletów CityTab i powerbanków PowerBox. Nasza sprzedaż w tym zakresie rośnie rok do roku o około 100%, czyli dużo, dużo szybciej niż cały rynek, który wg analiz wzrośnie nieznacznie czy jak wielu graczy twierdzi nawet spadnie. Jeszcze przed rokiem marka Colorovo była dla konsumentów pewnego rodzaju egzotyką. Jednak starania w budowaniu świadomości, że to marka z Polski, która dba o jakość oferowanych produktów zaczynają przynosić wymierne efekty.
Wiele osób zarzuca polskim firmom z Waszej branży, że nie są producentami sprzętu elektronicznego a wyłącznie importerami lub dystrybutorami. Istnieje przekonanie, że składacie tylko zamówienie w chińskiej fabryce, która nakleja Wasze logo i wypuszczacie produkt na rynek jako polski. Jak to wygląda w rzeczywistości?
Myślę, że nadeszła pora na wyzbycie się stereotypów dotyczących produktów, które powstają w Chinach. Dalekowschodnich fabryk produkujących sprzęt elektroniczny są setki. Oferują one różnej jakości usługi oraz różne modele współpracy. Po przeszło 2 latach doświadczeń mamy już bardzo dobrze wypracowaną współpracę z kilkoma najlepszymi firmami. Rynek dyktuje zapotrzebowanie na konkretne produkty i specyfikacje. My pilnujemy tego, aby w produktach Colorovo znalazły się podzespoły najwyższej jakości, które to samodzielnie wybieramy, rozsądne cenowo, aby każdy mógł sobie na nie pozwolić.
Gdzie są projektowane i produkowane Wasze sprzęty? Jak to się dzieje, że są tak podobne do konkurencji?
Korzystamy z domów projektowych, które tworzą projekty naszych tabletów, czyli planują rozmieszczenie poszczególnych złączy i podzespołów w obudowie. Następnie dział produktowy, który znajduje się w Polsce ustala, w porozumieniu z fabryką, jakie parametry będą miały konkretne podzespoły zainstalowane w środku. I to jest najważniejszy etap powstawania produktu. Wybieramy możliwie najlepsze i sprawdzone komponenty pod względem parametrów jak i jakości. Dzięki temu mamy pewność, że sprzęt Colorovo będzie działał wydajnie i bezawaryjnie.
Czy myśleliście o przeniesieniu produkcji całkowicie do Polski? Czy jest to w tym momencie realne? Czy większe koszty z tym związane byłyby do zaakceptowania?
Gdyby była taka możliwość, to na pewno produkcja odbywałaby się w Polsce. Niestety trudno w Europie o infrastrukturę, która pozwoliła by na produkcję sprzętu elektronicznego na poziomie dalekowschodnich fabryk. Nie bez znaczenia są również koszty produkcji. Nikt nie kupił by tabletu lub smartfona wyprodukowanego w Europie z uwagi na cenę, jaka musiałaby towarzyszyć podobnemu produktowi. Szacunkowo sprzęt wyprodukowany w Polsce byłby ok. 80% droższy. Dlatego wszyscy, nawet najbardziej renomowane marki, produkują swój sprzęt w dalekowschodnich fabrykach. Tak jest po prostu lepiej i taniej. Nie oznacza to jednak, że produkcja pewnych produktów nie będzie odbywała się na Starym Kontynencie.
Jak wygląda obsługa gwarancyjna reklamacji urządzeń Colorovo? Posiadacie własny serwis w kraju?
Dane jakie uzyskujemy z rynku i analiz serwisowych dowodzą, że urządzenia Colorovo mają bardzo niską awaryjność. W przypadku najtańszej linii prognozujemy, że w ciągu 24 miesięcy plasować się ona będzie na poziomie zaledwie 3-4%. Jednak w przypadku, kiedy zdarzy się jakaś usterka dbamy o to, aby nasi klienci możliwie najwygodniej korzystali z napraw. Dlatego każdy tablet i smartfon Colorovo jest objęty 24-miesięczną gwarancją door-to-door, dzięki której użytkownik bez wychodzenia z domu może oddać do naprawy sprzęt elektroniczny Colorovo. Średni czas naprawy wynosi około 5 dni roboczych. Nawet w porównaniu z największymi światowymi markami jest to bardzo dobry wynik i jesteśmy z braku awaryjności i oraz jakości obsługi bardzo zadowoleni.
Jak i czy zamierzacie przekonać Polaka, że produkt marki Colorovo to polski produkt? Czy nacisk na polskość jest w tym przypadku ważny i potrzebny?
Widzisz, zależy co mamy na myśli poprzez produkt polski. Jeśli poprzez to, że właściciel marki jest firmą polską, płaci podatki w Polsce, zwiększa polskie PKB i eksportuje produkty z Polski do innych krajów, to w tym ujęciu jak najbardziej Colorovo jest polskim producentem. Właścicielem marki Colorovo jest największy polski dystrybutor sprzętu IT – ABC Data SA, notowany na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Wiąże się z tym szereg korzyści dla klientów, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka. Po pierwsze taki układ daje pewność, że marka Colorovo to nie tymczasowa przygoda jakiegoś importera, który po wyprzedaniu stocku zniknie z rynku, pozostawiając klientów samych sobie. Po drugie gwarantuje rozwój pod względem technologicznym, co owocuje coraz nowszymi technologiami stosowanymi w produktach Colorovo. No i wreszcie, po trzecie jesteśmy firmą, która ma swoją siedzibę w Polsce, oferuje serwis i pomoc dla posiadaczy sprzętu za pośrednictwem polskich firm.
Myślicie, że w Polsce jesteście w stanie konkurować z produktami takich marek, jak Apple, Samsung, LG, Sony czy też HTC?
Nie chcemy konkurować bezpośrednio z drogimi markami. Idziemy naszą własną drogą, oferując produkty dobrej jakości w cenach, które są powszechnie akceptowane przez konsumentów. Skala naszej sprzedaży nie jest tak duża jak wspomnianych międzynarodowych koncernów, dlatego osiągnięcie ich poziomu nawet w sprzedaży lokalnej bądź regionalnej wymaga od nas jeszcze wiele pracy, o ile w ogóle jest to możliwe. Jesteśmy jednak przekonani, że nasze produkty są godną uwagi alternatywą. Wyobraź sobie na przykład, że potrzebujesz tabletu czy smartfona dla dziecka. I teraz możesz mu kupić markowy sprzęt za np. 1500 zł, ale możesz też nabyć urządzenie o porównywalnych możliwościach za 200-300 zł. Otrzymujesz tę samą funkcjonalność, ale nie boisz się zniszczenia czy kradzieży. Jeśli wyjeżdżasz na biwak, wyprawę górską czy off-road możesz kupić sprzęt zwany tough, odporny na ekstremalne warunki za duże pieniądze, rzędu kilku tysięcy, ale możesz też kupić tablet za niecałe 200 zł i bez większych obaw z niego korzystać. To jest między innymi istotą produktów tanich marek. Widzimy też, że klienci posiadający sprzęt A-brandowy z chęcią kupują tani tablet czy smartphone właśnie jako 2-3 produkt w rodzinie.
Jak marka Colorovo będzie wyglądała za 5 lat?
Przy dzisiejszym tempie rozwoju technologii jest bardzo trudne określenie miejsca, jakie będzie zajmowała firma za 5 lat. Dążymy do tego, aby zostać liderem, jeśli chodzi o elektronikę użytkową w tak zwanym segmencie value for money. Mamy nadzieję, że nasz wysiłek pozwoli Colorovo zaistnieć w umysłach konsumentów jako marka z dobrymi tradycjami, jeśli chodzi o stosunek jakości do ceny. Obecnie skupiamy się na najbliższych 2 latach, gdyż rynek jest coraz bardziej konkurencyjny i tylko marki o największym uznaniu klientów będą w stanie przetrwać. Można powiedzieć, że najbliższe lata to będą lata weryfikacji dla każdego brandu B. Jesteśmy jednak pewni, że w związku z tym, że jesteśmy dużą grupą kapitałową oraz, że posiadamy bardzo dobre kontakty z kanałem sprzedaży produkty marki Colorovo będą sprzedawały się coraz lepiej.