Sanoma wkracza na polski rynek zdominowany przez jednego gracza - Expertcen nie boi się paszczy lwa
Polski rynek e-commerce wygląda tak, że jest Grupa Allegro i długo, długo nic. Aukcje internetowe? Allegro. Ogłoszenia lokalne? Tablica, czyli Allegro. Porównywarka cen? Ceneo, czyli Allegro. Tymczasem na rynek, na którym nie dały sobie rady globalne marki, chociażby takie jak eBay, wchodzi Sanoma. Z podniesioną przyłbicą i nowym serwisem Expertcen.pl.
Kilka dni temu Przemek przedstawił nowego partnera Spider’s Web, który będzie ściśle związany z działem Spider’s Web Testuje, gdzie regularnie recenzujemy urządzenia, usługi oraz oprogramowanie. Po tym anonsie naszej współpracy wypada, abyśmy przedstawili nieco więcej szczegółów na temat tego, czym będzie Expertcen.pl oraz czym zajmuje się firma Sanoma stojąca za tym projektem.
Grupa Sanoma związana jest nie tylko z branżą e-commerce, ale również rynkami edukacyjnymi i mediowymi. Firma działa na 16 rynkach Europy, gdzie robi wszystko, by być utożsamianą z dostarczaniem wiarygodnych informacji i dzieleniem się wiedzą i pasją. Również w Polsce Sanoma działała do tej pory aktywnie, koordynując m.in. działalność wydawnictwa edukacyjnego Nowa Era oraz firmy Young Digital Planet, producenta oprogramowania i rozwiązań wykorzystywanych w procesie edukacji.
Na rynku e-commerce, który jest w tym momencie dla firmy priorytetowy, Sanoma też działa prężnie. Największym udokumentowanym sukcesem marki jest porównywarka produktów kieskeurig.nl uznawana jako najlepsze źródło informacji dla klientów na temat nabywanych produktów w holenderskich sklepach. Sanoma kładzie nacisk na branżę RTV oraz AGD, dlatego blisko współpracuje z takimi sprzedawcami jak Media Markt, Saturn i Redcoon oraz producentami szeroko pojętej elektroniki użytkowej, np. Samsungiem, LG czy Philipsem.
Tworząc swoje porównywarki cen oraz produktów Sanoma stawia za cel ułatwienie klientowi podjęcie dobrej decyzji zakupowej. Znalezienie najniższej ceny to dopiero połowa sukcesu. Ważne jest zestawienie kosztów dostawy, zbadanie dostępności produktów oraz czasy wysyłki towaru. Dodatkowo porównywarki Sanoma mają dostarczać szczegółowych informacji o samych produktach: specyfikacje, opisy, oceny oraz - co równie istotne - opinie na ich temat, także tych od liderów opinii. Stąd m.in. planowana współpraca ze Spider’s Web.
Expertcen.pl ma być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie użytkowników na wiarygodnego partnera. Właśnie nim chce być Sanoma, która dzięki wieloletniemu doświadczeniu w branży m-commerce tworzy narzędzia, które możemy określić mianem przewodnika zakupowego oraz platformy skupiającej najlepszych partnerów, opinie na temat produktów i sklepów, dzięki czemu dokonanie właściwego wyboru będzie jeszcze łatwiejsze. Partnerzy serwisu Expertcen.pl powinni z kolei wiedzieć, że nie stawia sobie on za cel generowanie zbędnych kliknięć i wejść na strony sklepów internetowych a tworzenie takiego ruchu, który bezpośrednio przełoży się na wysoką konwersję. Klient wchodzący do sklepu internetowego, wie w jakim celu się tam znalazł.
Co tu dużo mówić - Sanoma wykazuje się olbrzymią odwagą wchodząc na polski rynek porównywarek cen i produktów, który jest zdominowany przez jednego silnego gracza rządzącego w asyście mniejszych serwisów.
Tymczasem, przedstawiciele Expertcen.pl opowiadają o pomyśle na biznes z olbrzymią pasją, nie lekceważą przy tym przeciwników, choć są też pewni swoich mocnych stron.
Mateusz Nowak, Spider’s Web: Jak oceniasz polski rynek porównywarek cen i produktów? Czy czegoś na nim brakuje?
Maciej Szmigiel, Sales Director Sanoma / Expertcen.pl: Polski rynek porównywarek cen jest silnie rozwinięty. Mamy świadomość mocnej konkurencji, która budowała swoją pozycję przez wiele lat. Rynek porównywarek cen w ogóle, nie tylko w Polsce pokazuje, że są to serwisy, które mają przed sobą przyszłość. Coraz więcej użytkowników e-commerce, robiących zakupy w Internecie, korzysta z takich rozwiązań i poszukuje produktu, który spełni ich oczekiwania funkcjonalne – dzięki możliwości porówanania parametrów szukanego produktu, oraz cenowe. Ważne jest jednak, aby nie skupiać się tylko i wyłącznie na cenach i na parametrach. Dla Użytkownika porównywarek cen, coraz większa liczba informacji jest niezbędna do tego, aby podjąć decyzję zakupową. Cena – stanowi tylko jeden z wielu czynników.
W Polsce jest już kilka porównywarek o dość ugruntowanej pozycji. Jak zamierzacie z nimi konkurować? Czym Expertcen chce się wyróżniać na tle rywali?
Przede wszystkim – Expertcen.pl ma być platformą “ekspercką”, poza prezentowaniem cen oraz cech produktów, będziemy zwracać uwagę na dodatkowe parametry, takie jak; cena dostawy, dostępne w sklepie opcje płatności, czas wysyłki towaru, aktualność prezentowanej oferty, reagowanie sklepu na zgłoszenia Użytkowników i wiele innych.
Eksperci będą mówić: ten produkt jest lepszy od tamtego, więc go kup?
Nie będziemy sugerowali potencjalnym Kupującym, że lepiej jest kupić telewizor marki X niż telewizor marki Y, natomiast, zadbamy o to, aby Użytkownik otrzymał niezbędne informacje, na podstawie których będzie mógł podjąć świadomą decyzję. Naszą misją jest stworzenie serwisu, który w wiarygodny i niezależny sposób będzie prezentował wszystkie elementy, które składają się finalnie na zamówienie towaru w sklepie przez Użytkownika. Chcemy, aby te elementy pozbierał w formie rzetelnych informacji i opinii na naszych stronach, a następnie – będąc w nie wyposażonym – przeszedł do wybranego sklepu i sfinalizował transakcję.
Sporo mówicie o wersji mobilnej Expertcen.pl. To ma być Wasz wyróżnik?
Od samego początku zainwestowaliśmy w ruch mobilny, mając na uwadze dynamikę tego kanału komunikacji. Jako jedyna porównywarka cen w Polsce oferujemy nasz serwis w technologii RWD, dzięki czemu, nasi Użytkownicy mogą korzystać z Expertcen.pl na dowolnym urządzeniu, bez konieczności instalowania aplikacji, bądź wyświetlania mobilnej wersji serwisu. Jestem przekonany, że taki kierunek jest zgodny z trendem, jaki obserwujemy w całym e-commerce.
Jakie Sanoma wytyczyła sobie cele odnośnie rynku polskiego?
Wejście w rynek e-commerce przez Sanoma jest z pewnością dużym wyzwaniem. Nie zapominajmy jednak, że działalność Grupy Sanoma w Polsce zaczęła się kilka lat temu; Sanoma zarządza dwoma wydawnictwami edukacyjnymi – Nowa Era oraz Young Digital Planet. Wejście w e-commerce jest naturalnym ruchem, który ma za zadanie realizowanie strategii całej Grupy i poszerzanie swojej działalności e-commerce na rynkach w Europie. Jednocześnie ze startem serwisu Expertcen.pl, rozpoczęliśmy działalność we Francji i w Niemczech. Wszystkie te projekty prowadzimy pod jednym brandem – Expertcen.
Ok, ale jakie są te plany? Tak konkretnie.
Co do samych planów, jakie sobie stawiamy – pragniemy być zauważalną marką w Polsce. Posiadamy świadomość jak silne marki udało się stworzyć naszej konkurencji i z poszanowaniem spoglądamy jak rozwijają się ich serwisy. Wierzymy, że nasza wizja i propozycja, jak może wyglądać cały proces zakupowy w Internecie, poczynając od sprawdzenia cen, parametrów i informacji o szukanym produkcie, znajdzie odzwierciedlenie w zaufaniu oraz świadomości polskich Użytkowników e-commerce.
Boicie się wyszukiwarki Google, która próbuje integrować zakupy i podpowiedzi związane z produktami bezpośrednio w wynikach wyszukiwania? Takie działanie giganta na rynku wyszukiwarek może być sporym ciosem wymierzonym w porównywarki cen.
Mamy świadomość, że Google rozpoczęło działania mające na celu wypromowanie mechanizmu google shooping, ale model działalności tego narzędzia jest nieco odmienny od klasycznej porównywarki, jaką jest Expertcen.pl. Mówię tutaj w szczególności o modelu finansowym, który w odróżnieniu od klasycznego CPC polega na inwestowaniu przez podmioty współpracujące z wyszukiwarką w kupowanie ruchu od Google.
Dziękuję za rozmowę.