Polacy mogą już robić zakupy spożywcze w telewizorach Samsunga. Tylko czy to wygodne
W Samsung Smart TV pojawiły się właśnie dwie nowe aplikacje – Alma oraz Apteka Dbam o Zdrowie, czyli obok serwisów VOD teraz dostępne są też sklepy internetowe. Czy to ma sens?
Zakupy przez telewizor były możliwe od dawna tylko ich forma wyglądała fatalnie, a i asortyment był dość ograniczony. Mowa oczywiście o telezakupach. Te wciąż obecne kanały i bloki tematyczne cieszą się nadal sporą popularnością, ale nie robią już chyba na nikim szczególnego wrażenia.
Przez lata wiele osób wróżyło, że Internet w telewizorze doprowadzi do interaktywnych reklam, przy których jeden klik wystarczy, by dokonać zakupu. Na razie to się nie ziściło, ale dzięki telewizji hybrydowej jest to możliwe. Pytanie, czy rzeczywiście firmy zechcą po to sięgnąć? Na razie powoli przechodzimy od nudnych i słabych reklam produktowych, po mocne filmy reklamowe oparte o budowę wizerunku i przywiązania. W końcu reklama telewizyjna bezpośrednio nie sprzedaje i wreszcie w Polsce coraz więcej osób to zaczyna rozumieć.
Od jakiegoś czasu za pośrednictwem telewizorów Samsunga można już dokonywać zakupów przy użyciu wyłącznie pilota. Do niedawna było to możliwe jedynie w przypadku artykułów spożywczych. Można również było przeglądać oferty wakacyjnych wyjazdów. Teraz platforma Smart TV od Samsunga doczekała się nowych aplikacji. Z Alma i Apteka Dbam o Zdrowie można robić zakupy online z poziomu telewizora.
Jak to wygląda w praktyce?
Obie aplikacje nie wyglądają przesadnie ładnie. Interfejs nie należy również do nazbyt intuicyjnych. Trochę się trzeba naklikać, aby zrealizować swoje zamówienie. Widać więc, że nadal jest coś w stylu wyróżnienia się Almy i DoZ, a także pokazanie siły Samsunga. Pod względem ilości i możliwości koreańskie Smart TV deklasuje bowiem swoją konkurencję.
Nadal to jednak aplikacje VOD grają pierwsze skrzypce w Smart TV, a reszta jest dodatkiem, który niekoniecznie jest wart uwagi. Wygląda to więc tak, że oferta serwisów wideo na życzenie u Samsunga jest bogata, natomiast jak ktoś się uprze, to może przy okazji skorzystać z innych aplikacji, w tym tych zakupowych.
Aplikacja DoZ zupełnie nie przypadła mi do gustu, natomiast ta od Almy przypomina mi mobilną stronę przeniesioną prosto na telewizor.
W interfejsach aplikacji Smart TV jest sporo do zrobienia. Problemem jest tutaj też nawigacja. Mam nadzieję, że od 2014 roku Samsung ostatecznie postawi na pilot z akcelerometrem i będzie to główne urządzenie sterujące. Wtedy łatwiej będzie twórcom myśleć o tworzeniu wygodnych rozwiązań. Dziś gdybym miał zrobić całe zakupy przez telewizor przy użyciu klasycznego pilota po prostu wolałbym pojechać do oddalonego kilka kilometrów supermarketu - to chyba dobrze obrazuje co wciąż jest... wygodniejsze.
Choć na razie obie aplikacje należy traktować wyłącznie w formie ciekawostki, to jednak nie można skazywać nowego rynku t-commerce na porażkę. Potrzebujemy wygodnych interfejsów oraz wygodnego sterowania.
Choć ze Smart TV milionów dolarów, takich jak na rynku mobilnym, w najbliższej przyszłości raczej nie będzie.