Tego o tabletach Surface Microsoft ci nie powie. Ale możemy policzyć
Microsoft nie podaje sprzedaży ilościowej tabletów linii Surface, ale stosując metodologię, którą przyjęliśmy w zeszłym kwartale, możemy z dużą dozą pewności oszacować liczbę sprzedanych egzemplarzy w drugim kwartale (kalendarzowym) 2014 r.
Microsoft podaje informację o przychodach ze sprzedaży tabletów Surface. W zeszłym kwartale było to 500 mln dol. Z jednej strony to duży wzrost o 50 proc. rok do roku, lecz z drugiej potężny spadek z 893 mln dol. patrząc kwartał do kwartału. Myślę, że ten drugi odczyt należy traktować jako bardziej wiarygodny ze względu na fakt, iż to w ostatnim półroczu Microsoft przypuścił kolejną potężną ofensywę promocyjną wokół tabletów Surface (od października 2013 r.).
Znamy przychody, nie znamy jednak średniej ceny sprzedaży (ASP) Surface'ów, więc tu musimy założyć - podobnie jak w zeszłym kwartale - że było to 500 dol. Ceny tabletów Microsoftu zaczynają się od 349 dol., ale można również kupić Surface'a Pro 2 za 899 dol., choć warto pamiętać, że można sobie skonfigurować jego wersję za ponad 1 tys. dol. 500 dol. jako ASP nie wydaje się przesadną średnią.
Przy takim ASP wychodzi na to, że sprzedało się równe 1 mln tabletów Surface w okresie styczeń - marzec 2014 r., czyli o 700 tys. mniej niż w poprzednim kwartale.
Przypomnijmy, że w tym samym czasie Apple sprzedał 16,4 mln iPadów i zostało to odebrane jako wielki problem. I słusznie, bo zarówno patrząc rok do roku (minus 3,1 mln sprzedanych iPadów), jak i kwartał do kwartału (minus aż 9,6 mln iPadów) dynamika sprzedaży jest wybitnie niekorzystna.
Coś mi jednak mówi, że Microsoft z wielką chęcią zamieniłby się z Apple'em na "tabletowy problem".