Beats Music płaci artystom znacznie mniej niż Spotify!
Wciąż nie wiemy, czy doniesienia o kupnie Beats przez Apple za wielkie pieniądze (3,2 mld dol.) są prawdziwe, czy nie. Pewnie dowiemy się za niecały miesiąc podczas keynote Tima Cooka otwierającym konferencję WWDC.
Wiemy jednak znacznie więcej o Beats, bo dzięki łączeniu z Apple media rzuciły się na wszelkie informacje o stanie biznesu firmy Dr Dre i Jimmiego Iovina'a. I to, co przedostaje się do mediów nie przedstawia w dobrym świetle startu Beats Music.
Branżowy blog muzyczny Trichordist dotarł do raportu, jaki Beats złożył przed regulatorem rynku, na podstawie którego wypłacane są tantiemy artystom, których dzieła były streamowane w serwisie Dre/Iovine'a.
Nie wygląda to dobrze.
Potwierdziły się informacje, które podawałem kilka dni temu - Beats Music ma jedynie 111 tys. subskrybentów w trzy miesiące po starcie. Wśród nich jedynie 49 371 kont to indywidualne subskrypcje, a 61 621 to rodzinne konta, które pozwalają do podłączenia 5 członków rodziny pod jedno konto.
Można z dużą doza pewności założyć, że owe 61 tys. kont rodzinnych w większości pochodzi z promocji operatora AT&T, który rozdawał darmowe konta na 90 dni. Nie wiemy też ile ze wszystkich 111 tys. kont opłaca usługę Beats Music, a ile korzysta z darmowej opcji z reklamami pomiędzy strumieniowanymi piosenkami. Można założyć, że większość z nich to jednak darmowe konta.
Nie jest to wymarzony start.
Szczególnie, gdy porówna się ten wynik do Spotify. W samych Stanach Zjednoczonych, szwedzki serwis miał ponad 1 mln płacących subskrybentów w marcu 2013 r., choć warto pamiętać, że to osięgnięcie w półtora roku po debiucie. Na całym świecie ze Spotify korzysta 24 mln osób, z czego 6 mln to użytkownicy płacący.
Co innego jest jednak w raporcie Beats interesującego.
Okazuje się, że 49 tys. indywidualnych użytkowników Beats Music streamowało 116,4 mln utworów w miesiącu (marzec 2014), co oznacza 2 357 piosenek na miesiąc, czyli 76 na dzień. To znamionuje wysokie zaangażowanie użytkowników Beats Music.
Beats płaci też znacznie mniej za pojedynczy stream - 0,000126 dol. versus 0,006/0,0084 dol., które płaci Spotify. To o tyle ciekawe, że... Beats od zawsze pozycjonowało się jako podmiot przyjazny muzykom, rozumiejący ich pretensje do aktualnego kształtu biznesu muzycznego. Tu nagle okazuje się, że Dre z Iovine'em skutecznie wynegocjowali znacznie korzystniejsze dla siebie warunki strumieniowania.
Tyle, że można też odczytywać to inaczej - może to właśnie ze względu na świetne kontakty wśród decydentów świata muzycznego Apple interesuje się Beats. Skoro potrafili oni wynegocjować świetne warunki dla siebie, to jest szansa, że będą potrafili to zrobić także działając w imieniu Apple.